13.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: hinku kovaan joukkoon – Isuzu D-Max Space Cab Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Isuzu D-Max on kiinnostava tulokas lava-autojen tiukkaan joukkoon. Koeajoimme Space Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LS -version. Hyvää: moottori, nelivedon säätömahdollisuus (hidas neliveto), pitkä takuu, vetokyky. Huonoa: kulutus, etuistuin, äänieristys. Japanilainen Isuzu on autonvalmistajana hyötyautojen taitaja, jonka vahvuuksia on myös dieselmoottorit. D-Max lava-auto on valmistajalleen tärkeä myyntimalli maailmalla ja myös Pohjolan perukoilla. Joka seitsemäs Euroopassa myyty pick-up on Isuzu D-Max. Kuljetus- ja vetokykyä suova lava-auto on omiaan monen eri alan (pien)yrittäjille tai esimerkiksi harrastusten vuoksi tarvitseville. Vetokyky on yksi Isuzu D-Maxin valteista. Sitä on 3 500 kilon verran. Kaksipaikkaisena Isuzu D-Max Space Cab -versiona verokohtelu on sama kuin pakettiautoissa. Kantavuutta on tyypilliset 1 115 kiloa. Lavan suurin pituus on 1,79 metriä ja suurin leveys 1,53 metriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kova tavoite Autoluokka on ollut Suomessa hienoisessa kasvussa. Toissa vuonna Suomessa myytiin noin 1 200 lava-autoa ja viime vuonna jo 1 434 kappaletta. Tässä joukossa uusi D-Max tavoittelee kymmenyksen eli 150 myydyn auton osuutta. Tavoite on kova, sillä kilpailijat ovat hyviä ja vakiinnuttaneet paikkaansa. Markkinajohtaja on Toyota Hilux, sitten myyntimäärissä tulevat Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max ja Fiat Fullback. Uudet vaihteistot Uutta D-Maxissa on nyt kuusipykäläinen vaihteisto, jonka saa automaattina tai manuaalina. Hyvä niin, sillä aiempi viisilovinen voimansiirto oli jo vanhentunut ratkaisu. Koeajossa oli automaattivaihteinen versio. Vaihteiston toiminta ei täysin vakuuttanut, sillä aika ajoin moottorin ääni kyllä nousi, muta vaihde ei ehtinyt uuteen pykälään. Manuaalivaihteisena luvattu keskikulutus on järkevä seitsemän litraa satasella, mutta automaattina kulutus kipuaa selkeästi ylöspäin eli peräti 7,8 litraan satasella. Uusi dieselkone Uusi 1,9-litrainen dieselmoottori on noin 50 kiloa edeltävää voimanlähdettä kevyempi. Moottori tarjoaa käyttöön 164 hevosvoimaa (120 kW). Vääntöä on riittävät 360 Nm. Näillä kyvyin lava-auto liikkui koeajossa aivan riittävän kerkeästi hyötyautoksi. Moottori ei tarvitse AdBlue-lisäainetta. Se tekee auton ylläpidosta tältä osin vaivattomampaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maastosta myös takaisin Maastonkin puolelle pääsee ja sieltä pois: maavaraa on autoluokassa tyypilliset 22,5 senttiä. Avuksi ajohaasteissa löytyvät niin mäkilähtöavustin kuin alamäkihidastin. Ajaessa toimivan sähköisen nelivedon kytkennän lisäksi erityisen haastaviin olosuhteisiin löytyy hidas neliveto. Lähestymiskulmaa on 29,4 asteen ja jättökulmaa 22,4 asteen verran. Uutta varustelua Etuistuimen säätövarat ovat niukat, joten etenkin pitkäkoipisella on tekemistä ajoasennon löytymisessä. Istuin on myös pehmeähkö eikä sivutuki ole kovin tanakkaa tasoa. Keula, konepelti ja valot ovat uusiutuneet. Uudelleen muotoiltu on myös takaluukku. Ajomelua on tarjolla turhankin kanssa, sillä renkaiden rouskunta kuuluu häiritsevästi sisälle asti. Uutta on myös mittaristo ja seitsentuumainen kosketusnäyttö, joka on ilmeeltään sekavahko. Peruutuskamera ehkäisee turhia kolahduksia. Se on vakiona kahdessa ylimmässä varustetasossa. Pitkä takuu Suomessa valtaosa Isuzun D-Maxeista hankitaan Space Cab -versioina. Viisipaikkaisten Double Cab -versioiden osuus myynnistä on ollut noin 10 prosenttia. D-Maxin hinnat alkavat 30 000 eurosta (Space Cab 1.9 TDi 4WD MT LX). Kallein versio maksaa 54 000 euroa (Double Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LSX). Takuu on nyt 5 vuotta tai 100 000 kilometriä. Takuu oli aiemmin kolme vuotta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.isuzu.fi/space-cab/ Isuzu D-Max Space Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LS Hinta alkaen 37 996 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 999 € Moottori Dieselmoottori 1 898 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (164 hv), 3600 r/min Vääntö 036 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 036 Nm (2000–2500 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 205 g/km Mitat pituus 5295 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3095 mm Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?