1.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: kasvanut ikinuori – Honda Monkey 125 Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala ja Honda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Monkey 125 on alkuperäisen näköinen, mutta mitoiltaan nyt myös aikuiselle sopiva. Hyvää: ajoasento, moottorin vääntö, huomioarvo liikenteessä. Huonoa: renkaiden korkeusheiton aiheuttama nypytys. Uusi Monkey 125 muistuttaa ulkoisesti ilahduttavan tarkasti alkuperäistä esikuvaansa – sillä poikkeuksella, että mittakaavaa on kasvatettu, ja uusi Monkey sopii aikuisellekin kuljettajalle.Takaa löytyvät kaksoisiskunvaimentimet, lokasuojat on alkuperäisen Monkeyn tapaan nostettu ylös ja pakoputkikin on muotoiltu tarkasti alkuperäisen esikuvan mukaisesti.Monkey on kätevä kaupunkiajoneuvo ja maantielläkin sillä pärjää liikennevirran mukana, sillä parhaimmillaan nopeus nousee noin sataan kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVääntöä ja taloudellisuuttaYksisylinterisen nelitahtimoottorin käyntiääni on huomaamattoman hiljainen. Nelivaihteisen vaihteiston ykkönen on välitetty lyhyeksi. Liikkeellelähtö onnistuu helposti kakkosvaihteellakin, ja suurin eli nelosvaihde on käyttökelpoinen jo viidenkympin nopeudessa. Sekä kytkin että vaihdepoljin ovat erittäin kevytkäyttöisiä. Vajaan kymmenen hevosvoiman huipputeho tarkoittaa maltillista suorituskykyä, mutta pitkäiskuisen moottorin suurin vahvuus onkin tasainen vääntö.Yksi Monkeyn valteista on myös alhainen kulutus, sillä valmistajan mukaan bensaa palaa vain 1,5 litraa sataa kilometriä kohden. Koeajon perusteella siihen on mahdollista päästä maltillisella ajotyylillä. Polttonestesäiliön tilavuudeksi kerrotaan 5,6 litraa, joten tankillinen riittää parhaimmillaan noin 350 kilometrin matkalle.Vain yhdelleMonkey kulkee yhdeksänkympin mittarinopeutta kevyesti pintakaasulla. Kuorma-autojen ohittaminen sen sijaan vaatii pitkää suoraa, eikä suoritukseen kannata ryhtyä vastatuulessa. Myötätuulessa ja alamäessä nopeusmittari näytti koeajossa parhaimmillaan 122 kilometrin tuntinopeutta.Koeajopyörää vaivasi eturenkaan nypytys, mikä johtui ensiasennusrenkaan korkeusheitosta. Lyhyestä akselivälistä ja jyrkästä keulakulmasta johtuen pyörä kääntyy erittäin terävästi, mitä vielä korostaa pieni 12 tuuman rengaskoko.Nykylainsäädännön vaatimusten mukaisesti etujarru on lukkiutumaton. Pienikokoiset levyjarrut ovat riittävän tehokkaat 107 kilon painoisen Monkeyn pysäyttämiseksi. Jousitus on pehmeähkö. Lisää kantavuutta jousitukselta ei juuri osaa vaatia, sillä Monkey on rekisteröity yhdelle henkilölle, eikä matkustajalle ole edes jalkatappeja.Ajoasento on pysty, jopa hieman takakeno. Polvikulma on miellyttävän loiva ja satula upottavan pehmeä. Pyöreästä digimittaristosta puuttuu kierroslukunäyttö, eikä vaihdenäytöllekään ole nähty tarvetta.Paluu juurilleEnsimmäiset Suomeen saadut Monkey-erät on myyty loppuun jo etukäteen. Monkey asettuu Suomessa samaan asemaan kuin skootterit Keski-Euroopassa: kyseessä on ketterä ja kätevä kaupunkiajoneuvo lyhyille matkoille.Monkey-kuljettajan kannattaa varautua siihen, että joka kerta pysäköidessä saa seuraa keski-ikäisistä miehistä, jotka tulevat kertomaan omia Monkey-kokemuksiaan 80-luvulta.Maahantuojan mukaan uuden Monkeyn ostajat ovatkin pitkälti juuri samoja ihmisiä, jotka aikanaan 15-vuotiaina ovat ajaneet mopo-Monkeylla. Kun niitä aikanaan ehdittiin myydä Suomessa yli 32 000 kappaletta, potentiaalia asiakkaita kevari-Monkeyllekin riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda Monkey Z50 Ensimmäiset Honda Monkey -mopot tuotiin Suomeen kokeilumielessä vuonna 1973. Pienikokoinen, alun perin huvipuistokäyttöön suunniteltu Monkey valloitti nopeasti suomalaisten sydämet. Varsinainen maahantuonti aloitettiin 1975, ja neljännesvuosisadan aikana pyöriä ehdittiin rekisteröidä meillä yli 32 000 kappaletta ennen kuin maahantuonti vuonna 1999 lopetettiin. Kokonsa lisäksi Monkey poikkesi muista mopoista myös nelitahtisuudellaan ja siten kaksitahtiöljyn käryn puuttumisella. Monkeyn taival Suomeen ei ollut helppo, sillä erityisesti mopoja koskevien painorajojen takia maahantuoja joutui muokkaamaan pyörää melkoisesti ennen kuin se kelpasi suomalaiselle lainsäätäjälle. Tankki vaihdettiin pienemmäksi, etujousitus huomattavasti heppoisemmaksi ja jalkatappirungotkin tehtiin Suomessa. Painorajoista ei Suomessa voitu joustaa, turvallisuudesta kylläkin. Vaikka yleensä puhutaan Monkeysta yhtenä tuotteena, niin se ehti 25 vuoden aikana muuttua melkoisesti niin teknisesti kuin ulkoisestikin. Vaihteiden määrä kasvoi kolmesta neljään ja automaattinen keskipakokytkin vaihtui märkään yksilevykytkimeen, kuten myös kärjellinen magneetto kärjettömään CDI-sytytykseen. Jotain pysyvääkin oli, sillä renkaat pysyivät koko ajan 8-tuumaisina ja akseliväli kompaktissa 90 sentissä. Monkeyn maahantuonti sekä Suomeen että koko Eurooppaan loppui normien tiukentumisen myötä. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistajaLisätietoja: www.hondabikes.fi/monkey-125 Honda Monkey 125 Hinta alkaen 4 390 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, ilmajäähdytys, 4 vaihdetta, ketjuveto Teho 6,9 kW (9,3 hv), 7000 r/min Vääntö 11 Nm (5250 r/min) Vääntö 11 Nm (5250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 776 mm, paino tankattuna 107 kg, akseliväli 1 155 mm, tankin tilavuus 5,6 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-12, takana 130/80-12. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla