9.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: keski-ikäinen voimissaan – Iveco Daily 35-160 Hi-Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily juhlii 40-vuotissynttäreitään erikoisteippauksella. Iveco Daily on yksi maailman myydyimmistä tavara-autoista. Sitä on valmistettu kolmella mantereella jo yli kolme miljoonaa kappaletta, ja myyntiä on 110 maassa. Mallisto ulottuu isoista pakettiautoista kevyisiin kuorma-autoihin.Mallin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1978, toinen 1999 ja kolmas eli nykyinen 2014. Kaksi tuoreinta voittivat aikanaan Vuoden Pakettiauto -tittelin; ensimmäisen sukupolven aikaan kilpailua ei vielä järjestetty.Dailyn edistyksellisyys on tuonut ensimmäisenä kevyisiin hyötyautoihin muun muassa turbodieselin vuonna 1985, maakaasumoottorin 1998 ja yhteispaineruiskutteisen dieselin 1999.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaaja mallistoDailyn kokonaispainoluokat kattavat välin 3,3–7,0 tonnia. Hyötykuormaksi jää 800–4 000 kiloa päällisrakenteista riippuen. Umpikorin pituuksia on viisi ja korkeuksia kolme, kuten akselivälejäkin. Kuormatilavuus ulottuu 7,3–19,6 kuutiometriin. Alustamallissa variaatioita on vieläkin enemmän.Laajaa dieselmoottorivalikoimaa (116–205 hv) täydentävät kaasu- (136 hv) ja sähkömoottorit (109 hv). Nelivetoversiot, miehistöohjaamot, asuntoautot ja pikkubussit mukaan lukien jo tehdasversioita on yli 8 000 ennen runsaita lisävarustelumahdollisuuksia. JuhlamalliAjoimme 40-vuotisjuhlan kunniaksi teipattua ja erikoisvarusteltua Dailyä. Teippaukset maskissa, etulokasuojissa ja kojelaudassa kuuluisi kyllä saada kaupan päälle, niidenkin tonnin lisähinnalla ottaisi mieluummin muita varusteita. Daily on nykytapaan hyvin varusteltu, ja lisävarustelistalta voi ruksia sähköiset turvavarusteet sekä yhteydenpitovälineet.Moottorina 2,3-litrainen on vanha tuttu, mutta se on viilattu täyttämään jo nyt vuonna 2020 voimaan tulevat päästömääräykset. Nyt Ivecoonkin joutuu täyttämään Adblue-urealiuosta. Teholtaan 156-hevosvoimainen versio riittää useimpiin tarpeisiin ainakin pakettiautoissa. Voimaa löytyy heti alakierroksilta, ja kahdeksanvaihteinen automaatti osaa sitä hyvin hyödyntää. Kierroksia tarvitsee harvoin nostaa yli 2 500 r/min tason. Keskikulutusmittarin lukema asettuu kympin kohdalle.Dailyn kuorma-automainen tikapuurunko on vankka ja simppeli, eivätkä ajettavuus ja mukavuus ole siitä silti kärsineet. Ohjaajan olosuhteet ovat ergonomiset, ja melutaso on vaimea. Työntekoa helpottamaan on varattu käteviä säilytystiloja sekä pidikkeitä.Iveco ei voi kuitenkaan tuulettaa, sillä viimeisen vuoden aikana perusteellisesti uudistunut saksalaiskolmikko Volkswagen Crafter, MAN TGE ja Mercedes-Benz Sprinter ovat heittäneet Dailylle kovan haasteen.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.iveco.com Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”