20.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kivirouheen pyörittäjä – Iveco Trakker 10×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viisiakselinen maansiirtoauto, Iveco Trakker, on suomalainen erikoisuus. Vaikka korvaava malli on jo matkalla, oli vaikea kieltäytyä mahdollisuudesta kokeilla 10x4:sta käytännössä. Iveco Trakker ei varsinaisesti ole enää uutuuden karhea, korvaava malli T-way on jo matkalla piirustuslaudoilta tuotannon suunnitteluun. Silti maahantuojan ehdotellessa mahdollisuutta kokeilla viisiakselista Trakkeria kieltäytyminen ei käy edes henkilöautoihin leipääntyneen toimittajan mielessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäreimpiin tehtäviinIvecon mallistossa Trakkerin tehtäviin kuuluvat raskaat ja likaiset hommat. Se on tuttu näky varsinkin soramontuilla ja rakennustyömailla. Nykypäivän tehokkuusvaatimukset edellyttävät isoa hyötykuormaa. Järeitä rakenteita ei voi keventää, joten kantavuutta saadaan vain akseleita lisäämällä. Useimmissa Euroopan maissa suurin sallittu paino saavutetaan jo neljällä akselilla, mutta meillä kokonaispainoa voidaan kasvattaa aina 40 tonniin asti lisäämällä vielä viides akseli.Harva kuorma-autovalmistaja räätälöi tuotteitaan näin pienelle markkinalle, joten autoja modifioidaan Suomessa. Trakkerin tapauksessa rungon pidennyksen ja lisäakselin asennuksen tekee VTA, apurungon ja kipin Nummi sekä seitsenmetrisen kivilavan toimittaa Talma. Kivilouheen kuljetukseen tarkoitettu lava eroaa soralavasta paksummalla ainevahvuudellaan ja tiheämmillä jäykisteillään. Lopputuloksena kyytiin pystyy lastaamaan 21,4 tonnia kiveä. Paketille tulee hintaa 195 000 euroa (alv 0%).Neljä pyörää vetää, kuusi ohjaaTakimmainen akseli on nostettavissa ylös tyhjänä ajettaessa ja sen pyörät kääntyvät kahden ohjaavan etuakselin mukaisesti. Ohjauksen keveydestä ei arvaisi kääntävänsä kuutta pyörää. Ratin pyörittelyä kyllä riittää esimerkiksi liikenneympyröissä, mutta ennakko-odotuksiin nähden yli kymmenmetrinen Trakker on yllättävän ketterä. Vetäviä akseleita on kaksi, molemmat paripyörillä. Tasauspyörästöt ovat lukittavissa ja taaempi akseli kevitettävissä liukkailla pinnoilla. Akselien paljous silittää pienet epätasaisuudet, mutta isoissa heitoissa huomaa paraabelijousituksen suunnitellun ronskilla kuormalla ajeluun.Tyhjäkäynnin tuntumassaMoottorina tehokkaimmassa Trakkerissa on 13-litrainen rivikuutonen, FPT Cursor 13. Muuttuvageometrinen pakokaasuahdin ja 2200 barin yhteispaineruiskutus ovat elektronisesti ohjattuja. Partikkelisuodattimella ja urearuiskutuksella pakokaasut on putsattu tuoreimpaan EuroVId-standardiin. ZF:n vaihteisto on 16-pykäläinen, onneksi vaihderobotilla automatisoitu.Hevosvoimalukemaa 500 vaikuttavampaa on 2300 Nm vääntömomentti alkaen kierrosluvulta 900. Robotti ahkeroi vaihteiden kanssa niin, että kierrokset pysyvät enimmäkseen tuhannen tuntumassa, suurimman vaihteen vuoro on jo 60:n nopeudesta alkaen. Tuskinpa itse osaisin vaihtaa yhtään nopeammin, mutta silti robotin toiminta tuntuu kaupungissa verkkaiselta. Luultavasti kärsivällisyys palkitaan kuorman kasvaessa. Tyhjänä kulku on todella kepeää, silti polttoainetta palaa noin 35 l/100km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäiväunilleRaskaissa tehtävissä paino on tilaa rajoittavampi, niinpä pituutta on tuhlattavaksi makuuohjaamoon, tosin vain matalaan. Punkan alla on tilaa jääkaapille ja kuljettajan varusteille. Kuskin paikka on korkeammalla kuin jakeluautossa, askelmia on kolme. Ajoasento, istuimen muotoilu ja peilit ovat kohdallaan. Kuljettajaa hemmotellaan myös vaimealla äänitasolla. Trakkerin ohjaamon ikä alkaa kuitenkin näkyä varsinkin näyttöjen koossa, valikoissa ja grafiikassa, mutta uutta mallia odotellaan jo ensi talvena.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa