9.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: keski-ikäinen voimissaan – Iveco Daily 35-160 Hi-Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily juhlii 40-vuotissynttäreitään erikoisteippauksella. Iveco Daily on yksi maailman myydyimmistä tavara-autoista. Sitä on valmistettu kolmella mantereella jo yli kolme miljoonaa kappaletta, ja myyntiä on 110 maassa. Mallisto ulottuu isoista pakettiautoista kevyisiin kuorma-autoihin.Mallin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1978, toinen 1999 ja kolmas eli nykyinen 2014. Kaksi tuoreinta voittivat aikanaan Vuoden Pakettiauto -tittelin; ensimmäisen sukupolven aikaan kilpailua ei vielä järjestetty.Dailyn edistyksellisyys on tuonut ensimmäisenä kevyisiin hyötyautoihin muun muassa turbodieselin vuonna 1985, maakaasumoottorin 1998 ja yhteispaineruiskutteisen dieselin 1999.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaaja mallistoDailyn kokonaispainoluokat kattavat välin 3,3–7,0 tonnia. Hyötykuormaksi jää 800–4 000 kiloa päällisrakenteista riippuen. Umpikorin pituuksia on viisi ja korkeuksia kolme, kuten akselivälejäkin. Kuormatilavuus ulottuu 7,3–19,6 kuutiometriin. Alustamallissa variaatioita on vieläkin enemmän.Laajaa dieselmoottorivalikoimaa (116–205 hv) täydentävät kaasu- (136 hv) ja sähkömoottorit (109 hv). Nelivetoversiot, miehistöohjaamot, asuntoautot ja pikkubussit mukaan lukien jo tehdasversioita on yli 8 000 ennen runsaita lisävarustelumahdollisuuksia. JuhlamalliAjoimme 40-vuotisjuhlan kunniaksi teipattua ja erikoisvarusteltua Dailyä. Teippaukset maskissa, etulokasuojissa ja kojelaudassa kuuluisi kyllä saada kaupan päälle, niidenkin tonnin lisähinnalla ottaisi mieluummin muita varusteita. Daily on nykytapaan hyvin varusteltu, ja lisävarustelistalta voi ruksia sähköiset turvavarusteet sekä yhteydenpitovälineet.Moottorina 2,3-litrainen on vanha tuttu, mutta se on viilattu täyttämään jo nyt vuonna 2020 voimaan tulevat päästömääräykset. Nyt Ivecoonkin joutuu täyttämään Adblue-urealiuosta. Teholtaan 156-hevosvoimainen versio riittää useimpiin tarpeisiin ainakin pakettiautoissa. Voimaa löytyy heti alakierroksilta, ja kahdeksanvaihteinen automaatti osaa sitä hyvin hyödyntää. Kierroksia tarvitsee harvoin nostaa yli 2 500 r/min tason. Keskikulutusmittarin lukema asettuu kympin kohdalle.Dailyn kuorma-automainen tikapuurunko on vankka ja simppeli, eivätkä ajettavuus ja mukavuus ole siitä silti kärsineet. Ohjaajan olosuhteet ovat ergonomiset, ja melutaso on vaimea. Työntekoa helpottamaan on varattu käteviä säilytystiloja sekä pidikkeitä.Iveco ei voi kuitenkaan tuulettaa, sillä viimeisen vuoden aikana perusteellisesti uudistunut saksalaiskolmikko Volkswagen Crafter, MAN TGE ja Mercedes-Benz Sprinter ovat heittäneet Dailylle kovan haasteen.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.iveco.com Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella