23.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hiljainen ja väkevä – BMW 530i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 530i A xDrive on tulokas, jonka valtit ovat erinomainen viimeistely, äänieristys, väkivahva bensiinimoottori ja jouhevatoiminen vaihteisto. Hyvää: äänieristys, kuljettajan valtakunta, moottori, automaattivaihteisto. Huonoa: ohjaus, alustan nypytys, lisävarusteiden hinta. Ohjaustuntuma on turhan kevyt. Auto kulkee vakaasti valitulla ajolinjalla, mutta näppeihin toivoisi täsmällisempää tietoa renkaiden kulloisestakin asennosta, nyt tehostus häivyttää tuntumaa. Nyt on pakko ajettavuudesta sanoa ilman nostalgiaa: ennen oli paremmin!Ohjaus ei jää vaeltelemaan, joten autoa ei tarvitse paimentaa matka-ajossakaan. Kaupunkiajossa ja eritoten pysäköidessä ohjauksen tehostus vastaavasti tekee ratin kääntämisestä vaivatonta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljainen kostajaMoottori- ja rengasäänet ovat jossain kaukana. Ajonautinnon yksi osa on meluttomuus: koeajettu viitossarjalainen on erityisen taiten äänieristetty.Kaksilitrainen ja nelisylinterinen bensiinimoottori on nelisylinteriseksi erinomainen voimanlähde. Tarjolla on riittävästi voimaa ja rivakkuutta. Konepellin alla jyllää 252 hevosvoimaa. Voiman neljälle vetävälle pyörälle annostelee nöyrän eleettömästi ja viivyttelyittä toimiva kahdensanlovinen automaattivaihteisto.Nollasta sataan taittuu kuudessa sekunnissa eli riittävän ripeästi. Näillä eväillä tarvittavat ohitukset ja muut ajorytmin vaihdokset sujuvat jouhevasti. Kiitos lankeaa myös aiempaa enemmän käytetyille alumiinirakenteille, jonka ansiosta uutuuden paino pudonnut satakunta kiloa sitten edellismallin.Ajoasetuksista voi etsiä hienoista lisä-ärhäkkyyttä eli nopeampaa vaihteiston reagointia ja kaasupolkimen vastetta – ja mittarinäkymäkin räätälöityy. Omiin silmiin tyylikkäin näkymä on sport-asetuksen punainen tehosteväri.Ajajan autoViitossarjan baijerilainen on ajajan auto – monessakin mielessä, mutta myös varauksin.Alustan ja jousituksen yhteispeli on sinänsä saumatonta, eikä kori kallistele tai nuljuile rivakassa kaarreajossakaan. Tuntuma on silti nypyttävä. Osavaikutusta on alkukevään paljastamilla rokonarpisilla teillä ja rengaskoolla (18-tuumaa), mutta silti auto saisi olla mukavuuspainotteisempi. Tarjolla on toki lisärahalla säädettävä iskunvaimennus (1 588 e).Kuljettajan valtakunta on ratkaistu oivasti, sillä kaikki on käsillä ja toimii nikotteluitta käskyttääpä navigaattoria tai säätääpä ilmastointia. Ajoasennon saa säädettyä toimivaksi ongelmitta.Urheiluistuimet (lisävaruste, hinta 845 e) ovat tyköistuvat ja tukevat tanakasti kaikista tarvittavista suunnista. Reisituen säätökin löytyy.Ajomukavuutta on toki nelivetoisuuskin, joka takaa varmat liikkeellelähdöt liukkaiksi kiillottuneista risteyksistä ja on poikaa, kun edetään paksussa lumipöperössä.Näkymä suoraan taakse ja takaviistoon on rajoitettu korinmuotojen ja matalan takaikkunan vuoksi. Peruutuskameran selkeät kuvat takaa ja lintuperspektiivistä ovat erinomaisia apulaisia, kun autoa viikkailee ahtailla pysäköintialueilla ja kivikoviksi jäätyneiden lumivallien välissä.Ajamisen iloa – rahallaAuto on kuorrutettu monin herkuin. Luxury Line -varustepaketti (4 956 euroa) tuo mukanaan muun muassa 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, jalopuiset sisäkoristelistat, led-sumuvalot, matkustamon tunnelmavalaistuksen, kromisia ulkokoristeita, valaistut ovien kynnyslistat ja nahkaisen ohjauspyörän.Koeajoautoon on ruksattu lisävarustelistalta muun muassa mukautuvat led-valot (1 998 e), kauko-ohjattu pysäköinti (743 e), Professional-navigointijärjestelmä (2 700 e), tuulilasinäyttö (1 588 e), seisontalämmitys ja -tuuletus kaukokäytöllä (2 203 e) sekä avaimeton sisäänkäynti (1 191 e).Driving Assistant Plus -järjestelmä (3 740 e) taas tuo ison tukun turvavarusteita, joita ovat esimerkiksi kaistanvaihtovaroitin, risteävän liikenteen varoitus (taakse), aktiivinen vakionopeussäädin, nopeusrajoitusavustin, ohjaus- ja kaistavahti ruuhka-ajoavustimella, risteävän liikenteen varoitus (eteen / taakse), Evasion Aid -väistöavustin.Koeajoauton hinta kipuaa lähes 96 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta sillä saa myös paljon autoa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.bmw.fi/5-sarja/sedan/ BMW 530i A xDrive Luxury Line Hinta alkaen 64 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 95 732 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaatti/manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 5200–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen