23.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hiljainen ja väkevä – BMW 530i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 530i A xDrive on tulokas, jonka valtit ovat erinomainen viimeistely, äänieristys, väkivahva bensiinimoottori ja jouhevatoiminen vaihteisto. Hyvää: äänieristys, kuljettajan valtakunta, moottori, automaattivaihteisto. Huonoa: ohjaus, alustan nypytys, lisävarusteiden hinta. Ohjaustuntuma on turhan kevyt. Auto kulkee vakaasti valitulla ajolinjalla, mutta näppeihin toivoisi täsmällisempää tietoa renkaiden kulloisestakin asennosta, nyt tehostus häivyttää tuntumaa. Nyt on pakko ajettavuudesta sanoa ilman nostalgiaa: ennen oli paremmin!Ohjaus ei jää vaeltelemaan, joten autoa ei tarvitse paimentaa matka-ajossakaan. Kaupunkiajossa ja eritoten pysäköidessä ohjauksen tehostus vastaavasti tekee ratin kääntämisestä vaivatonta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljainen kostajaMoottori- ja rengasäänet ovat jossain kaukana. Ajonautinnon yksi osa on meluttomuus: koeajettu viitossarjalainen on erityisen taiten äänieristetty.Kaksilitrainen ja nelisylinterinen bensiinimoottori on nelisylinteriseksi erinomainen voimanlähde. Tarjolla on riittävästi voimaa ja rivakkuutta. Konepellin alla jyllää 252 hevosvoimaa. Voiman neljälle vetävälle pyörälle annostelee nöyrän eleettömästi ja viivyttelyittä toimiva kahdensanlovinen automaattivaihteisto.Nollasta sataan taittuu kuudessa sekunnissa eli riittävän ripeästi. Näillä eväillä tarvittavat ohitukset ja muut ajorytmin vaihdokset sujuvat jouhevasti. Kiitos lankeaa myös aiempaa enemmän käytetyille alumiinirakenteille, jonka ansiosta uutuuden paino pudonnut satakunta kiloa sitten edellismallin.Ajoasetuksista voi etsiä hienoista lisä-ärhäkkyyttä eli nopeampaa vaihteiston reagointia ja kaasupolkimen vastetta – ja mittarinäkymäkin räätälöityy. Omiin silmiin tyylikkäin näkymä on sport-asetuksen punainen tehosteväri.Ajajan autoViitossarjan baijerilainen on ajajan auto – monessakin mielessä, mutta myös varauksin.Alustan ja jousituksen yhteispeli on sinänsä saumatonta, eikä kori kallistele tai nuljuile rivakassa kaarreajossakaan. Tuntuma on silti nypyttävä. Osavaikutusta on alkukevään paljastamilla rokonarpisilla teillä ja rengaskoolla (18-tuumaa), mutta silti auto saisi olla mukavuuspainotteisempi. Tarjolla on toki lisärahalla säädettävä iskunvaimennus (1 588 e).Kuljettajan valtakunta on ratkaistu oivasti, sillä kaikki on käsillä ja toimii nikotteluitta käskyttääpä navigaattoria tai säätääpä ilmastointia. Ajoasennon saa säädettyä toimivaksi ongelmitta.Urheiluistuimet (lisävaruste, hinta 845 e) ovat tyköistuvat ja tukevat tanakasti kaikista tarvittavista suunnista. Reisituen säätökin löytyy.Ajomukavuutta on toki nelivetoisuuskin, joka takaa varmat liikkeellelähdöt liukkaiksi kiillottuneista risteyksistä ja on poikaa, kun edetään paksussa lumipöperössä.Näkymä suoraan taakse ja takaviistoon on rajoitettu korinmuotojen ja matalan takaikkunan vuoksi. Peruutuskameran selkeät kuvat takaa ja lintuperspektiivistä ovat erinomaisia apulaisia, kun autoa viikkailee ahtailla pysäköintialueilla ja kivikoviksi jäätyneiden lumivallien välissä.Ajamisen iloa – rahallaAuto on kuorrutettu monin herkuin. Luxury Line -varustepaketti (4 956 euroa) tuo mukanaan muun muassa 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, jalopuiset sisäkoristelistat, led-sumuvalot, matkustamon tunnelmavalaistuksen, kromisia ulkokoristeita, valaistut ovien kynnyslistat ja nahkaisen ohjauspyörän.Koeajoautoon on ruksattu lisävarustelistalta muun muassa mukautuvat led-valot (1 998 e), kauko-ohjattu pysäköinti (743 e), Professional-navigointijärjestelmä (2 700 e), tuulilasinäyttö (1 588 e), seisontalämmitys ja -tuuletus kaukokäytöllä (2 203 e) sekä avaimeton sisäänkäynti (1 191 e).Driving Assistant Plus -järjestelmä (3 740 e) taas tuo ison tukun turvavarusteita, joita ovat esimerkiksi kaistanvaihtovaroitin, risteävän liikenteen varoitus (taakse), aktiivinen vakionopeussäädin, nopeusrajoitusavustin, ohjaus- ja kaistavahti ruuhka-ajoavustimella, risteävän liikenteen varoitus (eteen / taakse), Evasion Aid -väistöavustin.Koeajoauton hinta kipuaa lähes 96 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta sillä saa myös paljon autoa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.bmw.fi/5-sarja/sedan/ BMW 530i A xDrive Luxury Line Hinta alkaen 64 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 95 732 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaatti/manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 5200–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta