20.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Lähes 60 vuoden aikamatka – Triumph Bonneville T120 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 1959 ulkonäkö yhdistyy tämän päivän tekniikkaan. Kun vuoden 2016 Triumph Bonneville T120 asetetaan rinnakkain vuoden 1959 Bonnevillen kanssa, niin yhteisiä piirteitä löytyy paljon. Ulkonäön lisäksi Triumphin retro tunnelma välittyy myös kuljettajan ajotuntumaan, mikä on ainutlaatuista uuden pyörämallin kyseessä ollessa. https://youtube.com/watch?v=izPr6Sk3R9A&feature=youtu.be Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetro tunnelma lähtee ajoasennostaKapea tankki, pysty ajoasento ja normaalia katumoottoripyörän ohjaustankoa leveämpi tanko tekevät ajoasennosta pystyn ja samalla ryhdikkään. Kaksi klassisen pyöreää ja kromikehyksistä mittaria sopivat tyyliin, vaikka itse mittaritaulut lcd-näyttöineen kielivätkin nykyajasta. Koeajoyksilöissä sattuu vielä olemaan mailimittari parantamassa tunnelmaa.Vaihteisto ei ole sporttipyörämäisen kevyt, mutta sen toiminta on Bonnevillen tyyliin sopiva. Kytkin on jäykempi kuin 900-kuutioisessa Triumph Street Twinissä. Se ei kuitenkaan ole liian jäykkä, vaan paremminkin tunnokas. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäädöt, mikä ei ole kovin tavanomaista tässä hintaluokassa. Viileässä säässä ajetun koeajon aikana vakiovarusteiset kahvanlämmittimet nousevat arvoonsa.Parhaimmillaan matalilla kierroksillaVaikka moottorin äänet sivusta kuunneltuna vaikuttavat jopa vaisulta, niin ajon aikana kypärän sisään kuuluva ääni on juuri sopivan voimakas. 1200-kuutioinen moottori vääntää vahvasti 1500 kierrokselta lähtien eikä moottoria tarvitse kierrättää 7 000 kierroksen punarajalle asti. Se on sitä paitsi turhaa, sillä 105 newtonmetrin maksimivääntömomentti saavutetaan jo 3 100 kierroksella. Edeltävän mallin 865-kuutioiseen moottoriin verrattuna vääntömomentti on kasvanut peräti 54 prosenttia.Triumph on onnistunut kätkemään perinteisen ulkokuoren uumeniin runsaasti nykyaikaista tekniikkaa. Kuljettajan valittavissa on kaksi ajotilaa, Road ja Rain. Molempien maksimiteho on sama, mutta Rain-tilassa moottori reagoi rauhallisemmin kaasukahvan liikeisiin. Luistonesto kuuluu vakiovarustukseen, samoin lukkiutumattomat jarrut sekä elektroninen ajonesto ja led-päivävalot.Vaatimattomuus kaunistaaNissinin kaksimäntäiset jarrusatulat ovat vaatimattoman näköiset. Tehoa niissä on riittävästi normaaliin katuajoon. Kayaban valmistama jousitus on säädetty mukavuuspainotteisesti pehmeäksi. Vain takajousituksen esijännitys on säädettävissä. Kun sitä ajotauolla kiristetään perusasetuksesta kaksi pykälää tiukemmalle, huomaa parantuneen ryhdikkyyden saavan aikaan Bonnevillen selvästi terävämmän kääntymisen mutkissa.Bonnevillessä yhdistyvät taidokkaasti retro ulkonäkö ja nykyaikainen tekniikka. Runko, moottori, jousitus ja jarrut ovat tekniikaltaan tätä päivää, joten ajo-ominaisuudet ovat hyvällä tasolla. Myös huoltoväli on pitkä, öljynvaihtovälin ollessa 16 000 kilometriä. Polttoaineen kulutukseksi ilmoitetaan 4,5 litraa sadalla kilometrillä. Triumph Bonneville T120 Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1200 cm³ Teho: 80 hv (59 kW) / 6 550 k/min Vääntö: 105 Nm / 3 100 k/min Vaihteisto: 6 vaihdetta ja ketjuveto Kulutus ja päästöt: 4,5 ltr/100 km ja CO2 103 g/km Hinta: 14 900 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo Cavadini, Paul Barshon ja Friedemann Kirn Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja