6.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stonic – päältä pieni, mutta tiloiltaan suuri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stonic on Kian laajan crossover-malliston pienin, mutta se hämmästyttää hyvillä tiloillaan. Hyvää: Pitkä takuu, ketterä käsiteltävyys, personointimahdollisuudet, hyvät takatilat. Huonoa: Ärhäkkä kaistavahti, etuistuinten laimea muotoilu. Kialla riittää crossover-malleja joka lähtöön. Kian crossovereita ovat Stonic, XCeed, Niro, Sportage ja Sorento, niistä ensiksi mainittu eli Stonic on kaikkein pieni.Pienin crossover Kia Stonic perustuu teknisesti Kian toiseen pikkuautoon eli Kia Rioon. Stonic on kuitenkin Rioon verrattuna maavaraltaan korkeammalla ja myös istuinkorkeus siinä on korkeampi.Crossovereiden yksi tapa erottua ja kilpailla keskenään paikasta auringossa on niiden personointimahdollisuudet. Kia tarjoaa Stoniciin peräti 9 ulkoväriä ja 20 erilaista kaksisävyistä ulkoväriyhdistelmää. Kaksiväriset ulkoväriyhdistelmät on mahdollista valita 470 euron lisähintaan.Personoitavuus on tämän päivän crossover-maailmassa vain oltava, ilman sitä ei kilpailussa pärjää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittää vaikka perheautoksiVaikka Stonic on pienin Kian crossover, se on yllättävän tilava ja pärjää ihan hyvin vaikka perheautonakin. Stonicin takapenkilläkin on hyvin tilaa kahdelle aikuiselle. Polvitila on aavistuksen niukempi kuin monessa ”oikean kokoisessa” perheautossa, mutta pääntilaa Stonicissa riittää, joten takana mahtuu matkustamaan aikuinen ihminen hyvin. Tavaratila Stonicissa vetää lähes 400 litraa. Kun Kian takaistuinten selkänojat kääntää, tavaratila avautuu niin suureksi, että sisään autoon mahtuu maantiepyörä, ilman että pyörän eturengasta täytyy irroittaa. Näillä mitoilla Stonic pärjää pienuudestaan huolimatta jopa perheautona.Yhden litran kolmisylinterinenStonic on tarjolla vain yhdellä moottorilla. Tästä kolmella sylinterillä varustetusta yhden litran kokoisesta moottorista on valittavana kaksi vaihtoehtoa, joko 100-hevosvoimainen perusversio manuaalivaihteistolla ja kaksoiskytkinautomaatilla tai 100-hevosvoimainen tai 120-hevosvoimaiset kevythybridivaihtoehdot. Sataheppainen kevythybridi on varustettu i-manuaali -vaihteistolla, 120-hevosvoimainen 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Koeajossa ollut auto oli sataheppainen perusversio kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Automaatti tuo Stonicin ajoon paljon vaivattomuutta. Kun auto on muutenkin mittojensa puolesta todella ketterä käsitellä, automaattivaihteisto vain parantaa sen käsiteltävyyttä ja joustavaa ajamista. Kaksoiskytkinautomaatin toiminta on myös jouhevaa, joillekin kaksoiskytkinvaihteistoille tutut pienet tauot vaihtojen välissä loistavat poissaolollaan. Kian kaksoiskytkinautomaatti toimii varsin joustavasti.Stonicin ajettavuus on mukavaa, etuistuimella kuljettajaa vaivaa ergonomiassa pieni tuen puute, vaikkakin EX-varustetason etuistuimet on hyvillä säädöillä, istuimista löytyy muun muassa korkeuden säätö. Etuistuinten istuinosa Stonicissa tuntuu kuitenkin vähän lyhyeltä ja istuinten sivuttaistuki aavistuksen laimealta. Muuten Stonicin ohjaamossa on väljää. Monet toiminnot autossa hoidetaan vielä perinteisin painonapein ja kytkimin,Stonicin kaistavahdin sekä kaistallapitoavustimen yhdistelmä on vähän turhan aggressiivinen ja ärhäkkä, joka tuntuu aika-ajoin ohjauksen muljahteluina, kun auton mielestä ei olla tarpeeksi keskellä kaistaa ja auto alkaa keskittää itseään kaistalla.Hyvin varusteltuKia Stonicin varustetasot ovat järjestyksessä LX, EX, TX ja GT-Line. Koeajossa ollut EX-malli, siis toiseksi matalimmalla varustetasolla oleva Stonic, joka oli höystetty vielä Premium Packilla. Auton varusteet ovat kyllä melko huikeat, matalin LX:kin pitää sisällään jo hyvän määrän tarpeellisia varusteita. EX-varustelu Premium Packilla maksaa alle 28 000 euroa ja siinä on jo varustetta kerrakseen. Muutamina mainittakoon kaistallapitoavustin, kaistavahti, kaukovaloautomatiikka, peruutuskamera sekä automaattinen hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Kia Stonic 1,0 T-GDI EX DCT Hinta alkaen 21 565 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 713 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (100 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 450 kg Muu tieto 352–1155 Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 v / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä