24.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Versys 1000 SE – toisen kerran uudistettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen ja varusteltu, käytännössä yksi markkinoiden monipuolisimmista moottoripyöristä. Sitä on Kawasaki Versys 1000, jonka varustelluin versio saa lisänimen SE. Vuonna 2012 esitelty Versys 1000 kokee nyt toisen uudistuksensa. Samalla perusmallin rinnalle tulee tarjolle huippuvarusteltu SE-versio. Matkaenduroksi tai adventure-toureriksi luokiteltava Versys 1000 tarjoaa rennon ajoasennon, urheilullisen suorituskyvyn ja tilaa kahdelle hengelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättää suorituskyvylläänLyhyeksi välitetty ykkösvaihde korostaa 120-hevosvoimaisen moottorin urheilullista luonnetta kiihdytyksissä. Turbiinimaisen vahva vääntö läpi kierrosalueen puolestaan sallii isojen vaihteiden ja matalien kierrosten käytön, jos kuljettaja niin haluaa. Kaasunvaste on sopivan pehmeä.Värinät alkavat vähentää mukavuutta vasta 6 000 kierroksen yläpuolella. Semiaktiivinen jousitus nielee epätasaisuudet huomaamatta ja säätää vaimennuksia automaattisesti. Z1000-sporttinakusta lainatut tehokkaat nelimäntäiset jarrut pysäyttävät Versyksen tehokkaasti. Jalkatapit alkavat raapia maata vasta 45 asteen kallistuskulmassa. Ajoasento on lievästi eteen nojaava ja rento. Hallintalaitteet on suunniteltu ajatuksella, ja ne sopivatkin hyvin käteen. Satula on riittävän napakka antaakseen oivan tuntuman pyörään. Katteiden tarjoama suoja ajoviimaa vastaan on hyvä.Myös matkustajalle on riittävästi tilaa, ja istuma-asentokin on luonteva. Tankillinen riittää maltillisen ajon 5,5 litran kulutuksesta huolimatta 400 kilometrin matkalle, jonka istuu mielellään kerralla satulassa.MonipuolisuuttaKuljettajaa hemmotellaan huippujousituksen lisäksi kytkimettömän vaihdon kumpaankin suuntaan sallivalla vaihdeavustimella, vakionopeudensäätimellä, kaarreajovaloilla, korkeussäädettävällä tuulilasilla sekä kahvanlämmittimillä. Vaihdeavustimen lievää jäykkyyttä lukuun ottamatta varusteiden toiminta on esimerkillistä.Moottoripyörien katumaasturi tarjoaa monta pyörää yksissä kuorissa: urheilullisuutta mutkateille, mukavuutta pitkille matkoille, tilaa matkustajalle ja matkatavaroille sekä kattavan varustelun tekniikkafriikille.Varustelun ja ominaisuuksien puolesta kilpailijoita ovat muun muassa BMW S1000XR ja Ducati Multistrada, joissa puolestaan on enemmän tehoa mutta myös hintaa. Valinnanvaraa on siis yhä enemmän ja valinta entistä vaikeampaa. Jos pyörä tuntuu kalliilta, kannattaa muistaa, että 4 000 euroa edullisemmalla hinnalla saa hankittua Versys 1000 -perusmallin.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Kawasaki Versys 1000 SE Hinta alkaen 22 900 € Moottori Bensiinimoottori 1 043 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 88,2 kW (120 hv), 9000 r/min Vääntö 102 Nm (7500 r/min) Vääntö 102 Nm (7500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840 mm, paino tankattuna 257 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 21 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija