6.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stonic – päältä pieni, mutta tiloiltaan suuri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stonic on Kian laajan crossover-malliston pienin, mutta se hämmästyttää hyvillä tiloillaan. Hyvää: Pitkä takuu, ketterä käsiteltävyys, personointimahdollisuudet, hyvät takatilat. Huonoa: Ärhäkkä kaistavahti, etuistuinten laimea muotoilu. Kialla riittää crossover-malleja joka lähtöön. Kian crossovereita ovat Stonic, XCeed, Niro, Sportage ja Sorento, niistä ensiksi mainittu eli Stonic on kaikkein pieni.Pienin crossover Kia Stonic perustuu teknisesti Kian toiseen pikkuautoon eli Kia Rioon. Stonic on kuitenkin Rioon verrattuna maavaraltaan korkeammalla ja myös istuinkorkeus siinä on korkeampi.Crossovereiden yksi tapa erottua ja kilpailla keskenään paikasta auringossa on niiden personointimahdollisuudet. Kia tarjoaa Stoniciin peräti 9 ulkoväriä ja 20 erilaista kaksisävyistä ulkoväriyhdistelmää. Kaksiväriset ulkoväriyhdistelmät on mahdollista valita 470 euron lisähintaan.Personoitavuus on tämän päivän crossover-maailmassa vain oltava, ilman sitä ei kilpailussa pärjää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittää vaikka perheautoksiVaikka Stonic on pienin Kian crossover, se on yllättävän tilava ja pärjää ihan hyvin vaikka perheautonakin. Stonicin takapenkilläkin on hyvin tilaa kahdelle aikuiselle. Polvitila on aavistuksen niukempi kuin monessa ”oikean kokoisessa” perheautossa, mutta pääntilaa Stonicissa riittää, joten takana mahtuu matkustamaan aikuinen ihminen hyvin. Tavaratila Stonicissa vetää lähes 400 litraa. Kun Kian takaistuinten selkänojat kääntää, tavaratila avautuu niin suureksi, että sisään autoon mahtuu maantiepyörä, ilman että pyörän eturengasta täytyy irroittaa. Näillä mitoilla Stonic pärjää pienuudestaan huolimatta jopa perheautona.Yhden litran kolmisylinterinenStonic on tarjolla vain yhdellä moottorilla. Tästä kolmella sylinterillä varustetusta yhden litran kokoisesta moottorista on valittavana kaksi vaihtoehtoa, joko 100-hevosvoimainen perusversio manuaalivaihteistolla ja kaksoiskytkinautomaatilla tai 100-hevosvoimainen tai 120-hevosvoimaiset kevythybridivaihtoehdot. Sataheppainen kevythybridi on varustettu i-manuaali -vaihteistolla, 120-hevosvoimainen 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Koeajossa ollut auto oli sataheppainen perusversio kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Automaatti tuo Stonicin ajoon paljon vaivattomuutta. Kun auto on muutenkin mittojensa puolesta todella ketterä käsitellä, automaattivaihteisto vain parantaa sen käsiteltävyyttä ja joustavaa ajamista. Kaksoiskytkinautomaatin toiminta on myös jouhevaa, joillekin kaksoiskytkinvaihteistoille tutut pienet tauot vaihtojen välissä loistavat poissaolollaan. Kian kaksoiskytkinautomaatti toimii varsin joustavasti.Stonicin ajettavuus on mukavaa, etuistuimella kuljettajaa vaivaa ergonomiassa pieni tuen puute, vaikkakin EX-varustetason etuistuimet on hyvillä säädöillä, istuimista löytyy muun muassa korkeuden säätö. Etuistuinten istuinosa Stonicissa tuntuu kuitenkin vähän lyhyeltä ja istuinten sivuttaistuki aavistuksen laimealta. Muuten Stonicin ohjaamossa on väljää. Monet toiminnot autossa hoidetaan vielä perinteisin painonapein ja kytkimin,Stonicin kaistavahdin sekä kaistallapitoavustimen yhdistelmä on vähän turhan aggressiivinen ja ärhäkkä, joka tuntuu aika-ajoin ohjauksen muljahteluina, kun auton mielestä ei olla tarpeeksi keskellä kaistaa ja auto alkaa keskittää itseään kaistalla.Hyvin varusteltuKia Stonicin varustetasot ovat järjestyksessä LX, EX, TX ja GT-Line. Koeajossa ollut EX-malli, siis toiseksi matalimmalla varustetasolla oleva Stonic, joka oli höystetty vielä Premium Packilla. Auton varusteet ovat kyllä melko huikeat, matalin LX:kin pitää sisällään jo hyvän määrän tarpeellisia varusteita. EX-varustelu Premium Packilla maksaa alle 28 000 euroa ja siinä on jo varustetta kerrakseen. Muutamina mainittakoon kaistallapitoavustin, kaistavahti, kaukovaloautomatiikka, peruutuskamera sekä automaattinen hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Kia Stonic 1,0 T-GDI EX DCT Hinta alkaen 21 565 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 713 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (100 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 450 kg Muu tieto 352–1155 Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 v / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen