24.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Versys 1000 SE – toisen kerran uudistettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen ja varusteltu, käytännössä yksi markkinoiden monipuolisimmista moottoripyöristä. Sitä on Kawasaki Versys 1000, jonka varustelluin versio saa lisänimen SE. Vuonna 2012 esitelty Versys 1000 kokee nyt toisen uudistuksensa. Samalla perusmallin rinnalle tulee tarjolle huippuvarusteltu SE-versio. Matkaenduroksi tai adventure-toureriksi luokiteltava Versys 1000 tarjoaa rennon ajoasennon, urheilullisen suorituskyvyn ja tilaa kahdelle hengelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättää suorituskyvylläänLyhyeksi välitetty ykkösvaihde korostaa 120-hevosvoimaisen moottorin urheilullista luonnetta kiihdytyksissä. Turbiinimaisen vahva vääntö läpi kierrosalueen puolestaan sallii isojen vaihteiden ja matalien kierrosten käytön, jos kuljettaja niin haluaa. Kaasunvaste on sopivan pehmeä.Värinät alkavat vähentää mukavuutta vasta 6 000 kierroksen yläpuolella. Semiaktiivinen jousitus nielee epätasaisuudet huomaamatta ja säätää vaimennuksia automaattisesti. Z1000-sporttinakusta lainatut tehokkaat nelimäntäiset jarrut pysäyttävät Versyksen tehokkaasti. Jalkatapit alkavat raapia maata vasta 45 asteen kallistuskulmassa. Ajoasento on lievästi eteen nojaava ja rento. Hallintalaitteet on suunniteltu ajatuksella, ja ne sopivatkin hyvin käteen. Satula on riittävän napakka antaakseen oivan tuntuman pyörään. Katteiden tarjoama suoja ajoviimaa vastaan on hyvä.Myös matkustajalle on riittävästi tilaa, ja istuma-asentokin on luonteva. Tankillinen riittää maltillisen ajon 5,5 litran kulutuksesta huolimatta 400 kilometrin matkalle, jonka istuu mielellään kerralla satulassa.MonipuolisuuttaKuljettajaa hemmotellaan huippujousituksen lisäksi kytkimettömän vaihdon kumpaankin suuntaan sallivalla vaihdeavustimella, vakionopeudensäätimellä, kaarreajovaloilla, korkeussäädettävällä tuulilasilla sekä kahvanlämmittimillä. Vaihdeavustimen lievää jäykkyyttä lukuun ottamatta varusteiden toiminta on esimerkillistä.Moottoripyörien katumaasturi tarjoaa monta pyörää yksissä kuorissa: urheilullisuutta mutkateille, mukavuutta pitkille matkoille, tilaa matkustajalle ja matkatavaroille sekä kattavan varustelun tekniikkafriikille.Varustelun ja ominaisuuksien puolesta kilpailijoita ovat muun muassa BMW S1000XR ja Ducati Multistrada, joissa puolestaan on enemmän tehoa mutta myös hintaa. Valinnanvaraa on siis yhä enemmän ja valinta entistä vaikeampaa. Jos pyörä tuntuu kalliilta, kannattaa muistaa, että 4 000 euroa edullisemmalla hinnalla saa hankittua Versys 1000 -perusmallin.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Kawasaki Versys 1000 SE Hinta alkaen 22 900 € Moottori Bensiinimoottori 1 043 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 88,2 kW (120 hv), 9000 r/min Vääntö 102 Nm (7500 r/min) Vääntö 102 Nm (7500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840 mm, paino tankattuna 257 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 21 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa