17.6.2025

Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä

Kuva Tuomas Rajala

Kaikkien aikojen tehokkain Hornet-malli palaa juurilleen. Tonnisen nakupyörän luonne muistuttaa erehdyttävästi ratapyörää.

90-luvun loppupuolella Hornet alkoi houkutella ostajia 250-kuutioisella riisutulla perusmoottoripyörällä. Pienellä moottorilla varustettua pikku-Hornetia myytiin vain Japanin markkinoilla, sillä Euroopassa myyntiin tuli hieman myöhemmin 600-kuutioinen nakumalli. CB 600 F Hornetista tuli nopeasti yksi markkinoiden suosituimmista prätkämalleista.

Hornetin suosio perustui yksinkertaiseen perusrakenteeseen ja sporttiseen moottoriin, joka oli lainattu supersport-pyörä CBR:stä. Voimanlähde oli tosin hieman laimennettu versio, joka soveltui periaatteessa paremmin nakupyörän luonteeseen. Oikeasti moottorista vain uupui huipputehoa, luonne oli muuten vastaava kuin sporttisemmassa sisaruksessa.

Vuonna 2002 markkinoille tuotiin myös Hornet 900, jonka selkeästi paremmin vääntävä moottori toimi 600-kuutioista paremmin nakupyörässä. 110 hevosvoimaa ja 92 Nm olivat aikanaan kovat lukemat nakupyörässä.  Hornet 900 olikin aikansa supernaku.

Hornetin taru loppui 2013, jolloin Honda painoi legendaarisen nakunimen historiaan. Kunnes se kaivettiin uudelleen esiin vuonna 2023. Tuolloin Honda julkisti CB 750 Hornet -mallin, joka ei suoraan sanoen aivan yltänyt menneisyyden viitoittamalle tielle. Kaudelle 2025 Hondan on tarkoitus nostaa Hornet arvoiselleen paikalle 1000-kuutioisella pyörällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

CBR 1000 RR-R:n moottori kaiken perustana

Kaikkien aikojen tehokkain ja suurin Hornet-malli muistuttaa luonteeltaan ensimmäisen sukupolven 600-kuutioista. Suurin yhtäläisyys on moottori, joka on kuin steroideilla pumpattu edeltäjänsä. Moottori on tällä kertaa lainattu CBR 1000:sta, ja fiilis on sen mukainen.

Nelisylinterinen ja 1000-kuutioinen moottori tuottaa 150 hevosvoimaa ja 104 Nm. Moottorin huipputeho tuodaan peliin vasta 11 000 kierroksen kohdalla. Huippuvääntöä saadaan odotella 9000 kierrokseen saakka. Moottori on siis varsin ylävireinen, mikä ei välttämättä ole nakupyörämaailmassa optimaalinen tapa tuottaa voimaa.

Hornetin moottori on käytännössä aivan vastaava kuin CBR 1000 RR:ssä, mutta huipputehosta on leikattu pois 70 hevosvoimaa. Toki CBR:n tapauksessa huipputeho napataan vasta 14 000 kierroksen kohdalla. Mutta luonne on pitkälti vastaava.

Moottorin aalavääntö on vaisua, eikä keskialueella tapahdu juuri enempää. Mutta kun kierrokset nostetaan yli 8000:n, alkaa tapahtua. Ja paljon. Voimaa on aivan törkeällä tavalla ja Hornetin keula kohoaa helposti ilmaan. Kiihtyvyys on härskiä ja tehontunne hieman jopa hirvittää. Voimanlähde ei kuitenkaan oikein toimi nakupyörässä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat