11.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: piristetty Volkswagen Polo GTI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jämäkkä herkkupala vaativaan makuun. Hyvää: jousitus, ohjaustuntuma. Huonoa: etuistuimet, todellinen kulutus, sisämelu. Parahiksi kesärengassesongin alkuun osuu koeajoon piristetty Polo. GTI on hiljattain aloittanut Suomen valloituksen. Suomen tuontiohjelmassa Polo GTI on tarjolla aina neliovisena ja varustettuna seitsaenportaisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Kauneuden väitetään olevan katsojan silmässä, mutta tuskin kovin isoa riitaa saan aikaan väittäessäni, että GTI on tyylikäs ja puhutteleva: ulkoa ja sisältä. Mustat, punaisin tikkauksin koristellut istuimet tosin näyttävät hivenen paremmilta kuin mitä ne käytännössä ovat. Reippaammassa ajossa jää kaipaamaan reilumpaa sivutukea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muhkea vääntö Turboahdettu moottori suo käyttöön muhkean väännön. Voimanlähteen äänimaailma on sivistynyt. Ahdetun moottorin ääni on tyhjäkäynnillä sivistynyt. Ympäristöystävällisesti moottori sammuu, kun auto pysähtyy ruuhkaan tai liikennevaloihin. Erittäin muhkean väännön ja mukavan huipputehon tarjoileva moottori vie ketterää autoa mukavasti. Moottoria voisi luonnehtia termillä helppo. Se antaa voimaa sivistyneesti ja laajalla alueella. Vaihteisto toimii kohtalaisen pehmeästi. Viiveet liikkeelle lähdettäessä ovat melko pieniä. Lisävarusteena on saatavana vaihdevivut ohjauspyörän oheen. Käsin vaihtamisessa on puolensa, joskin moisen tarpeellisuudesta voi aina kiistellä. Automatiikka on taitavasti viritetty ja saattaisi olla, että manuaalimahdollisuus jäisi alkuhuuman jälkeen unohduksiin. Jämerä alusta Todellisen luonteensa auto paljastaa vasta, kun kierroksia nostetaan ja kaasupoljinta käytetään reippaammin. Kojelaudassa on Sport-painike, joka muuttaa vaihteiston ja moottorin ohjelmointia, sekä ohjaustehostimen toimintaa. Koko paketista tulee entistä napakampi. Koska koeajoyksilö on vasta sisäänajossa, maltan mieleni ja nautiskelen ajotuntumasta matalammilla kierroksilla. Selväksi tulee se, että tällä autolla voisi kesällä piipahtaa Ahveniston moottoriradalla viettämässä pienen elämystuokion. Auto viestii siitä, että suuremmillakin nopeuksilla ajaminen on turvallista. Auton ensiesittelyssä Valencian moottoriradalla (Moottori 2/2015) tästä saatiin jo vakuuttava näyte. Rengasmelu kantaa sisälle Rata-ajokelpoisuuden varjopuolena alusta on paikoin kova Suomen uraisille ja reikäisille teille. Juuri ohitetun talven ja nastarenkaiden karhentamilla teillä ohjaamoon kantautuva rengasmelu on paikoin melko voimakas. Takaistuimellakin voi aikuinen matkustaa ja tavaratilaan mahtuu kohtuullisesti matkatavaraa. Lisävarustelista on vaikuttava ja autoon on lastattu jo vakionakin runsaasti sekä turvallisuutta että mukavuutta. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Volkswagen Polo GTI Hinta alkaen 29 472 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 4200–6200 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa