30.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: DS 7 Crossback – millaista on ranskalaispremium? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 7 Crossback on uuden merkin ensimmäinen auto. Sillä on suuri näytön paikka. Hyvää: Hiljaisuus, mukavuus varauksin, raikkaat sisätilat. Huonoa: voisi olla rohkeampikin, näkyvyys takaviistoon. Millainen auto on DS 7 Crossback? Sitä kysymystä huomaa pohtivansa vielä silloin, kun koeajoauton avaimet on jo palautettu. Aloitetaan perusteista: DS 7 Crossback on ranskalaisen PSA-konsernin uuden luksusmerkki DS:n uusin ja hienoin automalli, keskikokoinen muodikas katumaasturi. Sillä on valtava taakka kannettavanaan. DS 7 Crossback luo perustan koko DS-merkille, joka nostettiin Citroënin alta aivan omaksi automerkikseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Premiumia kohti Omalta tuotteelta DS tuntuukin. Emokonsernin perusmalleista paistaa lähinnä käyttölogiikka. Materiaalit ja muodot ovat DS:lle uniikkeja. DS 7 Crossback haluaa olla premium-auto, aivan kuten DS aikoo premium-merkiksi. Nyt puhumme yrittämisestä arvioimatta DS 7 Crossbackiä autona. Brändimaailma vain on sellainen, ettei premiumiksi saavuta ilmoittautumalla paikalle. Premium-aseman saavuttaa vasta, kun sitä ei tarvitse itse korostaa. Siihen menee varauksella tulokkaisiin suhtautuvassa Euroopassa vuosikymmenten työ. Katsokaa vaikka Lexusta. Eikä se työ kannata, ellei tuotteessa ole potentiaalia. Onko DS 7:ssa? Kyllä, tavallaan, mutta merkin kohderyhmä ei silti välttämättä tule pohtimaan DS:n ja Audin välillä. Näyttävä sisusta Muotoilullisesti peli avataan konservatiivisesti: DS 7 Crossbackin tyypilliset ja pyöreähköt katumaasturimuodot eivät näytä edes kuulleen nimenluovuttajan toimineen Citroën DS:n mullistavuudesta. Yksityiskohdista alkaa löytää tällä tasolla vaadittua arvoa. Erityisesti näyttävät, jopa maatoveri Bugatti Chironia muistuttavat ajovalot ovat hieno yksityiskohta. Lopputulos on silti varman päälle tehdyn markkina-analyysin tulos, ei sen enempää. Sisätilat ovat raikkaammat, vaikka autoon valittu tummanharmaa nahka häivyttääkin osan mahdollisesta aistikkuudesta. Ulkopinnan yksityiskohdissakin nähty DS:lle ominainen timanttikuvio toistuu niin nahkaisissa ovi- ja kojelautaverhoiluissa kuin istuimissakin. Samaista kuviota on toistettu keskikonsolin reunoille aseteltuihin käyttökytkimiin. Materiaalit ja laatuvaikutelma kestävät lähemmänkin tarkastelun. Turhaa kikkailua on vältetty, mutta silti tunnelma on miellyttävän erilainen – etenkin saksalaispremiumiin verrattuna. Grand Chic -varustelutasossa käynnistyksessä esiin taittuva B.R.M:n käsialaa oleva analoginen kello on myös ilahduttava ja persoonallinen yksityiskohta. Viestintä auton ja kuljettajan välillä tapahtuu 12,3-tuumaisen mittaristonäytön ja 12-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Taustalla piilee Peugeoteista ja Citroëneistä tuttu käyttöliittymä, mutta ulkoasu on DS:ssä asiaankuuluvasti omansa. Järjestelmä toimii kohtalaisen hyvin. Vaivaton ja hiljainen Perinteiset automaisuudet DS 7 Crossback hoitaa hyvin. Se on vaivaton ajettava kaupungin kaduilta avarille maanteille, vaikka näkyvyys takaviistoon jääkin heikoksi – kannattaa huomioida peruutuskameran kuuluvan vasta kalleimpaan Grand Chic -varusteluun. Ohjaus on kevyehkö, mutta se sopii mukavuushakuiseen tunnelmaan. Koeajoauton Grand Chic -varusteluun kuuluvat laminoidut sivulasit, ja ainakin niiden kanssa melutaso pysyy miellyttävänä. Alustan perusviritys on pehmeä, erityisesti mukavuusasetuksilla kori elää jopa korostetusti. Isot töyssyt ja hidasteet DS 7 Crossback selvittää hienosti. Valmistaja kertoo DS Active Scan -jousituksen varautuvan tulevaan tienpintaa lukevan kameran avulla. Siitä huolimatta mistään taikamattokyydistä ei voi puhua: ainakin kookkailla vanteilla tienpinnan värinä välittyy läpi kaikilla alusta-asetuksilla. Alustassa ei sinänsä ole mitään tavanomaisesta poikkeavaa: perinteiset teräsjouset kannattavat koria, ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet pitävät liikkeet kurissa. Pakko huokaista kaiholla jälleen kerran: kuinka hienosti DS:ään sopisikaan kaasunestejousitus, jonka teki tunnetuksi juuri alkuperäinen, vuonna 1955 esitelty Citroën DS? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ladattava hybridi tulossa Koeajoauton voimalinja edustaa DS 7 -malliston tämänhetkistä huippua. 1,6-litrainen Puretech-bensiinimoottori tuottaa turboahtimen avulla 225 hevosvoimaa. Se liikuttaa etuvetoista autoa vaivatta kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kanssa ilman suurempaa draamaa. Mielenkiinnolla odotamme ensi vuonna saapuvaa DS 7 E-Tense 4x4 -lataushybridiä, jossa sähkömoottori vastaa taka-akselin vedosta esimerkksi Volvon ladattavien hybridien tapaan. Mielenkiintoinen matka DS:n matkaa automaailmassa jää seuraamaan mielenkiinnolla. DS 7 Crossback on autona varsin hyvä, muttei käänteentekevä. Toisaalta se näkyy myös hintalapussa, DS ei lähde haastamaan saksalaismerkkejä lähtöhintojen korkeudessa – saati lisävarusteiden huimissa hinnoissa. Koeajoauto on hinnoiteltu vielä vanhalla NEDC-kulutusmittauksella, uudella WLTP-hinnoittelulla lähtöhinta kohoaa 60 570 ja päästöt 182 grammaan. Todennäköisesti DS 7 löytäneekin paikkansa perusmerkkien lippulaivamalleja katselevien joukosta. Se herättää kaksi kysymystä: saavuttaako PSA tällöin korkeat katteet, jotka epäilemättä premiumluokassa PSA-konsernia houkuttavat? Ja eikö perusmerkkien yläpään markkinoilla pärjäisi myös ylellisellä Citroënilla? Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus DS 7 Crossback PureTech 225 Grand Chic Automaatti Hinta alkaen 55 530 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 165 kW (225 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (1900 r/min) Vääntö 300 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 227 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1618 mm, akseliväli 2738 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Octavia – yllätyksetön, mutta yllättävä 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 20.5.2024 Liikenne Myynnissä tieliikennekäyttöön ylitehokkaita sähköpotkulautoja 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle