26.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: kovaääniseksi kypsynyt – Volkswagen Polo GTI Volkswagen Polo (2018) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polo GTI pyrkii toistamaan omassa luokassaan isoveljensä Golf GTI:n teot. Hyvää: ajettavuus, moottorin ominaisuudet ja äänet. Huonoa: automaattivaihteiston viiveet, rengasmelu. Volkswagen Polo GTI saattaisi olla aivan erilainen auto, jos Golf GTI ei olisi syntynyt yli 40 vuotta sitten. Identtiset logot, samanlainen sporttikoristelu ja ruutukuvioitu istuinverhoilu on estoitta ammennettu legendaarisesta isoveljestä.Mutta ei Polonkaan GTI enää kovin uusi ilmiö ole, sillä ensimmäinen, 120-hevosvoimainen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 1998. Siitä tehot kasvoivat vähitellen 150:n ja 180:n kautta 192 hevosvoimaan. Nyt käytössä on maaginen tasaluku 200 hv.Erikoista on se, että tehoja on viime vuodet tavoiteltu yhä suuremmilla moottoreilla –nykyisestä downsizing-muodista poiketen. 1,4-litrainen voimanlähde korvattiin vuonna 2014 neljä desiä suuremmalla, ja uusimmassa iskutilavuutta on täydet kaksi litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain viisiovisenaKuten Volkswagenilla niin monesti, erottautuminen väistyneestä mallista vaatii rinnakkain vertailemisen. Tällöin paljastuu, että maskin punaiset raidat ja etupuskurin alaosan suuri musta kehikko luovat Polo GTI:lle uudenlaista, vauhdikkaampaa ryhtiä.Valikoima kattaa vain yhden, automaattivaihteisen ja viisiovisen mallin. Ylimääräisistä ovista ei epäsporttisuutta saa loihdittua, varsinkin kun mahdolliselle jälkikasvulle kaupataan samalla ruutukuvioinnilla verhoiltua, GTI-logoilla kirjailtua turvaistuinta.Sen sijaan manuaalivaihteistoa tekisi välillä mieli. Vaikka kaksoiskytkinlaatikko pelaa useimmiten odotetusti, äkillisissä tilanteissa se hämmentää rattaita toisinaan liian pitkään. Käsin käytettävä vaihteisto on luvassa tuotantoon tänä vuonna.Monenlaista meteliäMoottori on, jos ei nyt yläkireä, niin täyteläisen ruudikas. Tehoa on yli kaksi kertaa enemmän kuin seuraavaksi kalleimmassa Polo-mallissa, mikä tietysti tuntuu kasvaneina g-voimina – joita voi tarkkailla kosketusnäytöltä. Digimittaristosta löytyy mm. kierrosaikalaskuri.Pontevan kiihtyvyyden, jota on tarjolla kaikilla Suomessa käytettävillä nopeuksilla, lisämausteena ovat raa’at pakoäänet. Bassovoittoinen soundi on täyskaasukiihdytyksessä erittäin voimakas, ja erottuu tasakaasulla vielä moottoritievauhdissakin.Tuumaa vakiota suurempien, lisävarusteisten 18” pyörienkään melu ei jää epäselväksi – ja tässä Polo GTI antaa eniten tasoitusta kalliimmalle isoveljelleen. Alustakin on terävämmissä töyssyissä kova, mutta laajemmissa kuopissa napakkuus ei ole enää yhtä hallitsevaa.Kaarteissa kivaSileäpintaisella, kiemuraisella maalaistiellä Polo GTI on eniten oma itsensä. Sport-ajotilassa ja vaihteiston S-asennossa kaasun vaste on välitöntä, ohjaus on nykyautoksi tunnokas, eikä kori kallistele tai renkaat vongu edes hävyttömän tiukasti taitettaessa. Ajoasento on mittasuhteiltaan moitteeton niin matka- kuin mutka-ajoon. Istuinosassa sivutuki riittänee vaikka radalle, sen sijaan selkänojan toppaukset voisivat olla vahvemmatkin. Toisaalta ainakin tieliikenteessä pärjätään näilläkin.Kaiken kaikkiaan siis tasapainoinen paketti. Aivan Golf GTI:n tapaiseen hienostuneisuuteen eivät pikkuauton rahkeet edes kokoluokkaan suhteutettuna riitä, mutta taskurakettien joukossa Polo GTI edustaa silti isoveljensä tapaista, kypsyneempää laitaa.Teksti Jussi Saarinen, Kuvat Roman Razinkov Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 147 kW (200 hv) DSG A Hinta alkaen 33 503 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 970 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 4400–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4400 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4067 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2549 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla