3.11.2023

Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – edelleen samalla hyvällä vanhalla fiiliksellä

Jeep Grand Cherokee on ollut aikoinaan Suomessa hyvinkin suosittu katumaasturi luokassaan. Sillä on edelleen mahdollisuuksia nousta suosituksi. Hyvää: fiilis, tilat, ajettavuus, alusta. Huonoa: toimintamatka sähköllä, hidas lataus.

Jeep Grand Cherokeen historia Suomessa on vahva. Grand Cherokee on ollut Suomessa myynnissä silloin, kun katumaasturit elivät kulta-aikaansa ja niiden esiinmarssi on ollut voimakkaimmillaan – silloin kun niitä nimitettiin turhakkeiksi tai joutaviksi status-symboleiksi. Myytiinhän Jeep Grand Cherokeesta Suomessakin vielä kymmenen vuotta sitten SRT-8 -versiota, jonka 6,4-litrainen V8 kehitti lähes 500 hevosvoimaa. Jeep Grand Cherokeen monet versiot olivat tuolloin Suomessa katukuvassa hyvin tuttu näky.

Nyt ajat ovat toisenlaiset ja isot muskelikatumaasturitkin downshiftataan tähän päivään sopivaksi. Enää keulalla ei hyrise V8. Pari vuotta sitten Amerikan mantereella esitellyn Jeep Grand Cherokeen viimeisimmän sukupolven ekoversio on saanut keulalleen 2-litraisen bensiinimoottorin. Bensiinimoottorin apuna on kaksi sähkömoottoria sekä töpselistä ladattava akku.

Grand Cherokeen ladattava hybridi -versio on sen kotimaassa Yhdysvalloissa osoittautunut sen verran suosituksi, että eurooppalaiset ovat joutuneet levittelemään tähän asti käsiään – autoa ei ole meinannut riittää vanhalle mantereelle sen lanseerauksen jälkeen. Ei Suomeen eikä oikein mihinkään muuhunkaan maahan.

Nyt asiaan saattaa tulla muutos, tarkemmin ensi vuoden puolella. Grand Cherokeen uudesta tulemisesta myös Suomeen esimakua tarjoili sen Italiasta Suomeen vierailulle tullut mallikappale, Jeep Grand Cherokee 4xe Plug-in Hybrid Overland.

Auton maahantuojalta Auto-Bon Oy:ltä uskalletaan nyt myös sanoa ääneen, että nyt Jeep Grand Cherokeeta alkaisi taas saada.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hinnat ei vielä tiedossa

Grand Cherokeella ei ole vielä hintaa Suomessa eikä oikein muitakaan tietoja, mutta selvää kuitenkin on, että Jeep Grand Cherokeen hinta on lähempänä 100 000 euroa kuin 50 000 euroa. Saksassa autolle on hinnat, Moottorin koeajama Overland-versio maksaa siellä noin 90 000 euroa. Edullisin, hinnat alkaen -malli eli Limited, maksaa noin 10 000 euroa Overlandia vähemmän. Overlandin yläpuolella on vielä Summit Reserve -versio, jonka hinta Saksassa on aika tarkkaan 100 000 euroa. Grand Cherokeesta on saatavilla myös Trailhawk-versio, joka on enemmän maaston suunniteltu, sen hinta Saksassa on noin 90 000 euroa.

Amerikassa Jeep Grand Cherokeesta on myytävänä myös pitkä kolmella istuinrivillä varustettu versio, joka on Chevrolet Suburbanin kilpailija, mutta Suomen maahantuoja ei usko, että pitkää Grand Cherokeeta välttämättä otetaan Suomen mallistoon.

Koska Grand Cherokeen myynti Suomessa alkaa pian, se tarkoittaa luonnollisesti sitä, että autolle on kysyntää. Jo pelkästään mallin pitkän historian vuoksi, mutta myös sen vuoksi, että maahantuoja on saanut automallista suoria yhteydenottoja. Suomeen Italiasta lainattu auto on nimenomaan lainassa sen vuoksi, että myös asiakkaat pääsevät tutustumaan siihen lehdistön lisäksi.

Jeep Grand Cherokee tiedetään kykenevänä maasturina – siinä on myös yksi syy, miksi sille on kysyntää. Grand Cherokeen Trailhawk-versio on selvittänyt Rubicon Trailin, joka ajetaan yleensä vieläkin paremmilla maasto-ominaisuuksilla varustetulla Jeep Wranglerilla. Wranglerista on olemassa myös Rubiconin mukaan nimetty versio.

Lähes 30 sentin maavara

Jeep Grand Cherokeen maastoajon perusta on tietysti neliveto, kahdeksanportainen automaattivaihteisto alennusvaihteistolla, maastoajoon tarkoitetut ajo-ohjelmat, sekä ilmajousitus, jonka avulla Grand Cherokeen maavara kasvaa peräti 275 millimetriin. Ilmajousitus ala-asennossa maavara on 200 millimetriä, joka tarkoittaa sitä, että auto laskee niin matalalle, että siitä nouseminen ilman astinlautoja ja lahkeita likaamatta on kuitenkin mahdollista.

Ohjaamossa Grand Cherokeessa vallitsee hyvin amerikkalainen tunnelma. Grand Cherokeen kaikkein tärkeimmät toiminnot, eli nelivedon ajo-ohjelman säätö sekä alustan korkeussäätö, alamäkihidastin ja muut maasto-ajoon tarkoitetut painikkeet löytyvät sujuvasti keskikonsolista vaihdevalitsimen ympäristöstä. ”Vähemmän tärkeät” säätimet, kuten auton hybridi- ja sähköajo-valitsimet on sijoitettu piiloon ohjauspylvään vasemmalle puolelle.

Keskinäyttönä komeilee yli 10-tuumainen diginäyttö, jonka valikoista löytyy kaikki tarpeellinen. Äänentoistosta Grand Cherokeessa huolehtii McIntosh, jonka Jeep on valinnut ääntoistoratkaisujensa toimittajaksi.

Koska Grand Cherokee on katumaasturi, sen ilmajousitus takaa tasaiset kyydit myös asfaltilla, huonommallakin sellaisella. Auto on todella miellyttävä ajaa huonokuntoisella päällysteelläkin, se ei ole sellaisesta moksiskaan. Grand Cherokee imee tien epätasaisuudet täydellisesti, ja huonommalla tiellä tekee mieli oikeastaan painaa kaasua, eikä hidastaa, niin hienosti Grand Cherokee menee. Tämä on myös eittämättä syy, miksi Grand Cherokee kiinnostaa monia. Tällaisen auton vetokyky on myös asiakkaalle tärkeä, se on reilusti yli 2 000 kiloa.

Hidas lataus ja pieni akku

Jeepin 2-litrainen bensiinimoottori kehittää 200 kilowattia eli 272 hevosvoimaa. Se on ihan kiitettävä lukema bensiinimoottorille. Kun siihen yhdistetään auton sähkömoottorit, koko voimalinjan yhteisteho on 280 kilowattia (380 hv).

Pienempi sähkömoottori on reilun 40 hevosvoiman tehoinen ja se toimii käynnistingeneraattorina ja isompi sähkömoottori kehittää 107 kilowattia eli 145 hevosvoimaa. V8:n jytinää tällä kombinaatiolla kuule, mutta ihan riittävästi suorituskykyä voi aistia.

Grand Cherokee on voimalinjansa puolesta siis oikein kiitollinen ajaa. Tehoa ja vääntöä on riittävästi, kuten tällaisessa isossa autossa täytyykin olla. Voima tulee myös ulos miellyttävästi, oikeastaan vain se V8:n moottorin äänimaailma puuttuu.

Pelkällä sähköllä Grand Cherokee liikkuu yhdistetyssä ajossa WLTP-syklin mukaan 48 kilometrin matkan. Käytännössä tämä ei ihan toteudu, vaan jää alle sen. Akun latausteho on maksimissaan 7,4 kilowattituntia, joka tarkoittaa sitä, että noin 17 kilowattitunnin akku latautuu yhden vaiheen kautta melko hitaasti. Matka-ajossa latausnopeus on vaatimaton, eikä akkua ladata kahvi-tai ruokapaussien aikana juurikaan, jolloin polttoainetta matka-ajossa myös kuluu. Työpaikka- ja kotilatauksessa latausnopeus välttää, silloin kun akkua on mahdollista ladata useampi tunti.

Hyvän alustatuntuman ja voimansiirron tuntuman lisäksi Grand Cherokeessa on hyvä ohjaustuntuma. Auton yleisfiilis ei ole läheskään niin amerikkalainen kuin mitä monissa muissa vastaavissa laitteissa ja autosta puuttuu alustan turha pehmeys, korin liikkeet ovat Grand Cherokeella hienosti hallinnassa.

Grand Cherokeesta huokuu tunnokkuus, jämäkkyys, mutta samalla se sama perinteinen fiilis, mitä Grand Cherokeessa ja sen lähisukulaisessa Grand Wagoneerissa on aina ollut. Tunnelman viimeistelevät ohjaamon puupaneelit, jotka kuuluvat ilman muuta Jeep Grand Cherokeehen.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Jeep Grand Cherokee 4xe Plug-In Hybrid Overland
LATAUSHYBRIDI, neliveto
4-syl. bensiinimoottori 1 995 cm 3
8-v. automaattivaihteisto
200 kW (272 hv), 400 Nm
Akku brutto / netto 17,3 / 15,0 kWh
Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A)
WLTP-kulutus 2,9 l/100km
CO 2 -päästöt 68 g/km
toimintamatka sähköllä 48 km
Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s
huippunopeus 210 km/h
Mitat
Pituus 4 914 mm
Leveys 2 149 mm (peilien kanssa)
Korkeus 1 853 mm
Akseliväli 2 964 mm
Tavaratila 533 l
Omamassa 2 434 kg
perävaunu 2 215 / 750 kg
Euro NCAP 5 tähteä (2022)
Takuu 2 v / ilman kilometrirajaa
hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km
Hinta alkaen ei tiedossa
koeajoauto ei tiedossa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat