14.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RX 450h+ – koe ällistyttävä(n ärsyttävä) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden polven Lexus RX kärsii uusien määräysten lisäksi merkin kolmenkympin kriisistä. Lataushybridiluksuskatumaasturi jää samalla hiukan sähkösisarensa RZ:n varjoon. Lexus RX on koko historiansa ajan ollut erityisesti Yhdysvaltojen markkinoiden vetonaula. Eurooppalaisittain kookas luksusluokan katumaasturi on kuitenkin nauttinut tasaista kannatusta ominaisuuksiensa ansiosta. Erityisesti Toyotan hybriditekniikka on otettu vastaan polttoainekuluja alentavana ratkaisuna. Nyt esitelty viidennen sukupolven Lexus RX muuttaa hiukan reseptiä. Seitsemänpaikkaista versiota ei olla näillä näkymin tuomassa mallistoon, mutta viisipaikkaisessa on enemmän sisätilaa kiitos paremman tilankäytön. Toyotan GA-K-perusrakenne on samalla keventänyt autoa merkittävästi. Uudet hybridit perustuvat aina nelisylinterisiin moottoreihin ja valikoima on täydentynyt lataushybridioptiolla. Keulalla uutta on hulppean seittimaskin rauhoittuminen Lexuksen uudella ratkaisulla, jossa säleikkö tiivistyy hiljalleen kiinteäksi. Alati röyhkeämpien vuosien jälkeen ratkaisu on ainakin naapurisopuisampi. Muuten RX:n linjoissa on kosolti tuttuja piirteitä ja esimerkiksi erikoinen C-pilarin linja on säilytetty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa hiljaisuudelle Etuistuimilla tilasta ja säädöstä ei ole moitittavaa, joskin digimittariston suojamuovi luo heijastuksia kurjasti kirkkaan valon aikaan. Panoraamakatto ei helpota tilannetta. Kojelaudan ja ovien materiaalit ovat perusvarmaa työtä. Ovien kahvat ovat sähköiset, joten painaminen on muodissa vetämisen sijaan. Takaistuimilla tilaa on hyvin ja tavaratila on sopivan kookas. Sisällä on käynyt suuri modernisointi, jonka kunniaksi lähes kaikki keskikonsolin painikkeet on raivattu uuden suuremman tietoviihdejärjestelmän näytön taakse. Ilmastoinnin toimintoihin on onneksi nopea pääsy ja huurteenpoistoille löytyy myös oikeat pikanäppäimet. 14-tuumainen kosketusnäyttö on reilu parannus käytettävyydeltään erityisesti edelliseen RX:ään verrattuna, mutta hiukan Toyota-konsernin hengessä järjestelmän valikoissa on panostettu määrään. Lexukselle on kuitenkin iskenyt jonkinlainen keski-iän kriisi, johon liittyy ilmeisesti pelko miellyttämisestä. Niinpä jokaista asiaa kysytään ja usein. Tietoviihdejärjestelmä vaatii tietosuoja-asetusten hyväksymisen jokaisella käynnistyksellä. Erilaisia ilmoituksia ja piippauksia tulee lähes loputtomana tulvana vireystilavalvonnalta, kaistavahdilta, nopeusvahdilta, peruutusvaihteelta, peruutustutkalta ja eteen ja taakse havainnoivalta risteävän liikenteen varoitukselta. Pahimmillaan autossa soi kolme eri blongia samaan aikaan. Oman osansa piippauksista aiheuttaa EU:n uudistunut General Safety Regulation -säädöspaketin edellyttämä “älykäs” nopeusavustin. Käytännössä jokainen nykyisin tyyppihyväksytty auto piippaa jo 1 km/h nopeusylityksestä (mittarin mukaan) ja ominaisuus kytkee itsensä takaisin käyttöön jokaisella käynnistyksellä. Ongelma ei siis kohdistu vain Lexukseen tai RX:ään, mutta nopeusavustimen toteutuksessa ja poiskytkennässä on eroja. Lexus on valinnut haudata nopeusavustimen poiskytkennän kahdeksan kosketuksen taakse tietoviihdejärjestelmässään. Eikö Lexuksen ideana ollut joskus täydellisyyden tavoittelu, jossa valmistaja tietää miten asiakasta vaivataan mahdollisimman vähän? Nyt myös ladattavana Liikenteessä Lexus RX 450h+ kulkee vaivattomasti, kiitos 227 kilowatin järjestelmätehon. 2,5-litrainen neloskone pitää satunnaisesti metakkaa, mutta suurimman osan ajasta se toimii hiljaisesti. Sähkömoottorit ovat 134 kW edessä ja 40 kW takana. 18 kilowattitunnin akku antaa lataushybridille 68 kilometrin WLTP-toimintamatkan, mihin saatetaan yltää taajamahenkisessä ajossa. Latausteho on 6,6 kilowattia yhdessä vaiheessa, joten akun täyttämiseen kannattaa varata kourallinen tunteja. Akun loppumisen jälkeen RX etenee ripeässä maantie- ja moottoritieajossa yli 6 litran kulutuksella, mikä on kohtuullinen suoritus auton kokoon nähden. Ohjaukseltaan Lexus RX 450h+ on perustasoa. Alusta on perusnapakka ja alemmas painetusta painopisteestä huolimatta auton korkeus tuntuu hillitsevänä tekijänä. Rengasmelua on reiluhkosti maantienopeuksissa. Entäs RZ? Muutama vuosi sitten Lexus RX 450h+ olisi ollut lataushybridinä mielenkiintoinen lisäys RX:n mallistoon. Nyt koko malli on uudistunut hiukan haaleasti ja vanha RX pärjää odotettua paremmin vertailussa uutta autoa vastaan. Uudistuneiden digitoimintojenkin vastapainoksi luvassa on lähinnä enemmän kuljettajan huomiota vaativia avustimia ja toimintoja. Lexus RX:n kanssa markkinoille saapuu täyssähköinen RZ, joka on toki kompaktimpi auto, mutta myös autojen käytettävyydessä on tuntuvia eroja. Ei voikaan täysin välttyä ajatukselta, että kehitystyön painopiste on ollut jo RZ:ssa. Mutta se jääköön toiseen kertaan. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lexus RX 450h+ AWD A Executive Hinta alkaen 90 632 € Koeajetun auton hinta varusteineen 95 924 € Moottori Bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Teho 136 kW (185 hv), 6000 r/min Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 18,1 kWh. Lataus Type 2 6,6 kW (1x30A). Toimintamatka 68 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 227 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4890 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 461–1 678 l Omamassa: 2185 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan