9.1.2019

Koeajo: keski-ikäinen voimissaan – Iveco Daily 35-160 Hi-Matic

Iveco Daily 40v

Iveco Daily juhlii 40-vuotissynttäreitään erikoisteippauksella.

Iveco Daily on yksi maailman myydyimmistä tavara-autoista. Sitä on valmistettu kolmella mantereella jo yli kolme miljoonaa kappaletta, ja myyntiä on 110 maassa. Mallisto ulottuu isoista pakettiautoista kevyisiin kuorma-autoihin.

Mallin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1978, toinen 1999 ja kolmas eli nykyinen 2014. Kaksi tuoreinta voittivat aikanaan Vuoden Pakettiauto -tittelin; ensimmäisen sukupolven aikaan kilpailua ei vielä järjestetty.

Dailyn edistyksellisyys on tuonut ensimmäisenä kevyisiin hyötyautoihin muun muassa turbodieselin vuonna 1985, maakaasumoottorin 1998 ja yhteispaineruiskutteisen dieselin 1999.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laaja mallisto

Dailyn kokonaispainoluokat kattavat välin 3,3–7,0 tonnia. Hyötykuormaksi jää 800–4 000 kiloa päällisrakenteista riippuen. Umpikorin pituuksia on viisi ja korkeuksia kolme, kuten akselivälejäkin. Kuormatilavuus ulottuu 7,3–19,6 kuutiometriin. Alustamallissa variaatioita on vieläkin enemmän.

Laajaa dieselmoottorivalikoimaa (116–205 hv) täydentävät kaasu- (136 hv) ja sähkömoottorit (109 hv). Nelivetoversiot, miehistöohjaamot, asuntoautot ja pikkubussit mukaan lukien jo tehdasversioita on yli 8 000 ennen runsaita lisävarustelumahdollisuuksia.

Juhlamalli

Ajoimme 40-vuotisjuhlan kunniaksi teipattua ja erikoisvarusteltua Dailyä. Teippaukset maskissa, etulokasuojissa ja kojelaudassa kuuluisi kyllä saada kaupan päälle, niidenkin tonnin lisähinnalla ottaisi mieluummin muita varusteita. Daily on nykytapaan hyvin varusteltu, ja lisävarustelistalta voi ruksia sähköiset turvavarusteet sekä yhteydenpitovälineet.

Moottorina 2,3-litrainen on vanha tuttu, mutta se on viilattu täyttämään jo nyt vuonna 2020 voimaan tulevat päästömääräykset. Nyt Ivecoonkin joutuu täyttämään Adblue-urealiuosta.

Teholtaan 156-hevosvoimainen versio riittää useimpiin tarpeisiin ainakin pakettiautoissa. Voimaa löytyy heti alakierroksilta, ja kahdeksanvaihteinen automaatti osaa sitä hyvin hyödyntää. Kierroksia tarvitsee harvoin nostaa yli 2 500 r/min tason. Keskikulutusmittarin lukema asettuu kympin kohdalle.

Dailyn kuorma-automainen tikapuurunko on vankka ja simppeli, eivätkä ajettavuus ja mukavuus ole siitä silti kärsineet. Ohjaajan olosuhteet ovat ergonomiset, ja melutaso on vaimea. Työntekoa helpottamaan on varattu käteviä säilytystiloja sekä pidikkeitä.

Iveco ei voi kuitenkaan tuulettaa, sillä viimeisen vuoden aikana perusteellisesti uudistunut saksalaiskolmikko Volkswagen Crafter, MAN TGE ja Mercedes-Benz Sprinter ovat heittäneet Dailylle kovan haasteen.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Lisätietoja: www.iveco.com

Kommentoi artikkelia