26.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: kovaääniseksi kypsynyt – Volkswagen Polo GTI Volkswagen Polo (2018) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polo GTI pyrkii toistamaan omassa luokassaan isoveljensä Golf GTI:n teot. Hyvää: ajettavuus, moottorin ominaisuudet ja äänet. Huonoa: automaattivaihteiston viiveet, rengasmelu. Volkswagen Polo GTI saattaisi olla aivan erilainen auto, jos Golf GTI ei olisi syntynyt yli 40 vuotta sitten. Identtiset logot, samanlainen sporttikoristelu ja ruutukuvioitu istuinverhoilu on estoitta ammennettu legendaarisesta isoveljestä.Mutta ei Polonkaan GTI enää kovin uusi ilmiö ole, sillä ensimmäinen, 120-hevosvoimainen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 1998. Siitä tehot kasvoivat vähitellen 150:n ja 180:n kautta 192 hevosvoimaan. Nyt käytössä on maaginen tasaluku 200 hv.Erikoista on se, että tehoja on viime vuodet tavoiteltu yhä suuremmilla moottoreilla –nykyisestä downsizing-muodista poiketen. 1,4-litrainen voimanlähde korvattiin vuonna 2014 neljä desiä suuremmalla, ja uusimmassa iskutilavuutta on täydet kaksi litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain viisiovisenaKuten Volkswagenilla niin monesti, erottautuminen väistyneestä mallista vaatii rinnakkain vertailemisen. Tällöin paljastuu, että maskin punaiset raidat ja etupuskurin alaosan suuri musta kehikko luovat Polo GTI:lle uudenlaista, vauhdikkaampaa ryhtiä.Valikoima kattaa vain yhden, automaattivaihteisen ja viisiovisen mallin. Ylimääräisistä ovista ei epäsporttisuutta saa loihdittua, varsinkin kun mahdolliselle jälkikasvulle kaupataan samalla ruutukuvioinnilla verhoiltua, GTI-logoilla kirjailtua turvaistuinta.Sen sijaan manuaalivaihteistoa tekisi välillä mieli. Vaikka kaksoiskytkinlaatikko pelaa useimmiten odotetusti, äkillisissä tilanteissa se hämmentää rattaita toisinaan liian pitkään. Käsin käytettävä vaihteisto on luvassa tuotantoon tänä vuonna.Monenlaista meteliäMoottori on, jos ei nyt yläkireä, niin täyteläisen ruudikas. Tehoa on yli kaksi kertaa enemmän kuin seuraavaksi kalleimmassa Polo-mallissa, mikä tietysti tuntuu kasvaneina g-voimina – joita voi tarkkailla kosketusnäytöltä. Digimittaristosta löytyy mm. kierrosaikalaskuri.Pontevan kiihtyvyyden, jota on tarjolla kaikilla Suomessa käytettävillä nopeuksilla, lisämausteena ovat raa’at pakoäänet. Bassovoittoinen soundi on täyskaasukiihdytyksessä erittäin voimakas, ja erottuu tasakaasulla vielä moottoritievauhdissakin.Tuumaa vakiota suurempien, lisävarusteisten 18” pyörienkään melu ei jää epäselväksi – ja tässä Polo GTI antaa eniten tasoitusta kalliimmalle isoveljelleen. Alustakin on terävämmissä töyssyissä kova, mutta laajemmissa kuopissa napakkuus ei ole enää yhtä hallitsevaa.Kaarteissa kivaSileäpintaisella, kiemuraisella maalaistiellä Polo GTI on eniten oma itsensä. Sport-ajotilassa ja vaihteiston S-asennossa kaasun vaste on välitöntä, ohjaus on nykyautoksi tunnokas, eikä kori kallistele tai renkaat vongu edes hävyttömän tiukasti taitettaessa. Ajoasento on mittasuhteiltaan moitteeton niin matka- kuin mutka-ajoon. Istuinosassa sivutuki riittänee vaikka radalle, sen sijaan selkänojan toppaukset voisivat olla vahvemmatkin. Toisaalta ainakin tieliikenteessä pärjätään näilläkin.Kaiken kaikkiaan siis tasapainoinen paketti. Aivan Golf GTI:n tapaiseen hienostuneisuuteen eivät pikkuauton rahkeet edes kokoluokkaan suhteutettuna riitä, mutta taskurakettien joukossa Polo GTI edustaa silti isoveljensä tapaista, kypsyneempää laitaa.Teksti Jussi Saarinen, Kuvat Roman Razinkov Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 147 kW (200 hv) DSG A Hinta alkaen 33 503 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 970 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 4400–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4400 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4067 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2549 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen