2.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Klassikon vetovoima tallella – Volkswagen Beetle Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Beetle Cabriolet on persoonallinen ja hauska. Jos tilantarve on vähäinen, mutta huomiontarve suuri, se onnistuu tällä avoautolla. Hyvää: Persoonallisuus, laatu, varusteet, retrotunnelma. Huonoa: Takatilat sekä tavaratila, suorituskyky. Avoautoissa on kummallinen vetovoima. Katto alhaalla ympäröivä luonto ja kaupungin vilinä tulevat lähemmäksi ja melkein iholle asti. Aamukasteinen peltoaukea tuoksuu nenässä, samoin maatilan navetan tuoksu.Beetlen koeajo ajoittui jo pitkälle ehtineen syksyn koleuteen. Siitä huolimatta sinnittelin työmatkat katto alas laskettuna. Lämmityslaite täysillä sekä taakse nostettu tuulisuojaverkko tekivät ajamisesta jopa siedettävää. Kesän lämmössä Beetle Cabriolet on kuitenkin parhaimmillaan. Katto päällä se on toisaalta myös lämmin ympärivuotinen kulkupeli. Siitä ei ole epäilystäkään, sillä kangaskaton kerrosrakenne on riittävä lämpöeriste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatto päälle 10 sekunnissaVolkswagen Beetle Cabrioletin ohjaamo kohtalaisen vedoton kuten modernissa avoautossa pitääkin olla. Mukava matkanteko tosin edellyttää sivulasien olevan ylhäällä ja lisävarusteena saatavan tuulisuojaverkon pitää olla paikoillaan. Tuulisuojalle on oma säilytyspaikka tavaratilan katossa. Katto ylhäällä Beetlen ohjaamo on hiljainen ja suhinoita ei kuulu edes moottoritienopeuksissa. Se kertoo laadusta. Kori on myös erittäin vääntöjäykkä. Katto nousee ja laskee sähköllä 10 sekunnissa. Laskostettu katto jää osittain näkyviin takaluukun päälle kuten tälle mallille on aina ollut ominaista. Tästäkin huolimatta tavaratila on erittäin pieni ja matkatavaroille onkin syytä varata lisätilaa takapenkiltä.Tukalat tilat takapenkilläLapset rakastavat avoautoja. Katon laskeminen on kerta toisensa jälkeen elämys, sillä taivaalla riittää mielikuvitukselle tilaa ja pilvien vilinä riittää mainiosti ajankuluksi. Ei haittaa, vaikka sivuille ei näkisikään mitään. Beetlen takapenkki on muotoiltu kahdelle ja siellä istutaan syvällä. Selkänoja on pysty ja jalkatilaa niukasti. Aikuinen ei sinne mahdu kuin tilapäisesti. Ainakin mainosten ihania monen hengen roadtrippejä kannattaa harkita uudelleen.1.2 TSI bensiinimoottoriSuomen tuontiohjelmassa on vain yksi moottorivaihtoehto. 115 hevosvoiman bensiiniturbo DSG-automaatilla. Manuaalivaihteistoa ei ole tarjolla. Miksi olisikaan, sillä automaattivaihteiston helppous kuuluu olennaisesti leppoisaan avoautoiluun. 1.2 litran bensiinimoottori tekee tehtävänsä kohtuullisesti. Ohitustilanteissa on kuitenkin syytä käyttää DSG-vaihteistoa herättelevää sport-asentoa. Näyttävistä teippiraidoista huolimatta Beetle Cabriolet ei ole mikään urheiluauto. Lisämittariston ajanottokello on tässä yhteydessä lähinnä koominen. Volkswagen Beetle Cabriolet saa hyvälle tuulelle tilapuutteista huolimatta. Se on hauska avoauto, jossa on riittävät tilat kahdelle aikuiselle. Auton ajo-ominaisuudet ovat mainiot, samoin sen mukavuus ja varustelu. Beetlessä on elämänmyönteinen tunnelma, joka huomataan.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Beetle Cabriolet Design 1.2 TSI 77 kW DSG Hinta alkaen 31 962 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 043 € Moottori Bensiinimoottori 1197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 77 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4278 mm, leveys 1808 mm, korkeus 1473 mm, akseliväli 2540 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija