3.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – edelleen samalla hyvällä vanhalla fiiliksellä Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Grand Cherokee on ollut aikoinaan Suomessa hyvinkin suosittu katumaasturi luokassaan. Sillä on edelleen mahdollisuuksia nousta suosituksi. Hyvää: fiilis, tilat, ajettavuus, alusta. Huonoa: toimintamatka sähköllä, hidas lataus. Jeep Grand Cherokeen historia Suomessa on vahva. Grand Cherokee on ollut Suomessa myynnissä silloin, kun katumaasturit elivät kulta-aikaansa ja niiden esiinmarssi on ollut voimakkaimmillaan – silloin kun niitä nimitettiin turhakkeiksi tai joutaviksi status-symboleiksi. Myytiinhän Jeep Grand Cherokeesta Suomessakin vielä kymmenen vuotta sitten SRT-8 -versiota, jonka 6,4-litrainen V8 kehitti lähes 500 hevosvoimaa. Jeep Grand Cherokeen monet versiot olivat tuolloin Suomessa katukuvassa hyvin tuttu näky. Nyt ajat ovat toisenlaiset ja isot muskelikatumaasturitkin downshiftataan tähän päivään sopivaksi. Enää keulalla ei hyrise V8. Pari vuotta sitten Amerikan mantereella esitellyn Jeep Grand Cherokeen viimeisimmän sukupolven ekoversio on saanut keulalleen 2-litraisen bensiinimoottorin. Bensiinimoottorin apuna on kaksi sähkömoottoria sekä töpselistä ladattava akku. Grand Cherokeen ladattava hybridi -versio on sen kotimaassa Yhdysvalloissa osoittautunut sen verran suosituksi, että eurooppalaiset ovat joutuneet levittelemään tähän asti käsiään – autoa ei ole meinannut riittää vanhalle mantereelle sen lanseerauksen jälkeen. Ei Suomeen eikä oikein mihinkään muuhunkaan maahan. Nyt asiaan saattaa tulla muutos, tarkemmin ensi vuoden puolella. Grand Cherokeen uudesta tulemisesta myös Suomeen esimakua tarjoili sen Italiasta Suomeen vierailulle tullut mallikappale, Jeep Grand Cherokee 4xe Plug-in Hybrid Overland. Auton maahantuojalta Auto-Bon Oy:ltä uskalletaan nyt myös sanoa ääneen, että nyt Jeep Grand Cherokeeta alkaisi taas saada. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hinnat ei vielä tiedossa Grand Cherokeella ei ole vielä hintaa Suomessa eikä oikein muitakaan tietoja, mutta selvää kuitenkin on, että Jeep Grand Cherokeen hinta on lähempänä 100 000 euroa kuin 50 000 euroa. Saksassa autolle on hinnat, Moottorin koeajama Overland-versio maksaa siellä noin 90 000 euroa. Edullisin, hinnat alkaen -malli eli Limited, maksaa noin 10 000 euroa Overlandia vähemmän. Overlandin yläpuolella on vielä Summit Reserve -versio, jonka hinta Saksassa on aika tarkkaan 100 000 euroa. Grand Cherokeesta on saatavilla myös Trailhawk-versio, joka on enemmän maaston suunniteltu, sen hinta Saksassa on noin 90 000 euroa. Amerikassa Jeep Grand Cherokeesta on myytävänä myös pitkä kolmella istuinrivillä varustettu versio, joka on Chevrolet Suburbanin kilpailija, mutta Suomen maahantuoja ei usko, että pitkää Grand Cherokeeta välttämättä otetaan Suomen mallistoon. Koska Grand Cherokeen myynti Suomessa alkaa pian, se tarkoittaa luonnollisesti sitä, että autolle on kysyntää. Jo pelkästään mallin pitkän historian vuoksi, mutta myös sen vuoksi, että maahantuoja on saanut automallista suoria yhteydenottoja. Suomeen Italiasta lainattu auto on nimenomaan lainassa sen vuoksi, että myös asiakkaat pääsevät tutustumaan siihen lehdistön lisäksi. Jeep Grand Cherokee tiedetään kykenevänä maasturina – siinä on myös yksi syy, miksi sille on kysyntää. Grand Cherokeen Trailhawk-versio on selvittänyt Rubicon Trailin, joka ajetaan yleensä vieläkin paremmilla maasto-ominaisuuksilla varustetulla Jeep Wranglerilla. Wranglerista on olemassa myös Rubiconin mukaan nimetty versio. Lähes 30 sentin maavara Jeep Grand Cherokeen maastoajon perusta on tietysti neliveto, kahdeksanportainen automaattivaihteisto alennusvaihteistolla, maastoajoon tarkoitetut ajo-ohjelmat, sekä ilmajousitus, jonka avulla Grand Cherokeen maavara kasvaa peräti 275 millimetriin. Ilmajousitus ala-asennossa maavara on 200 millimetriä, joka tarkoittaa sitä, että auto laskee niin matalalle, että siitä nouseminen ilman astinlautoja ja lahkeita likaamatta on kuitenkin mahdollista. Ohjaamossa Grand Cherokeessa vallitsee hyvin amerikkalainen tunnelma. Grand Cherokeen kaikkein tärkeimmät toiminnot, eli nelivedon ajo-ohjelman säätö sekä alustan korkeussäätö, alamäkihidastin ja muut maasto-ajoon tarkoitetut painikkeet löytyvät sujuvasti keskikonsolista vaihdevalitsimen ympäristöstä. ”Vähemmän tärkeät” säätimet, kuten auton hybridi- ja sähköajo-valitsimet on sijoitettu piiloon ohjauspylvään vasemmalle puolelle. Keskinäyttönä komeilee yli 10-tuumainen diginäyttö, jonka valikoista löytyy kaikki tarpeellinen. Äänentoistosta Grand Cherokeessa huolehtii McIntosh, jonka Jeep on valinnut ääntoistoratkaisujensa toimittajaksi. Koska Grand Cherokee on katumaasturi, sen ilmajousitus takaa tasaiset kyydit myös asfaltilla, huonommallakin sellaisella. Auto on todella miellyttävä ajaa huonokuntoisella päällysteelläkin, se ei ole sellaisesta moksiskaan. Grand Cherokee imee tien epätasaisuudet täydellisesti, ja huonommalla tiellä tekee mieli oikeastaan painaa kaasua, eikä hidastaa, niin hienosti Grand Cherokee menee. Tämä on myös eittämättä syy, miksi Grand Cherokee kiinnostaa monia. Tällaisen auton vetokyky on myös asiakkaalle tärkeä, se on reilusti yli 2 000 kiloa. Hidas lataus ja pieni akku Jeepin 2-litrainen bensiinimoottori kehittää 200 kilowattia eli 272 hevosvoimaa. Se on ihan kiitettävä lukema bensiinimoottorille. Kun siihen yhdistetään auton sähkömoottorit, koko voimalinjan yhteisteho on 280 kilowattia (380 hv). Pienempi sähkömoottori on reilun 40 hevosvoiman tehoinen ja se toimii käynnistingeneraattorina ja isompi sähkömoottori kehittää 107 kilowattia eli 145 hevosvoimaa. V8:n jytinää tällä kombinaatiolla kuule, mutta ihan riittävästi suorituskykyä voi aistia. Grand Cherokee on voimalinjansa puolesta siis oikein kiitollinen ajaa. Tehoa ja vääntöä on riittävästi, kuten tällaisessa isossa autossa täytyykin olla. Voima tulee myös ulos miellyttävästi, oikeastaan vain se V8:n moottorin äänimaailma puuttuu. Pelkällä sähköllä Grand Cherokee liikkuu yhdistetyssä ajossa WLTP-syklin mukaan 48 kilometrin matkan. Käytännössä tämä ei ihan toteudu, vaan jää alle sen. Akun latausteho on maksimissaan 7,4 kilowattituntia, joka tarkoittaa sitä, että noin 17 kilowattitunnin akku latautuu yhden vaiheen kautta melko hitaasti. Matka-ajossa latausnopeus on vaatimaton, eikä akkua ladata kahvi-tai ruokapaussien aikana juurikaan, jolloin polttoainetta matka-ajossa myös kuluu. Työpaikka- ja kotilatauksessa latausnopeus välttää, silloin kun akkua on mahdollista ladata useampi tunti. Hyvän alustatuntuman ja voimansiirron tuntuman lisäksi Grand Cherokeessa on hyvä ohjaustuntuma. Auton yleisfiilis ei ole läheskään niin amerikkalainen kuin mitä monissa muissa vastaavissa laitteissa ja autosta puuttuu alustan turha pehmeys, korin liikkeet ovat Grand Cherokeella hienosti hallinnassa. Grand Cherokeesta huokuu tunnokkuus, jämäkkyys, mutta samalla se sama perinteinen fiilis, mitä Grand Cherokeessa ja sen lähisukulaisessa Grand Wagoneerissa on aina ollut. Tunnelman viimeistelevät ohjaamon puupaneelit, jotka kuuluvat ilman muuta Jeep Grand Cherokeehen. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Jeep Grand Cherokee 4xe Plug-In Hybrid Overland LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 995 cm 3 8-v. automaattivaihteisto 200 kW (272 hv), 400 Nm Akku brutto / netto 17,3 / 15,0 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 2,9 l/100km CO 2 -päästöt 68 g/km toimintamatka sähköllä 48 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 914 mm Leveys 2 149 mm (peilien kanssa) Korkeus 1 853 mm Akseliväli 2 964 mm Tavaratila 533 l Omamassa 2 434 kg perävaunu 2 215 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v / ilman kilometrirajaa hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen ei tiedossa koeajoauto ei tiedossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe