9.10.2023

Koeajo: Lexus UX 300e – facelift, joka tarvitsisi kasvojenkohotuksen

Lexus päivitti UX 300e-mallinsa, mutta unohti mukauttaa latausnopeuden nykystandardeihin. Hyvää: ajomukavuus, muotoilu, toimintamatka Huonoa: hidas lataus

Toyota-konserni on kompuroinut autoilun sähköistymisen kanssa. bZ4X ehti aiheuttaa harmaita hiuksia lataus- ja kulutushaasteiden kanssa. Alkuvaiheessa autoa sai ladata pikalaturilla vain kaksi kertaa vuorokaudessa, mutta päivityksen myötä lataaminen on muuttunut hövelimmäksi.

Emomerkin Premium-tuote Lexuksen kanssa tilanne on ollut hieman parempi, sillä esimerkiksi RZ 450e:n kohdalla lastentaudit on selätetty ja painettu pitkälti villaisella. UX:n kohdalla tilanne onkin hieman toinen.

Heti alkuun on käsiteltävä elefantti olohuoneessa. Lexus UX 300e:n suurin ja oikeastaan ainoa ongelma on lataus. Lexuksen pieni sähköauto on nimittäin niin hidas ottamaan virtaa, että sen kanssa turhautuu. Pikalataus on toteutettu Chademolla, mikä itsessään riittää pilaamaan koko pikalatauksen ajatuksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voiko tätä edes kutsua pikalautukseksi?

Chademo on väistyvä pikalataustekniikka, jonka maksiminopeus on 50 kW. Tämä oli vajaa vuosikymmen sitten nopeaa touhua, mutta maailma on kehittynyt ympärillä merkittävästi. Nykyään 200 kW latausnopeuden ylittäminen ole kovinkaan kummoinen asia ja minimivaatimus on päästä lähelle 100 kW lukemaa.

Julkinen lataus ja Chademo aiheuttavat haasteita jo lähtökohtaisesti, sillä Lexus ottaa virtaa reaalimaailmassa noin 40 kW nopeudella 50 kW sijaan. Koeajon aikana latauspisteellä joutui tyytymään useamman kerran alle 20 kW nopeuteen, mitä ei voi hyvällä syylläkään kutsua pikakalataukseksi.

AC-latauksen kanssa tilanne on hieman sama, sillä Lexus ottaa sisään maksimissaan 6,6 kW. Alan standardi on tätä nykyä minimissään 11 kW, tai jopa 22 kW. Lexuksen lataus on niin hidas, että nopealla kotilaturilla akun täyteen saaminen vaatii yön yli asiointia.

Hitaalle lataukselle on toki myös perusteluja. Lexus nimittäin tarjoaa autolleen miljoonan kilometrin tai 10 vuoden akkuturvan. Vastaavaa vakuutta ei ole uskaltanut tarjota yksikään toinen autovalmistaja. Siitä huolimatta lataus on aivan liian hidasta.

Jopa 441 kilometriä yhdellä latauksella

Päivityksen myötä UX 300e on saanut kookkaamman akun, jonka lataaminen täyteen näin verkkaisella latausnopeudella on tuskaista. Uuden akun bruttokapasiteetti on 72,8 kWh, minkä ansiosta toimintamatka painuu uusille satalukemille. WLTP-vertailuarvo on 441 kilometriä ja keskikulutus 16,7 kWh. Koeajolla keskikulutus pyöri 19 kWh tienoilla, ja mukana oli paljon 120 km/h moottoritieajoa.

Yhden polkimen ajotapa ei ole Lexuksella vaihtoehtona, sillä rekuperaatio on varsin maltillinen ja polttomoottorimainen. Tiukimmassa asennossakaan energian talteenotto ei juuri hidasta autoa ilman jarrua. Valinta on varmasti tietoinen, ja saattaa harmittaa jotakuta. Itse en ole koskaan perustanut yhden polkimen ajosta.

Uusi akku tarjoaa siis pitkää toimintamatkaa, ja moottori mukavasti voimaa. Sähkömoottori tuottaa 204 hevosvoimaa ja 300 Nm. Lexus on pirteä tapaus, vaikka ei toki olekaan sähköautomaailman ripeimpiä malleja. 0–100 km/h suoritetaan 7,5 sekunnissa, mikä on hyvä lukema 1800 kiloa painavalle pikkuautolle.

Hiljainen ja mukava

Lexuksen ajettavuus on huippuluokkaa. Auto on ilahduttavan hiljainen ja vakaa. Moottoritievauhdeissa Lexus on varmasti yksi luokkansa hiljaisimmista automalleista. Se myös tuntuu kokoaan suuremmalta, mikä on luonnollisesti positiivinen asia.

UX 300e on auto, jossa kaikki toimii niin sulavasti, että mikään ei häiritse ajonautintoa. Kuskin penkki on mukava, tietoviihdejärjestelmä on saatu vihdoin toimimaan moitteetta ja tilaa on pieneksi autoksi mukavasti. Toki pitkän kuljettajan takana istuessa takapenkkiläisten tilat jäävät vaatimattomiksi.

Multimediajärjestelmä tukee tätä nykyä Apple Car Playta ja Android Autoa langattomasti. Auton omaan järjestelmään saa siis yhdistettyä oman älylaitteen ja käytettyä navigaattorina vaikkapa Google Mapsia. Tämä on hyvä, sillä auton oma navigattori on käytettävyydeltään hieman sinne päin.

Lexus UX 300e on auto, joka huutaisi palavasti uutta faceliftiä kun nykyinen facelift on vasta saapunut markkinoille. Ajotuntumaltaan erinomainen, tyylikäs ja laadukas kokonaisuus ansaitsisi lataustekniikan, joka ei laskisi mallin käytettävyyttä näin pahasti. Nopea CCS-lataus kylkeen, niin UX 300e on todella houkutteleva paketti.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Lexus UX300e

Hinta alkaen

59 950 €

Moottori

Sahköauto, etuveto

Teho

150 kW (204 hv)

Vääntö

300 Nm

Vääntö

300 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen: 72,8 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW(1x32A), CHAdeMO 50 kW

Toimintamatka

441 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,5 s

Huippunopeus

160 km/h

Kulutus l/ 100 km

16,7-16,9 kWh / 100 km (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2640 mm
Tavaratila: 367 l
Omamassa: 1800-1855 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 10 vuotta / 1 000 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat