11.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: piristetty Volkswagen Polo GTI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jämäkkä herkkupala vaativaan makuun. Hyvää: jousitus, ohjaustuntuma. Huonoa: etuistuimet, todellinen kulutus, sisämelu. Parahiksi kesärengassesongin alkuun osuu koeajoon piristetty Polo. GTI on hiljattain aloittanut Suomen valloituksen. Suomen tuontiohjelmassa Polo GTI on tarjolla aina neliovisena ja varustettuna seitsaenportaisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Kauneuden väitetään olevan katsojan silmässä, mutta tuskin kovin isoa riitaa saan aikaan väittäessäni, että GTI on tyylikäs ja puhutteleva: ulkoa ja sisältä. Mustat, punaisin tikkauksin koristellut istuimet tosin näyttävät hivenen paremmilta kuin mitä ne käytännössä ovat. Reippaammassa ajossa jää kaipaamaan reilumpaa sivutukea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muhkea vääntö Turboahdettu moottori suo käyttöön muhkean väännön. Voimanlähteen äänimaailma on sivistynyt. Ahdetun moottorin ääni on tyhjäkäynnillä sivistynyt. Ympäristöystävällisesti moottori sammuu, kun auto pysähtyy ruuhkaan tai liikennevaloihin. Erittäin muhkean väännön ja mukavan huipputehon tarjoileva moottori vie ketterää autoa mukavasti. Moottoria voisi luonnehtia termillä helppo. Se antaa voimaa sivistyneesti ja laajalla alueella. Vaihteisto toimii kohtalaisen pehmeästi. Viiveet liikkeelle lähdettäessä ovat melko pieniä. Lisävarusteena on saatavana vaihdevivut ohjauspyörän oheen. Käsin vaihtamisessa on puolensa, joskin moisen tarpeellisuudesta voi aina kiistellä. Automatiikka on taitavasti viritetty ja saattaisi olla, että manuaalimahdollisuus jäisi alkuhuuman jälkeen unohduksiin. Jämerä alusta Todellisen luonteensa auto paljastaa vasta, kun kierroksia nostetaan ja kaasupoljinta käytetään reippaammin. Kojelaudassa on Sport-painike, joka muuttaa vaihteiston ja moottorin ohjelmointia, sekä ohjaustehostimen toimintaa. Koko paketista tulee entistä napakampi. Koska koeajoyksilö on vasta sisäänajossa, maltan mieleni ja nautiskelen ajotuntumasta matalammilla kierroksilla. Selväksi tulee se, että tällä autolla voisi kesällä piipahtaa Ahveniston moottoriradalla viettämässä pienen elämystuokion. Auto viestii siitä, että suuremmillakin nopeuksilla ajaminen on turvallista. Auton ensiesittelyssä Valencian moottoriradalla (Moottori 2/2015) tästä saatiin jo vakuuttava näyte. Rengasmelu kantaa sisälle Rata-ajokelpoisuuden varjopuolena alusta on paikoin kova Suomen uraisille ja reikäisille teille. Juuri ohitetun talven ja nastarenkaiden karhentamilla teillä ohjaamoon kantautuva rengasmelu on paikoin melko voimakas. Takaistuimellakin voi aikuinen matkustaa ja tavaratilaan mahtuu kohtuullisesti matkatavaraa. Lisävarustelista on vaikuttava ja autoon on lastattu jo vakionakin runsaasti sekä turvallisuutta että mukavuutta. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Volkswagen Polo GTI Hinta alkaen 29 472 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 4200–6200 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?