3.2.2022

Koeajo: Ducati Panigale V4 S tarjoaa lisää suorituskykyä, mutta helpommin kesytettävässä muodossa

Ducati Panigale V4S

Ducati Panigale V4 S:n suunnittelussa tavoiteltiin kahden täysin vastakkaisen ominaisuuden parantamista. Hyvää: suorituskyky, neutraali käytös rata-ajossa, ajoavustimien toiminta. Huonoa: pitkä ykkösvaihde (katukäytössä)

Uuden Ducati Panigale V4:n suunnittelussa on tähdätty paremman suorituskyvyn ohella siihen, että suorituskyky olisi entistä käyttökelpoisempi muillekin kuin aivan huippukuljettajille. Peruskonsepti on ennallaan, mutta pieniä parannuksia on tehty muun muassa moottoriin, ergonomiaan, aerodynamiikkaan ja geometriaan.

Ducati Panigale V4S

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luistattamalla liikkeelle

Ykkösvaihde on välitetty yli 11 prosenttia aiempaa pidemmäksi. Liikkeellelähtö vaatii enemmän kytkimen luistattamista, mutta vaihto kakkoselle on sujuvampaa, koska kierrosluku laskee vähemmän. Kuutosvaihteen pidempi välitys yhdessä kasvaneen huipputehon ja parantuneen aerodynamiikan kanssa tarkoittaa noin viiden kilometrin parannusta huippunopeuteen. Uusi lukema on olosuhteista riippuen jopa yli 310 km/h.

Ducati Panigale V4S

Takahaarukan kiinnityskohta on 4 mm aiempaa ylempänä, mikä mahdollistaa takajousen toiminnalle suuremmat säätömahdollisuudet. Samalla perä painuu kiihdytyksissä vähemmän. Pehmeämmät etujouset yhdessä pidemmän joustomatkan kanssa tarjoavat parempaa tuntumaa kaarteisiin ajettaessa, erityisesti sadekelillä.

Ducati Panigale V4S

Sivistyneet ajoavustimet

Aiemman kolmen tehoasetuksen (High/Medium/Low) lisäksi on nyt valittavana Full-asetus, joka tarjoaa vieläkin terävämmän kaasunvasteen. Se sopii lähinnä rata-ajoon, kun alla on pitävät slicks-renkaat. Huolimatta 215 hevosvoiman repivästä tehosta käytös rata-ajossa tuntuu rauhalliselta, mistä on onnistuneen runkorakenteen ohella kiittäminen hyvin toimivia ajoavustimia. Luiston- ja keulimisenesto toimivat niin hienostuneesti, että niiden toiminnan huomaa vain mittaristossa vilkkuvasta keltaisesta valosta. Lisää vakautta tuovat katteiden sivuille asennetut kaksitasoiset siivekkeet, jotka painavat 270 km/h -nopeudessa keulaa alas 30 kg:n voimalla.

Ducati Panigale V4S

Tankin ja satulan uusien muotojen ansiosta kuljettajan on helppo siirtää painoa puolelta toiselle. Jarrut ovat huipputehokkaat ja jarrutehon annostelu helppoa. Mittaristosta löytyy uusi, valinnainen Track Evo -näyttöasetus, jossa on tähdätty rata-ajon vaatimuksiin. Vaihdenäyttö on erittäin selkeä, ja vaihto- sekä varoitusvalot sijoitettu parhaille paikoille.

Ducati Panigale V4S

Valmistajan mukaan uusi Panigale on intuitiivisempi ajettava, ja pyörä väsyttää kuljettajaa rata-ajossa vähemmän. Toisessa vaakakupissa painaa kuitenkin se, että helpompi ajettavuus houkuttelee nostamaan vauhdin oman taitotason ylärajalle ja ylikin, mikä taas tarkoittaa rajumpia kiihdytyksiä, tiukempia jarrutuksia ja kovempia kaarrenopeuksia. Niistä uusi Panigale V4 S suoriutuu eleettömän varmasti. Vauhdin kasvun huomaa vain siitä, että kuski väsyy nopeammin – ja lihasten särkemisestä seuraavana aamuna.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alex Photo

Ducati Panigale V4 S

Hinta alkaen

40 800 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 103 cm³, V4-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

158,5 kW (215,5 hv), 13000 r/min

Vääntö

123,6 Nm (9500 r/min)

Vääntö

123,6 Nm (9500 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 850 mm, paino tankattuna 195,5 kg, akseliväli 1 469 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 200/60 ZR17.

Takuu

3 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat