26.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: kovaääniseksi kypsynyt – Volkswagen Polo GTI Volkswagen Polo (2018) Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Volkswagen Polo GTI pyrkii toistamaan omassa luokassaan isoveljensä Golf GTI:n teot. Hyvää: ajettavuus, moottorin ominaisuudet ja äänet. Huonoa: automaattivaihteiston viiveet, rengasmelu. Volkswagen Polo GTI saattaisi olla aivan erilainen auto, jos Golf GTI ei olisi syntynyt yli 40 vuotta sitten. Identtiset logot, samanlainen sporttikoristelu ja ruutukuvioitu istuinverhoilu on estoitta ammennettu legendaarisesta isoveljestä. Mutta ei Polonkaan GTI enää kovin uusi ilmiö ole, sillä ensimmäinen, 120-hevosvoimainen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 1998. Siitä tehot kasvoivat vähitellen 150:n ja 180:n kautta 192 hevosvoimaan. Nyt käytössä on maaginen tasaluku 200 hv. Erikoista on se, että tehoja on viime vuodet tavoiteltu yhä suuremmilla moottoreilla –nykyisestä downsizing-muodista poiketen. 1,4-litrainen voimanlähde korvattiin vuonna 2014 neljä desiä suuremmalla, ja uusimmassa iskutilavuutta on täydet kaksi litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain viisiovisena Kuten Volkswagenilla niin monesti, erottautuminen väistyneestä mallista vaatii rinnakkain vertailemisen. Tällöin paljastuu, että maskin punaiset raidat ja etupuskurin alaosan suuri musta kehikko luovat Polo GTI:lle uudenlaista, vauhdikkaampaa ryhtiä. Valikoima kattaa vain yhden, automaattivaihteisen ja viisiovisen mallin. Ylimääräisistä ovista ei epäsporttisuutta saa loihdittua, varsinkin kun mahdolliselle jälkikasvulle kaupataan samalla ruutukuvioinnilla verhoiltua, GTI-logoilla kirjailtua turvaistuinta. Sen sijaan manuaalivaihteistoa tekisi välillä mieli. Vaikka kaksoiskytkinlaatikko pelaa useimmiten odotetusti, äkillisissä tilanteissa se hämmentää rattaita toisinaan liian pitkään. Käsin käytettävä vaihteisto on luvassa tuotantoon tänä vuonna. Monenlaista meteliä Moottori on, jos ei nyt yläkireä, niin täyteläisen ruudikas. Tehoa on yli kaksi kertaa enemmän kuin seuraavaksi kalleimmassa Polo-mallissa, mikä tietysti tuntuu kasvaneina g-voimina – joita voi tarkkailla kosketusnäytöltä. Digimittaristosta löytyy mm. kierrosaikalaskuri. Pontevan kiihtyvyyden, jota on tarjolla kaikilla Suomessa käytettävillä nopeuksilla, lisämausteena ovat raa’at pakoäänet. Bassovoittoinen soundi on täyskaasukiihdytyksessä erittäin voimakas, ja erottuu tasakaasulla vielä moottoritievauhdissakin. Tuumaa vakiota suurempien, lisävarusteisten 18” pyörienkään melu ei jää epäselväksi – ja tässä Polo GTI antaa eniten tasoitusta kalliimmalle isoveljelleen. Alustakin on terävämmissä töyssyissä kova, mutta laajemmissa kuopissa napakkuus ei ole enää yhtä hallitsevaa. Kaarteissa kiva Sileäpintaisella, kiemuraisella maalaistiellä Polo GTI on eniten oma itsensä. Sport-ajotilassa ja vaihteiston S-asennossa kaasun vaste on välitöntä, ohjaus on nykyautoksi tunnokas, eikä kori kallistele tai renkaat vongu edes hävyttömän tiukasti taitettaessa. Ajoasento on mittasuhteiltaan moitteeton niin matka- kuin mutka-ajoon. Istuinosassa sivutuki riittänee vaikka radalle, sen sijaan selkänojan toppaukset voisivat olla vahvemmatkin. Toisaalta ainakin tieliikenteessä pärjätään näilläkin. Kaiken kaikkiaan siis tasapainoinen paketti. Aivan Golf GTI:n tapaiseen hienostuneisuuteen eivät pikkuauton rahkeet edes kokoluokkaan suhteutettuna riitä, mutta taskurakettien joukossa Polo GTI edustaa silti isoveljensä tapaista, kypsyneempää laitaa. Teksti Jussi Saarinen, Kuvat Roman Razinkov Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 147 kW (200 hv) DSG A Hinta alkaen 33 503 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 970 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 4400–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4400 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4067 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2549 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista