13.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: hinku kovaan joukkoon – Isuzu D-Max Space Cab Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Isuzu D-Max on kiinnostava tulokas lava-autojen tiukkaan joukkoon. Koeajoimme Space Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LS -version. Hyvää: moottori, nelivedon säätömahdollisuus (hidas neliveto), pitkä takuu, vetokyky. Huonoa: kulutus, etuistuin, äänieristys. Japanilainen Isuzu on autonvalmistajana hyötyautojen taitaja, jonka vahvuuksia on myös dieselmoottorit. D-Max lava-auto on valmistajalleen tärkeä myyntimalli maailmalla ja myös Pohjolan perukoilla. Joka seitsemäs Euroopassa myyty pick-up on Isuzu D-Max.Kuljetus- ja vetokykyä suova lava-auto on omiaan monen eri alan (pien)yrittäjille tai esimerkiksi harrastusten vuoksi tarvitseville. Vetokyky on yksi Isuzu D-Maxin valteista. Sitä on 3 500 kilon verran. Kaksipaikkaisena Isuzu D-Max Space Cab -versiona verokohtelu on sama kuin pakettiautoissa.Kantavuutta on tyypilliset 1 115 kiloa. Lavan suurin pituus on 1,79 metriä ja suurin leveys 1,53 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKova tavoiteAutoluokka on ollut Suomessa hienoisessa kasvussa. Toissa vuonna Suomessa myytiin noin 1 200 lava-autoa ja viime vuonna jo 1 434 kappaletta.Tässä joukossa uusi D-Max tavoittelee kymmenyksen eli 150 myydyn auton osuutta. Tavoite on kova, sillä kilpailijat ovat hyviä ja vakiinnuttaneet paikkaansa. Markkinajohtaja on Toyota Hilux, sitten myyntimäärissä tulevat Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max ja Fiat Fullback.Uudet vaihteistotUutta D-Maxissa on nyt kuusipykäläinen vaihteisto, jonka saa automaattina tai manuaalina. Hyvä niin, sillä aiempi viisilovinen voimansiirto oli jo vanhentunut ratkaisu.Koeajossa oli automaattivaihteinen versio. Vaihteiston toiminta ei täysin vakuuttanut, sillä aika ajoin moottorin ääni kyllä nousi, muta vaihde ei ehtinyt uuteen pykälään. Manuaalivaihteisena luvattu keskikulutus on järkevä seitsemän litraa satasella, mutta automaattina kulutus kipuaa selkeästi ylöspäin eli peräti 7,8 litraan satasella.Uusi dieselkoneUusi 1,9-litrainen dieselmoottori on noin 50 kiloa edeltävää voimanlähdettä kevyempi. Moottori tarjoaa käyttöön 164 hevosvoimaa (120 kW). Vääntöä on riittävät 360 Nm. Näillä kyvyin lava-auto liikkui koeajossa aivan riittävän kerkeästi hyötyautoksi.Moottori ei tarvitse AdBlue-lisäainetta. Se tekee auton ylläpidosta tältä osin vaivattomampaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaastosta myös takaisinMaastonkin puolelle pääsee ja sieltä pois: maavaraa on autoluokassa tyypilliset 22,5 senttiä. Avuksi ajohaasteissa löytyvät niin mäkilähtöavustin kuin alamäkihidastin.Ajaessa toimivan sähköisen nelivedon kytkennän lisäksi erityisen haastaviin olosuhteisiin löytyy hidas neliveto. Lähestymiskulmaa on 29,4 asteen ja jättökulmaa 22,4 asteen verran.Uutta varusteluaEtuistuimen säätövarat ovat niukat, joten etenkin pitkäkoipisella on tekemistä ajoasennon löytymisessä. Istuin on myös pehmeähkö eikä sivutuki ole kovin tanakkaa tasoa.Keula, konepelti ja valot ovat uusiutuneet. Uudelleen muotoiltu on myös takaluukku. Ajomelua on tarjolla turhankin kanssa, sillä renkaiden rouskunta kuuluu häiritsevästi sisälle asti.Uutta on myös mittaristo ja seitsentuumainen kosketusnäyttö, joka on ilmeeltään sekavahko.Peruutuskamera ehkäisee turhia kolahduksia. Se on vakiona kahdessa ylimmässä varustetasossa.Pitkä takuuSuomessa valtaosa Isuzun D-Maxeista hankitaan Space Cab -versioina. Viisipaikkaisten Double Cab -versioiden osuus myynnistä on ollut noin 10 prosenttia.D-Maxin hinnat alkavat 30 000 eurosta (Space Cab 1.9 TDi 4WD MT LX). Kallein versio maksaa 54 000 euroa (Double Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LSX).Takuu on nyt 5 vuotta tai 100 000 kilometriä. Takuu oli aiemmin kolme vuotta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.isuzu.fi/space-cab/ Isuzu D-Max Space Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LS Hinta alkaen 37 996 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 999 € Moottori Dieselmoottori 1 898 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (164 hv), 3600 r/min Vääntö 036 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 036 Nm (2000–2500 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 205 g/km Mitat pituus 5295 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3095 mm Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle