16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyinen Mazda 3 on jo muutaman vuoden vanha automalli, mutta se on edelleen erittäin hyvin ajan tasalla – joiltain osin jopa vain paranee vanhetessaan. Nykyinen Mazda 3 on jo viisi vuotta vanha automalli. Se esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2018 ja myyntiin se tuli vuoden 2019 aikana.Teknisesti Mazda 3 ei ole muuttunut mihinkään, mutta varustelutaso siinä on nyt parempi kuin aiemmin ja auto vain paranee vanhetessaan – ajettavuudeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan se ei missään tapauksessa ole huono valinta iästään huolimatta.Lisäksi muotoilu Mazdalla osataan, Mazdat ovat todella tyylikkäitä ja ne vetoavat urheilullisesta olemuksesta pitävään autokansaan.Mazdan muotoilu on suorastaan silmiä hivelevää ja toisaalta melkein toiselta planeetalta verrattuna esimerkiksi muihin kilpailijoihin. Muotoilu on veistoksellista, kaikki linjat on piirretty hyvin sulaviksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVapaasti hengittävällä mennäänMazdan kokoluokalle ja koko muulle autoteollisuudelle on tyypillistä, että Mazda 3:n edustamassa kokoluokassa on siirrytty pieniin turboahdettuihin bensiinimoottoreihin – jo itse asiassa ajat sitten.Mazdan keulalla tilanne on toinen, auton moottori on Mazdan valitseman tien mukaisesti 2-litrainen nelisylinterinen bensiinikone, jossa ei turboa ole. Mazdan voimalinjassa on myös kevythybriditekniikkaa, eli autossa on käynnistingeneraattori. Hihnakäyttöisen käynnistingeneraattorin teho Mazdassa on 4,8 kilowattia ja se tarkoituksena on auttaa polttomoottoria esimerkiksi kiihdytyksissä. Se antaa siis tehoa suoraan polttomoottorille, jolloin se kovemmassa kuormituksessa keventää polttomoottorin rasitusta ja samalla myös pienentää polttoaineen kulutusta.Koeajoauton moottori kehittää 137 kilowattia eli 187 hevosvoimaa, joka on paperilla ihan reipas luku. Nollasta sataan mennäänkin noin kahdeksaan sekuntiin – ilman turboakin siis Mazdalla pääsee, vaikka menosta puuttuu samanlainen puhdikas vedon tunne kuin turbomoottorilla ajaessa.Mazdan vapaasti hengittävä moottori on kiva ajaa matka-ajossa, se on hiljainen, tosin silloin kun moottorilta vaatii esimerkiksi räväkkyyttä ohituksissa ja kiihdytyksissä, manuaalivaihteistoa täytyy kepittää kovasti pienemmälle vaihteelle. Mazdan manuaalivaihteiston hyvyys tulee siinä esiin, vaihteet naksuvat mukavasti paikoilleen ja kepin liikkeet ovat lyhyet. Manuaalivaihteistoksi se on erittäin mukava ja miellyttävä käyttää. Hieman raaka alustaMazda 3 on sporttisen ulkomuodon lisäksi sporttinen ajettava. Ajomukavuus kuitenkin hieman kolmosessa kärsii, alusta siinä on napakka, mutta ei se kaikkein mukavin. Välillä tien epätasaisuudet tulevat alustasta läpi hieman kovahkosti, alusta on hieman raaka eikä siinä ole sellaista mukavuuden tunnetta, kun monissa muissa saman kokoluokan autoissa parhaimmillaan. Matalaprofiilirenkailla on myös oma osuutensa asiaan. Mazdan alusta on kuitenkin viritetty niin, että mutkiin autolla on mukava taittaa, auto ei kallistele paljoa.Ajettavuus Mazdassa on muuten kohdillaan, se on moottoritieajossakin kesänopeuksilla mukava menijä, jolla taittaa matkaa mielellään. Ohjaus on hyvin keskittävä ja riittävän tunnokas, auton avustinjärjestelmät, kuten esimerksi kaistavahti, toimivat erinomaisesti eikä mitenkään yliaktiivisesti.Mazdalla on panostettu urheilullisen ulkomuodon lisäksi myös kuljettajan ergonomiaan, ajoasento kolmosen ratissa lähentelee täydellistä. Istuinten muotoilu on erittäin mukava, tukeva, mutta ei millään tavalla ahdistava. Lisäksi istuimen ja ohjauspyörän säädöt ovat riittävät, jolloin ajoasennon saa mukavaksi. Kun infotainmentin käyttö ja kaikkien muidenkin auton ajamiseen kuuluvien toimintojen käyttö on Mazda 3:ssä erinomaisesti mietitty, siitä voi todeta, että se on kaikin puolin erittäin pätevä ja mukava auto ajaa.Sisätiloissa aistii laadunMazda henkii sisätiloissa myös samaa laatua kuin ulkoakin, sisätilat on hyvin viimeistellyt ja hillityt niinkuin auto ulkomuotokin.Moitteita hieman raa’an alustan lisäksi kolmoselle täytyy antaa takaistuimesta. Se ei ole luokkansa tilavimpia, sisäänkäynti on hieman ahdas ja takana tilat eivät ole ne väljimmät. Tavaratila on myös suunniteltu auton ulkomuodot edellä ja siihen jää korkea nostokynnys.Ja se miksi Mazda paranee vanhetessaani, johtuu varustelusta. Mazda 3 on ollut hyvä auto koko elinkaarensa ajan ja kun autolle tulee ikää, sen houkuttelevuutta lisätään sillä, että elinkaaripäivitysten aikana varusteiden määrää lisätään. Mazda on tullut turvallisemmaksi, sen jalankulkijoiden tunnistus on nyt laajempi kuin aiemmin, 52 asteen sijaan kolmosen kamera tunnistaa nyt 100 asteen säteellä jalankulkijat.Mazda kolmonen on saanut nyt myös älypuhelinten peilaukset ja sekä langattoman latauksen. Myös infotainmentin näyttö on kasvanut kokoa. Autoa voi varustaa nyt entistä paremmin erilaisilla paketeille, joissa mukana tulee sekä viihteeseen, että turvallisuuteen liittyvä varusteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ajettavuus Muotoilu Infotainment Moottorin vääntö alakierroksilla Ahdas takapenkki Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm 3 6-v. manuaalivaihteisto 137 kW (186 hv), 240 Nm WLTP-kulutus 5,4 l/100km CO 2 -päästöt 120 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s huippunopeus 216 km/h Mitat Pituus 4 460 mm Leveys 1 795 mm Korkeus 1 435 mm Akseliväli 2 725 mm Tavaratila 330 l Omamassa 1 359 kg perävaunu 1 300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä 2019 Takuu 6 v / 150 000 km Hinta alkaen 28 990 € koeajoauto 34 852 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä