Koeajo: Lexus RX 450h Luxury – malliston kulmakivi kulmien kohotuksessa
Uutta ilmettä hakeva Lexus RX 450h tyytyy pieneen viilaukseen. Hyvää: mukavuus, voimalinjan tasaisuus, tilat. Huonoa: valmiiksi vanhahtava käyttöliittymä.
Lexus RX 450h on muodostunut valmistajalleen eräänlaiseksi kulmakiveksi, sillä luksuksen ja katumaasturin yhdistävän RX:n saapuminen mallistoon tapahtui juuri yleisemmän katumaasturibuumin alkutahtien kaikuessa 1998. Kun malli oli vielä etunenässä tuomassa Toyota-konsernin hybriditekniikkaa Lexuksen mallistoon, ei ole vaikea havaita valmistajan sanoissa tiettyä lempeyttä juuri RX:n suuntaan.
Vuonna 2015 esitelty neljännen polven Lexus RX on nyt kasvopesuiässä. Harjaantumattomaan silmään uuden ja vanhan erot eivät ole suuria, mutta tuimempi ja terävämpi tyyli lähtee aina ajovaloista saakka. Samalla on korostettu auton leveyttä ja erinäisten elementtien L-muotoja.
Sisällä matkustamossa päivitykset ovat vieläkin vaivihkaisemmat. Uusittu tietoviihdejärjestelmä tukee nyt Apple CarPlaytä ja Android Autoa. Samalla RX vaihtaa viimeisenä Lexuksena joystickin ohjauslevyyn. Pidemmässä seitsemänpaikkaisessa L-mallissa myös istuimia on päivitelty monikäyttöisempään suuntaan.
Varsinaisia parannuksia on tehty pinnan alle. RX:n pääinsinööri Takeaki Katon mukaan tavoitteena on ollut tehdä autosta terävämpi ajettava. Vaikka muhkea katumaasturi on edelleen sangen etäinen, löytyy ajotilasäädöistä pieni ripaus terävyyttä mutkaisempia tieosuuksia varten. Pienten alustasäätöjen lisäksi ajettavuutta on haettu lisäämällä korin hitsauksia ja liimasaumoja. 3,5-litraisen bensiini-V6:n ympärille rakennettu hybridivoimalinja liikuttaa RX:ää vaivattomasti ja tasaisesti.
Varustelussa mielenkiintoisimmat muutokset ovat Lexus Safety Sense+ -turvavarustekokoelmassa, joka kerää nykyaikaiset ajoavustimet saman katon alle. Uuden RX:n todellinen ensi-ilta on BladeScaniksi nimetty ajovalojärjestelmä, jossa ledien valo ohjataan maisemaan kahden vinhasti pyörivän peilin avulla. Erona on valmistajan mukaan matriisityyppisiin järjestelmiin verrattuna mukautuvan ajovalon tarkempi ja nopeampi hallinta sekä pidemmälle yltävä valo.
Suomessa yli 80 000 euron Lexus RX:n myyntimäärät ovat olleet melko maltillisia, mutta uudistukset pitävät mallin mukana luksuskatumaastureiden segmentissä.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen