11.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: piristetty Volkswagen Polo GTI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jämäkkä herkkupala vaativaan makuun. Hyvää: jousitus, ohjaustuntuma. Huonoa: etuistuimet, todellinen kulutus, sisämelu. Parahiksi kesärengassesongin alkuun osuu koeajoon piristetty Polo. GTI on hiljattain aloittanut Suomen valloituksen.Suomen tuontiohjelmassa Polo GTI on tarjolla aina neliovisena ja varustettuna seitsaenportaisella kaksoiskytkinvaihteistolla.Kauneuden väitetään olevan katsojan silmässä, mutta tuskin kovin isoa riitaa saan aikaan väittäessäni, että GTI on tyylikäs ja puhutteleva: ulkoa ja sisältä.Mustat, punaisin tikkauksin koristellut istuimet tosin näyttävät hivenen paremmilta kuin mitä ne käytännössä ovat. Reippaammassa ajossa jää kaipaamaan reilumpaa sivutukea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuhkea vääntöTurboahdettu moottori suo käyttöön muhkean väännön. Voimanlähteen äänimaailma on sivistynyt.Ahdetun moottorin ääni on tyhjäkäynnillä sivistynyt. Ympäristöystävällisesti moottori sammuu, kun auto pysähtyy ruuhkaan tai liikennevaloihin.Erittäin muhkean väännön ja mukavan huipputehon tarjoileva moottori vie ketterää autoa mukavasti. Moottoria voisi luonnehtia termillä helppo. Se antaa voimaa sivistyneesti ja laajalla alueella.Vaihteisto toimii kohtalaisen pehmeästi. Viiveet liikkeelle lähdettäessä ovat melko pieniä.Lisävarusteena on saatavana vaihdevivut ohjauspyörän oheen. Käsin vaihtamisessa on puolensa, joskin moisen tarpeellisuudesta voi aina kiistellä. Automatiikka on taitavasti viritetty ja saattaisi olla, että manuaalimahdollisuus jäisi alkuhuuman jälkeen unohduksiin.Jämerä alustaTodellisen luonteensa auto paljastaa vasta, kun kierroksia nostetaan ja kaasupoljinta käytetään reippaammin.Kojelaudassa on Sport-painike, joka muuttaa vaihteiston ja moottorin ohjelmointia, sekä ohjaustehostimen toimintaa. Koko paketista tulee entistä napakampi.Koska koeajoyksilö on vasta sisäänajossa, maltan mieleni ja nautiskelen ajotuntumasta matalammilla kierroksilla. Selväksi tulee se, että tällä autolla voisi kesällä piipahtaa Ahveniston moottoriradalla viettämässä pienen elämystuokion.Auto viestii siitä, että suuremmillakin nopeuksilla ajaminen on turvallista. Auton ensiesittelyssä Valencian moottoriradalla (Moottori 2/2015) tästä saatiin jo vakuuttava näyte.Rengasmelu kantaa sisälleRata-ajokelpoisuuden varjopuolena alusta on paikoin kova Suomen uraisille ja reikäisille teille. Juuri ohitetun talven ja nastarenkaiden karhentamilla teillä ohjaamoon kantautuva rengasmelu on paikoin melko voimakas.Takaistuimellakin voi aikuinen matkustaa ja tavaratilaan mahtuu kohtuullisesti matkatavaraa. Lisävarustelista on vaikuttava ja autoon on lastattu jo vakionakin runsaasti sekä turvallisuutta että mukavuutta.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Volkswagen Polo GTI Hinta alkaen 29 472 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 4200–6200 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?