18.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Bayon heille, jotka kaipaavat korkeampaa pikkuautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Bayon on valmistajansa valikoimassa täysin uusi malli, mutta se on ovelasti kiilattu i20:n ja Konan väliseen lokeroon. Hyvää: tasapainoisuus, tilat. Huonoa: vaihteiston hienosäätö. Hyundai Bayon on mielenkiintoinen uutuus korealaismerkin mallistossa, sillä auto asettuu mittojensa puolesta melko lähelle tuttua Konaa. Sukupuusta löytyy kuitenkin lähisukulaisena hiljattain uudistunut i20. Niin tai näin, Bayon on Hyundain näkemys kompaktista ja hiukan crossover-henkisestä B-segmentin autosta. Merkittävää seikkailullisuutta autosta ei sinänsä löydy, sillä maavara on maltillinen (165 mm) eikä nelivetoa tarjota. Korkeampi katto ja pysty ajoasento luovat kuitenkin i20:stä erottuvan kokemuksen.Alustaltaan Bayon on ripauksen pintakova, joten tienpinnan epätasaisuudet korostuvat kevyesti. Rengasmelu voisi olla maantiellä paremminkin hallinnassa, mutta suoritus on kokoluokassa keskitasoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivattoman tuttuMalliston huipulla oleva 120 hevosvoiman 1,0-litrainen ahdettu T-GDI-bensiinimoottori on varustettu 48 voltin kevythybriditekniikalla. Moottoria avittavien voimavarojen lisäksi kevythybridi tarkoittaa 90 litran menetystä tavaratilassa muuhun mallistoon verrattuna.Seitsenvaihteisen DCT-kaksoiskytkinautomaatin kanssa Bayonin ajettavuus on vaivatonta. Konsernin käyttämä vaihteisto ei ole sulavuudessa aivan parhaimpien kilpakumppaneiden tasolla, mutta toteutus paranee kerta kerralta erityisesti hitaassa ajossa.Hyundai on pitäytynyt sisustan ryhmittelyssä tutulla tolalla, joten tärkeimmät toiminnot selvitetään painikkeilla. Sisarmallista tuttu, uudistettu Bluelink-tietoviihdejärjestelmä on melko selkeä käyttää. Valinnaisen digitaalimittariston näkymät vaihtelevat perinteisistä villeihin. Kuljettajan työtaakkaa helpotetaan kattavalla valikoimalla erilaisia turvavarusteita, jotka jakautuvat vakio- ja lisävarusteiden kesken. Sisustassa Bayon erottuu valinnaisilla tehosteväreillä. Tämän väriyhdistelmän kanssa korinväriset somisteet tuntuvat turhalta hienostelulta mutta tuovat toisaalta ripauksen luksusta. Ulkovärinä mangrovenvihreä on hieno veto, ja korostaa Bayonin raikkaan kulmikasta muotoilua. Takavalot tuovat useille mieleen erään ruotsalaismerkin nykymalliston.Selkeä eroBayon on saatavana kolmella moottorivaihtoehdolla, joista päämalliksi on suunnattu 1,0-litrainen 100 hevosvoiman T-GDI joko manuaalivaihteistolla tai kaksoiskytkinautomaattina. Hinnat alkaen (18 980 €) -versiona on 1,2-litrainen 84-hevosvoimainen vapaasti hengittävä malli. Koeajettu Style-varusteltu yksilö puolestaan on hinnaston arvokkain. Hyundain sisarustenvälisessä Kona tarjoaa joka suuntaan hiukan enemmän, ja voimalinjavalikoimakin on merkittävästi laajempi. Mutkaton Bayon on kuitenkin houkutteleva vaihtoehto i20:lle, erityisesti korkeutensa ansiosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 120 hv 48V Hybrid 7DCT Style Hinta alkaen 25 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 998 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6600 r/min Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4180 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2580 mm Tavaratila: 321–1160 l Omamassa: 1 145–1 255 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta