6.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stonic – päältä pieni, mutta tiloiltaan suuri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stonic on Kian laajan crossover-malliston pienin, mutta se hämmästyttää hyvillä tiloillaan. Hyvää: Pitkä takuu, ketterä käsiteltävyys, personointimahdollisuudet, hyvät takatilat. Huonoa: Ärhäkkä kaistavahti, etuistuinten laimea muotoilu. Kialla riittää crossover-malleja joka lähtöön. Kian crossovereita ovat Stonic, XCeed, Niro, Sportage ja Sorento, niistä ensiksi mainittu eli Stonic on kaikkein pieni.Pienin crossover Kia Stonic perustuu teknisesti Kian toiseen pikkuautoon eli Kia Rioon. Stonic on kuitenkin Rioon verrattuna maavaraltaan korkeammalla ja myös istuinkorkeus siinä on korkeampi.Crossovereiden yksi tapa erottua ja kilpailla keskenään paikasta auringossa on niiden personointimahdollisuudet. Kia tarjoaa Stoniciin peräti 9 ulkoväriä ja 20 erilaista kaksisävyistä ulkoväriyhdistelmää. Kaksiväriset ulkoväriyhdistelmät on mahdollista valita 470 euron lisähintaan.Personoitavuus on tämän päivän crossover-maailmassa vain oltava, ilman sitä ei kilpailussa pärjää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittää vaikka perheautoksiVaikka Stonic on pienin Kian crossover, se on yllättävän tilava ja pärjää ihan hyvin vaikka perheautonakin. Stonicin takapenkilläkin on hyvin tilaa kahdelle aikuiselle. Polvitila on aavistuksen niukempi kuin monessa ”oikean kokoisessa” perheautossa, mutta pääntilaa Stonicissa riittää, joten takana mahtuu matkustamaan aikuinen ihminen hyvin. Tavaratila Stonicissa vetää lähes 400 litraa. Kun Kian takaistuinten selkänojat kääntää, tavaratila avautuu niin suureksi, että sisään autoon mahtuu maantiepyörä, ilman että pyörän eturengasta täytyy irroittaa. Näillä mitoilla Stonic pärjää pienuudestaan huolimatta jopa perheautona.Yhden litran kolmisylinterinenStonic on tarjolla vain yhdellä moottorilla. Tästä kolmella sylinterillä varustetusta yhden litran kokoisesta moottorista on valittavana kaksi vaihtoehtoa, joko 100-hevosvoimainen perusversio manuaalivaihteistolla ja kaksoiskytkinautomaatilla tai 100-hevosvoimainen tai 120-hevosvoimaiset kevythybridivaihtoehdot. Sataheppainen kevythybridi on varustettu i-manuaali -vaihteistolla, 120-hevosvoimainen 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Koeajossa ollut auto oli sataheppainen perusversio kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Automaatti tuo Stonicin ajoon paljon vaivattomuutta. Kun auto on muutenkin mittojensa puolesta todella ketterä käsitellä, automaattivaihteisto vain parantaa sen käsiteltävyyttä ja joustavaa ajamista. Kaksoiskytkinautomaatin toiminta on myös jouhevaa, joillekin kaksoiskytkinvaihteistoille tutut pienet tauot vaihtojen välissä loistavat poissaolollaan. Kian kaksoiskytkinautomaatti toimii varsin joustavasti.Stonicin ajettavuus on mukavaa, etuistuimella kuljettajaa vaivaa ergonomiassa pieni tuen puute, vaikkakin EX-varustetason etuistuimet on hyvillä säädöillä, istuimista löytyy muun muassa korkeuden säätö. Etuistuinten istuinosa Stonicissa tuntuu kuitenkin vähän lyhyeltä ja istuinten sivuttaistuki aavistuksen laimealta. Muuten Stonicin ohjaamossa on väljää. Monet toiminnot autossa hoidetaan vielä perinteisin painonapein ja kytkimin,Stonicin kaistavahdin sekä kaistallapitoavustimen yhdistelmä on vähän turhan aggressiivinen ja ärhäkkä, joka tuntuu aika-ajoin ohjauksen muljahteluina, kun auton mielestä ei olla tarpeeksi keskellä kaistaa ja auto alkaa keskittää itseään kaistalla.Hyvin varusteltuKia Stonicin varustetasot ovat järjestyksessä LX, EX, TX ja GT-Line. Koeajossa ollut EX-malli, siis toiseksi matalimmalla varustetasolla oleva Stonic, joka oli höystetty vielä Premium Packilla. Auton varusteet ovat kyllä melko huikeat, matalin LX:kin pitää sisällään jo hyvän määrän tarpeellisia varusteita. EX-varustelu Premium Packilla maksaa alle 28 000 euroa ja siinä on jo varustetta kerrakseen. Muutamina mainittakoon kaistallapitoavustin, kaistavahti, kaukovaloautomatiikka, peruutuskamera sekä automaattinen hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Kia Stonic 1,0 T-GDI EX DCT Hinta alkaen 21 565 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 713 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (100 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 450 kg Muu tieto 352–1155 Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 v / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 16.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz G 580 – työkoneesta tuli sometähti 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 - yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä