10.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i30 Fastback 1.5 T-GDI 48V Hybrid – maskimuodin kaunotar tarjoaa kevythybrideitä laajalla rintamalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edukseen uudistunut Hyundai i30 tuo tarjolle kevythybridit niin bensiini- kuin dieselmoottorinkin yhteyteen. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, mittaristo, turvavarustelu, pitkä takuu. Huonoa: melutaso, etuistuinten reisituki, tavaratilan käytettävyys. Hyundai i30 on uudistunut monin tavoin ja edukseen. Koeajettu bensiinimoottorinen kevythybridivoimalinja on onnistunut yhdistelmä jouhevaa etenemistä, ilmeisen taloudellisia kilometrejä ja riittäviä voimavaroja. 48 voltin kevythybridi on tarjolla kolmen voimanlähteen yhteydessä, joita ovat litrainen 120 hevosvoiman bensiinimoottori, 1,5-litrainen 159 hevosvoiman bensiinimoottori ja 1,6-litrainen 136 hevosvoiman diesel. Kevythybrideissä käytetään aina seitsenlovista kaksoiskytkinautomaattia.Koeajetun Fastback-mallin luvattu keskikulutus on kuusi litraa satasella. Kevythybridiyden luvataan pienentävän kulutusta seitsemisen prosenttia.Uudistuneen i30:n keulailme on aiempaa leveämpi: ilmettä luo kolmiulotteinen etusäleikkö. Uudet led-päiväajovalot ovat V-kirjaimen muotoiset.Tavaratilan käytettävyydessä kuten lastausaukon leveydessä ja lastauskorkeudessa Fastback toki häviää Wagon-farmarille, ja kontin tilavuudessa tappio on selvä luvuin 450–602 litraa.Ajoasetukset muuttavat selkeälukuisen digitaalimittariston värimaailman. Sen arvaa, että ekoasetus on vihreä, normaaliasetus sininen ja sport punainen. Voimanlähteen 159 hevosvoimaa ja hyvä vääntö laajahkolla kierrosalueella tekevät ajamisesta vaivatonta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkustamossa uuttaAjettavuus on muutenkin kunnossa, mutta rengasmelu kantaa sisälle melko selvänä.Kuolleen kulman varoitin pelaa nyt yhteen katvealueen törmäykseneston kanssa. Salaperäisistä lyhenteistä LFA tarkoittaa kaistakeskitintä ja RCA taaksepäin suuntautuvaa törmäyksenestoa. Aiempaa kattavammasta turvavarustelusta kannattaa mainita, että lisävarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (FCA) kykenee nyt havaitsemaan autojen ja jalankulkijoiden lisäksi myös polkupyöräilijät.Liitettävyyskyvyt ovat uudistuneet. Applen ja Androidin älypuhelinpeilauksen luvataan hoituvan myös langattomasti, samoin puhelimen latauksen. Digitaalinen mittaristo on kasvanut seitsentuumaiseksi, ja kojelautaan istutettu värikosketusnäyttö on nyt näyttävästi 10,25-tuumainen.Haastavaa puheohjaustaHyundai i30 saa kunnian olla Suomessa valmistajansa ensimmäinen malliperhe, johon tulee tarjolle uusia Bluelink-palveluita. Se tarkoittaa esimerkiksi mahdollisuutta paikantaa auton sijainti tai käskyttää keskuslukitusta älypuhelimella. Halutun navigointikohteen voi niin ikään lähettää jo ennakolta autoon. Bluelink-järjestelmän käyttö on veloituksetonta ensimmäisten viiden vuoden ajan.Navigointia voi puheohjata suomeksi, mutta homma menee epätoivoiseksi, jos samaa yrittää Bluelinkin kautta. Yhtään kimurantimmat suomenkieliset kadunnimet ovat tekemätön paikka ääntää englanniksi siten, että Bluelink hoksaisi mitä toivotaan.Maahantuojan ennakkoarvioissa farmarikorinen tulee olemaan suosittu, mutta muillakin korimalleilla on kannattajansa. Ostajia voi löytyä myös malliuskollisista, onhan Suomen Hyundai i30 -kanta 13 200 auton suuruinen. Hinnat alkavat 19 390 eurosta (Hatchback 1.5 DPi 110 hv Fresh), ja edullisin farkku (1.5 DPi 110 hv Fresh) maksaa 20 390 euroa.Teksti ja kuvat: Marko JokelaPäivitetty 10.11.2020: tarkistettu takuuaika Hyundai i30 Fastback 1.5 T-GDI 159 hv 48V Hybrid 7-DCT-aut. Style Hinta alkaen 30 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 319 € Moottori Bensiinimoottori 1 482 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 117 kW (159 hv), 5500 r/min Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4455 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni