29.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Xceed 1,5 MHEV – Uudistunut suosikkiluokan crossover hyvällä ajotuntumalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Xceedin sukupolvi on tullut elinkaarensa puoliväliin eli oli faceliftin aika. Xceed on edelleen varteenotettava peluri suosikkiluokassa. Hyvää: ajotuntuma, ohjaus, kuljettajan ergonomia, alusta. Huonoa: ei saatavilla nelivetona, vaihteiston lievät viiveet, hybridijärjestelmän toiminta. Kia on skaalannut sen menestyksen kulmakiveksi jo vuosia sitten muodostuneen Ceed-mallin moneksi. Perus-Ceed on saatavilla viisiovisena hatchbackina kuin myös suomalaisiin uppoavana farmarina. Niiden lisäksi mallistosta löytyvät urheilullista tyyliä edustava Proceed sekä crossover-mallinen Xceed.Kun menestystuotetta skaalaa sopivalla tavalla, pystyy tarjoamaan kaikille kaikkea, jolloin perusmyynnin lisäksi pystyy tekemään hyvin lisämyyntiä, joka on monesti nimenomaan se menestyksen ja hyvän bisneksen tae.Kia Xceed edustaa suosittua cross-over -kategoriaa – vaikka valitettavasti sitä ei ole saatavilla nelivetoisena. Kaikkien autojen myyntitilastot kuitenkin osoittavat, että crossoverit menevät kaupaksi ilman nelivetoakin. Mutta niille, jotka crossoverin haluaisivat nelivetoisena, Kia putoaa vaihtoehdoista armotta pois.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeampi maavaraKia toi Xceedin alunperin myyntiin kolme vuotta sitten vuonna 2019. Nyt Xceedin oli aika uudistua.Xceedin crossover-lookkiin kuuluu luonnollisesti myös se, että Xceedissä on korkeampi maavara kuin muussa mallistossa. Faceliftin myötä auton alustatuntumaa on pehmennetty, edessä ja takana autossa on muutamaa prosenttia pehmeämmät jouset kuin aiemmin. Pehmeys ei kuitenkaan tunnu ajossa uudistuneessa Xceedissä millään tavalla negatiivisessa mielessä, sillä auton alusta tuntuu varsin miellyttävältä ja se on ajotuntumaltaan erinomainen. Kaarreajossakin normaalia Ceediä korkeampi Xceed tuntuu alustaltaan riittävän napakalta. Monttuisella hiekkatiellä alusta nielee tehokkaasti epätasaisuudet. Yksi uudistus Xceed-mallistossa on nimenomaan laaja moottorivalikoima. Kia on rakentanut Xceed-mallistonsa siten, että tarjolla on nyt kaikki mahdolliset polttomoottoripohjaiset voimalinjat, myös ladattava hybridi. Kevythybridit tulivat Ceed-mallistoon jo vuosi sitten ja nyt nekin ovat tarjolla laajalti Xceedissä.Kevythybrideitä Xceedissä on tarjolla kaksi, 1,5-litraisella bensiinimoottorilla oleva vaihtoehto sekä 1,6-litraisella dieselmoottorilla oleva vaihtoehto. Koeajossa ollut bensiinikäyttöinen kevythybridi-voimalinja on sama kuin mikä Ceed-mallistossa on ollut vaihtoehtona jo aiemmin.Bensiinimoottori kehittää 117 kilowattia (160 hv) ja se on yhdistetty 7-portaiseen kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon. Rauhallisessa menossa voimalinja toimii mukavasti ja vaihdot sujuvat mutkitta. Suunnan muutokset kaksoiskytkinvaihteistolle on kuitenkin hankaluus, se ei meinaa ehtiä kuljettajan liikkeisiin mukaan ja pakilta eteenpäin siirryttäessä tai toisin päin se reagoi hitaasti.Nykivä kevythybridiKevythybriditekniikka on toteutettu samalla periaatteella kuin muidenkin merkkien kevythybridit. Polttomoottorin kuormitusta vähennetään kevyellä sähkömoottorilla, joka toimii samalla myös käynnistinmoottorina. Auto lataa pieneen akkuun energiaa ja käyttää sitä myöhemmin hyväkseen tarvittavissa tilanteissa. Pelkällä sähköllä kevythybridillä ei voi ajaa. Kevythybriditekniikka aiheuttaa Kiassa aika-ajoin ajoon nykivyyttä. Energian talteenotto ei oikein Kian tapauksessa osaa aina päättää, olisiko parempi säästää energiaa vai kenties huolehtia meneillään olevasta ajotilanteesta ja sen jouhevasta etenemisestä. Näinollen ajoon tulee ajoittain pieniä epämukavia nykäyksiä varsinkin hitaassa taajama-ajossa. Matka-ajossa vakionopeudensäätimellä ajettaessa rullaavuus on myös aika niukkaa. Epäselväksi Kian koeajossa jäi se, että kuinka paljon kulutusetua kevythybriditekniikalla oikein saa?GT-line oiva lisäKialla on ollut saatavilla varustevalikoimassaan jo kauan aikaa myös GT-line -varustelu ja nyt se on saatavilla myös Xceed-malliin. Xceedin kohdalla GT-line tarkoittaa muun muassa auton keulasta ja perästä löytyvistä tummista kromiviimeistellyistä yksityiskohdista.Myös peilin kuoret sekä kattokaiteet Xceed GT-line -mallissa ovat mustat eikä Xceed GT-linen vanteita ole saatavilla muuhun mallistoon. Takavaloissa on myös hunajakenno-ilme ja perästä autosta löytyy sporttinen diffuusori.Ulkonäön puolesta Xceed ei ole millään tavalla moitittava automalli. Auton sisällä viihtyy myös hyvin ja monia asioita, kuten esimerkiksi ilmastointilaitteiden säädöt on tehty ihan perinteisin painikkein.GT-line -varusteluun kuuluu myös urheilullinen ohjauspyörä, joka kieltämättä tuntuu ajettaessa hyvältä. Myös GT-linen istuimet ovat normaalia mallia napakammat ja nekin tuntuvat hyviltä ja tukevilta. Ajotuntuma Kiassa on kaikin puolin erittäin hyvin kunnossa, aiemmin mainittua alustatuntumaa myöten.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Kia Xceed 1,5 T-GDI MHEV GT-Line Business Premium DCT Hinta alkaen 35 703 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 082 € Moottori Kevythybridi bensiinimoottori 1482 cm³, 4 sylinteriä, 7-v., automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 380–1332 l Omamassa: 1355 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 600 / 1410 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla