17.6.2025

Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä

Kuva Tuomas Rajala

Kaikkien aikojen tehokkain Hornet-malli palaa juurilleen. Tonnisen nakupyörän luonne muistuttaa erehdyttävästi ratapyörää.

90-luvun loppupuolella Hornet alkoi houkutella ostajia 250-kuutioisella riisutulla perusmoottoripyörällä. Pienellä moottorilla varustettua pikku-Hornetia myytiin vain Japanin markkinoilla, sillä Euroopassa myyntiin tuli hieman myöhemmin 600-kuutioinen nakumalli. CB 600 F Hornetista tuli nopeasti yksi markkinoiden suosituimmista prätkämalleista.

Hornetin suosio perustui yksinkertaiseen perusrakenteeseen ja sporttiseen moottoriin, joka oli lainattu supersport-pyörä CBR:stä. Voimanlähde oli tosin hieman laimennettu versio, joka soveltui periaatteessa paremmin nakupyörän luonteeseen. Oikeasti moottorista vain uupui huipputehoa, luonne oli muuten vastaava kuin sporttisemmassa sisaruksessa.

Vuonna 2002 markkinoille tuotiin myös Hornet 900, jonka selkeästi paremmin vääntävä moottori toimi 600-kuutioista paremmin nakupyörässä. 110 hevosvoimaa ja 92 Nm olivat aikanaan kovat lukemat nakupyörässä.  Hornet 900 olikin aikansa supernaku.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat