20.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Lähes 60 vuoden aikamatka – Triumph Bonneville T120 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 1959 ulkonäkö yhdistyy tämän päivän tekniikkaan. Kun vuoden 2016 Triumph Bonneville T120 asetetaan rinnakkain vuoden 1959 Bonnevillen kanssa, niin yhteisiä piirteitä löytyy paljon. Ulkonäön lisäksi Triumphin retro tunnelma välittyy myös kuljettajan ajotuntumaan, mikä on ainutlaatuista uuden pyörämallin kyseessä ollessa. https://youtube.com/watch?v=izPr6Sk3R9A&feature=youtu.be Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetro tunnelma lähtee ajoasennostaKapea tankki, pysty ajoasento ja normaalia katumoottoripyörän ohjaustankoa leveämpi tanko tekevät ajoasennosta pystyn ja samalla ryhdikkään. Kaksi klassisen pyöreää ja kromikehyksistä mittaria sopivat tyyliin, vaikka itse mittaritaulut lcd-näyttöineen kielivätkin nykyajasta. Koeajoyksilöissä sattuu vielä olemaan mailimittari parantamassa tunnelmaa.Vaihteisto ei ole sporttipyörämäisen kevyt, mutta sen toiminta on Bonnevillen tyyliin sopiva. Kytkin on jäykempi kuin 900-kuutioisessa Triumph Street Twinissä. Se ei kuitenkaan ole liian jäykkä, vaan paremminkin tunnokas. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäädöt, mikä ei ole kovin tavanomaista tässä hintaluokassa. Viileässä säässä ajetun koeajon aikana vakiovarusteiset kahvanlämmittimet nousevat arvoonsa.Parhaimmillaan matalilla kierroksillaVaikka moottorin äänet sivusta kuunneltuna vaikuttavat jopa vaisulta, niin ajon aikana kypärän sisään kuuluva ääni on juuri sopivan voimakas. 1200-kuutioinen moottori vääntää vahvasti 1500 kierrokselta lähtien eikä moottoria tarvitse kierrättää 7 000 kierroksen punarajalle asti. Se on sitä paitsi turhaa, sillä 105 newtonmetrin maksimivääntömomentti saavutetaan jo 3 100 kierroksella. Edeltävän mallin 865-kuutioiseen moottoriin verrattuna vääntömomentti on kasvanut peräti 54 prosenttia.Triumph on onnistunut kätkemään perinteisen ulkokuoren uumeniin runsaasti nykyaikaista tekniikkaa. Kuljettajan valittavissa on kaksi ajotilaa, Road ja Rain. Molempien maksimiteho on sama, mutta Rain-tilassa moottori reagoi rauhallisemmin kaasukahvan liikeisiin. Luistonesto kuuluu vakiovarustukseen, samoin lukkiutumattomat jarrut sekä elektroninen ajonesto ja led-päivävalot.Vaatimattomuus kaunistaaNissinin kaksimäntäiset jarrusatulat ovat vaatimattoman näköiset. Tehoa niissä on riittävästi normaaliin katuajoon. Kayaban valmistama jousitus on säädetty mukavuuspainotteisesti pehmeäksi. Vain takajousituksen esijännitys on säädettävissä. Kun sitä ajotauolla kiristetään perusasetuksesta kaksi pykälää tiukemmalle, huomaa parantuneen ryhdikkyyden saavan aikaan Bonnevillen selvästi terävämmän kääntymisen mutkissa.Bonnevillessä yhdistyvät taidokkaasti retro ulkonäkö ja nykyaikainen tekniikka. Runko, moottori, jousitus ja jarrut ovat tekniikaltaan tätä päivää, joten ajo-ominaisuudet ovat hyvällä tasolla. Myös huoltoväli on pitkä, öljynvaihtovälin ollessa 16 000 kilometriä. Polttoaineen kulutukseksi ilmoitetaan 4,5 litraa sadalla kilometrillä. Triumph Bonneville T120 Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1200 cm³ Teho: 80 hv (59 kW) / 6 550 k/min Vääntö: 105 Nm / 3 100 k/min Vaihteisto: 6 vaihdetta ja ketjuveto Kulutus ja päästöt: 4,5 ltr/100 km ja CO2 103 g/km Hinta: 14 900 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo Cavadini, Paul Barshon ja Friedemann Kirn Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin