18.8.2021

Koeajo: Hyundai Bayon heille, jotka kaipaavat korkeampaa pikkuautoa

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon on valmistajansa valikoimassa täysin uusi malli, mutta se on ovelasti kiilattu i20:n ja Konan väliseen lokeroon. Hyvää: tasapainoisuus, tilat. Huonoa: vaihteiston hienosäätö.

Hyundai Bayon on mielenkiintoinen uutuus korealaismerkin mallistossa, sillä auto asettuu mittojensa puolesta melko lähelle tuttua Konaa. Sukupuusta löytyy kuitenkin lähisukulaisena hiljattain uudistunut i20. Niin tai näin, Bayon on Hyundain näkemys kompaktista ja hiukan crossover-henkisestä B-segmentin autosta. Merkittävää seikkailullisuutta autosta ei sinänsä löydy, sillä maavara on maltillinen (165 mm) eikä nelivetoa tarjota. Korkeampi katto ja pysty ajoasento luovat kuitenkin i20:stä erottuvan kokemuksen.

Hyundai Bayon

Alustaltaan Bayon on ripauksen pintakova, joten tienpinnan epätasaisuudet korostuvat kevyesti. Rengasmelu voisi olla maantiellä paremminkin hallinnassa, mutta suoritus on kokoluokassa keskitasoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaivattoman tuttu

Malliston huipulla oleva 120 hevosvoiman 1,0-litrainen ahdettu T-GDI-bensiinimoottori on varustettu 48 voltin kevythybriditekniikalla. Moottoria avittavien voimavarojen lisäksi kevythybridi tarkoittaa 90 litran menetystä tavaratilassa muuhun mallistoon verrattuna.

Hyundai Bayon

Seitsenvaihteisen DCT-kaksoiskytkinautomaatin kanssa Bayonin ajettavuus on vaivatonta. Konsernin käyttämä vaihteisto ei ole sulavuudessa aivan parhaimpien kilpakumppaneiden tasolla, mutta toteutus paranee kerta kerralta erityisesti hitaassa ajossa.

Hyundai on pitäytynyt sisustan ryhmittelyssä tutulla tolalla, joten tärkeimmät toiminnot selvitetään painikkeilla. Sisarmallista tuttu, uudistettu Bluelink-tietoviihdejärjestelmä on melko selkeä käyttää. Valinnaisen digitaalimittariston näkymät vaihtelevat perinteisistä villeihin. Kuljettajan työtaakkaa helpotetaan kattavalla valikoimalla erilaisia turvavarusteita, jotka jakautuvat vakio- ja lisävarusteiden kesken.

Sisustassa Bayon erottuu valinnaisilla tehosteväreillä. Tämän väriyhdistelmän kanssa korinväriset somisteet tuntuvat turhalta hienostelulta mutta tuovat toisaalta ripauksen luksusta. Ulkovärinä mangrovenvihreä on hieno veto, ja korostaa Bayonin raikkaan kulmikasta muotoilua. Takavalot tuovat useille mieleen erään ruotsalaismerkin nykymalliston.

Selkeä ero

Bayon on saatavana kolmella moottorivaihtoehdolla, joista päämalliksi on suunnattu 1,0-litrainen 100 hevosvoiman T-GDI joko manuaalivaihteistolla tai kaksoiskytkinautomaattina. Hinnat alkaen (18 980 €) -versiona on 1,2-litrainen 84-hevosvoimainen vapaasti hengittävä malli. Koeajettu Style-varusteltu yksilö puolestaan on hinnaston arvokkain.

Hyundain sisarustenvälisessä Kona tarjoaa joka suuntaan hiukan enemmän, ja voimalinjavalikoimakin on merkittävästi laajempi. Mutkaton Bayon on kuitenkin houkutteleva vaihtoehto i20:lle, erityisesti korkeutensa ansiosta.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 120 hv 48V Hybrid 7DCT Style

Hinta alkaen

25 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

29 998 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

88 kW (120 hv), 6600 r/min

Vääntö

200 Nm (2000 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,4 s

Huippunopeus

185 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,2 (yhd.)

CO2-päästöt

120 g/km

Mitat

pituus 4180 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2580 mm
Tavaratila: 321–1160 l
Omamassa: 1 145–1 255 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1110 / 450 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat