Ajoneuvot | Koeajo | 7.10.2020

Maistiainen: Hyundai i30 on nyt kevythybridi

Uusi kevythybridi-järjestelmä on tarjolla kolmeen voimanlähteeseen. Uudistunut Hyundai i30 erottuu ulkoa aiempaa leveämmän keulansa puolesta.

Jaa artikkeli

Punkaharjun maisemissa koeajettu Hyundai i30 on kiinnostava tuttavuus. Ensituntuman perusteella bensiinimoottorinen kevythybridi-voimalinja on onnistunut yhdistelmä jouhevaa etenemistä, ilmeisen taloudellisia kilometrejä ja riittäviä voimavaroja.

Hyundai i30 tuo nyt tarjolle 48 voltin kevythybridijärjestelmän. Se on tarjolla kolmen voimanlähteen yhteydessä, joita ovat litrainen 120 hevosvoiman bensiinimoottori ja 1,5-litrainen 159 hevosvoiman bensiinimoottori sekä 1,6-litrainen 136 hevosvoiman dieselmoottori.

Moottoreiden jatkeena on seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.

Virallista lupausta ei ole tiedossa, paljonko kevythybridiys pienentää i30:n kulutusta. Suuntaa antavasti voi kertoa, että Hyundain katumaasturissa eli diesel-Tucsonissa kevythybriditekniikan kerrottiin pienentävän kulutusta seitsemän prosenttia.

Uusi keulailme

Uudistunut Hyundai i30 erottuu edeltäjästään etenkin keulansa puolesta. Keulailme on aiempaa leveämpi: ilmettä luo kolmiulotteinen etusäleikkö. Ajovalot ovat nekin uudelleenmuotoiltu. Uudet led-päiväajovalot ovat V-kirjaimen muotoiset. Vaikka nyt koeajettavina olivat farmarikorinen malli ja fastback-malli, niin kerrottakoon, että pystyperäisen hatchbackin takapuskuri on muotoiltu uudelleen.

Liitettävyys vakiona

Hyundai i30 on ajan pulssilla, sillä liitettävyyskyvyt ovat uudistuneet monin tavoin edukseen. Applen ja Androidin älypuhelinpeilauksen luvataan hoituvan myös langattomasti, samoin hoituu langattomasti myös puhelimen lataus. Mittariston digitaalinäyttö on kasvanut seitsentuumaiseksi, ja kojelautaan istutettu värikosketusnäyttö on nyt näyttävästi 10,25-tuumainen.

Puheohjaus voi olla haastavaa

Hyundain i30 saa kunnian olla valmistajansa ensimmäinen malliperhe Suomen markkinoilla, johon tulee tarjolle uusia Bluelink-palveluita. Se tarkoittaa esimerkiksi mahdollisuutta paikantaa auton sijainti älypuhelimella tai käskyttää auton keskuslukitusta älypuhelimella. Halutun navigointikohteen voi niin ikään lähettää jo ennakolta autoon. Käyttäjä voi etänä tarkastaa myös rengaspainetiedot. Bluelink-järjestelmän käyttö on veloituksetonta ensimmäiset viisi vuotta.

Hyundai i30 kasvojenkohotus

Hyundai i30:n navigointijärjestelmää voi puheohjata suomeksi, mutta homma menee epätoivoiseksi jos samaa yrittää Bluelinkin kautta, suomenkieliset paikannimet kuten vaikka Helsingin Jätkäsaaressa sijaitseva Välimerenkatu on tekemätön paikka ääntää englanniksi siten, että Bluelink hoksaisi mitä toivotaan.

Uudistuneen korealaisen aiempaa kattavammasta turvavarustelusta kannattaa mainita, että nyt automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kykenee havaitsemaan autojen ja jalankulkijoiden lisäksi myös polkupyöräilijät. Kuolleen kulman varoitin on uusiutunut ja pelaa nyt yhteen katvealueen törmäykseneston kanssa. Salaperäisistä lyhenteistä LFA tarkoittaa kaistakeskitintä ja RCA taaksepäin suuntautuvaa törmäyksenestoa.

Hyundai i30 kasvojenkohotus

Hinnat jo selvillä

Korealaistulokas rantautuu Suomeen tässä kuussa, joten hinnatkin ovat jo selvillä. Maahantuojan arvion mukaan auton toimitusaika on kuukaudesta kolmeen kuukauteen, halutusta malliversiosta ja varustetasosta riippuen.

Hinnat alkavat 19 390 eurosta (Hatchback 1,5 DPi 110 hv Fresh). Punkaharjun kansallismaisemissa koeajetuista autoyksilöistä toinen oli farmarikorinen. Tämä 1.5 T-GDI 159 hv 48V hybrid 7-DCT-aut. N Line. -malli maksaa 33 390 euroa. Edullisin farmarikorinen malliversio (1.5 DPi 110 hv &MT Fresh) maksaa 20 390 euroa.

Toinen koeajettu malli oli Hyundai i30 Fastback 1.5 T-GDI 159 hv 48V hybrid 7-DCT-aut. -versio Style-varustetasolla. Se maksaa 30 790 euroa.

Varustetasoja on neljä, ja ne ovat järjestyksessä Fresh, Comfort, Style ja N Line.

Jaa artikkeli

Keskustelu