26.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: kovaääniseksi kypsynyt – Volkswagen Polo GTI Volkswagen Polo (2018) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polo GTI pyrkii toistamaan omassa luokassaan isoveljensä Golf GTI:n teot. Hyvää: ajettavuus, moottorin ominaisuudet ja äänet. Huonoa: automaattivaihteiston viiveet, rengasmelu. Volkswagen Polo GTI saattaisi olla aivan erilainen auto, jos Golf GTI ei olisi syntynyt yli 40 vuotta sitten. Identtiset logot, samanlainen sporttikoristelu ja ruutukuvioitu istuinverhoilu on estoitta ammennettu legendaarisesta isoveljestä.Mutta ei Polonkaan GTI enää kovin uusi ilmiö ole, sillä ensimmäinen, 120-hevosvoimainen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 1998. Siitä tehot kasvoivat vähitellen 150:n ja 180:n kautta 192 hevosvoimaan. Nyt käytössä on maaginen tasaluku 200 hv.Erikoista on se, että tehoja on viime vuodet tavoiteltu yhä suuremmilla moottoreilla –nykyisestä downsizing-muodista poiketen. 1,4-litrainen voimanlähde korvattiin vuonna 2014 neljä desiä suuremmalla, ja uusimmassa iskutilavuutta on täydet kaksi litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain viisiovisenaKuten Volkswagenilla niin monesti, erottautuminen väistyneestä mallista vaatii rinnakkain vertailemisen. Tällöin paljastuu, että maskin punaiset raidat ja etupuskurin alaosan suuri musta kehikko luovat Polo GTI:lle uudenlaista, vauhdikkaampaa ryhtiä.Valikoima kattaa vain yhden, automaattivaihteisen ja viisiovisen mallin. Ylimääräisistä ovista ei epäsporttisuutta saa loihdittua, varsinkin kun mahdolliselle jälkikasvulle kaupataan samalla ruutukuvioinnilla verhoiltua, GTI-logoilla kirjailtua turvaistuinta.Sen sijaan manuaalivaihteistoa tekisi välillä mieli. Vaikka kaksoiskytkinlaatikko pelaa useimmiten odotetusti, äkillisissä tilanteissa se hämmentää rattaita toisinaan liian pitkään. Käsin käytettävä vaihteisto on luvassa tuotantoon tänä vuonna.Monenlaista meteliäMoottori on, jos ei nyt yläkireä, niin täyteläisen ruudikas. Tehoa on yli kaksi kertaa enemmän kuin seuraavaksi kalleimmassa Polo-mallissa, mikä tietysti tuntuu kasvaneina g-voimina – joita voi tarkkailla kosketusnäytöltä. Digimittaristosta löytyy mm. kierrosaikalaskuri.Pontevan kiihtyvyyden, jota on tarjolla kaikilla Suomessa käytettävillä nopeuksilla, lisämausteena ovat raa’at pakoäänet. Bassovoittoinen soundi on täyskaasukiihdytyksessä erittäin voimakas, ja erottuu tasakaasulla vielä moottoritievauhdissakin.Tuumaa vakiota suurempien, lisävarusteisten 18” pyörienkään melu ei jää epäselväksi – ja tässä Polo GTI antaa eniten tasoitusta kalliimmalle isoveljelleen. Alustakin on terävämmissä töyssyissä kova, mutta laajemmissa kuopissa napakkuus ei ole enää yhtä hallitsevaa.Kaarteissa kivaSileäpintaisella, kiemuraisella maalaistiellä Polo GTI on eniten oma itsensä. Sport-ajotilassa ja vaihteiston S-asennossa kaasun vaste on välitöntä, ohjaus on nykyautoksi tunnokas, eikä kori kallistele tai renkaat vongu edes hävyttömän tiukasti taitettaessa. Ajoasento on mittasuhteiltaan moitteeton niin matka- kuin mutka-ajoon. Istuinosassa sivutuki riittänee vaikka radalle, sen sijaan selkänojan toppaukset voisivat olla vahvemmatkin. Toisaalta ainakin tieliikenteessä pärjätään näilläkin.Kaiken kaikkiaan siis tasapainoinen paketti. Aivan Golf GTI:n tapaiseen hienostuneisuuteen eivät pikkuauton rahkeet edes kokoluokkaan suhteutettuna riitä, mutta taskurakettien joukossa Polo GTI edustaa silti isoveljensä tapaista, kypsyneempää laitaa.Teksti Jussi Saarinen, Kuvat Roman Razinkov Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 147 kW (200 hv) DSG A Hinta alkaen 33 503 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 970 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 4400–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4400 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4067 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2549 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”