16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyinen Mazda 3 on jo muutaman vuoden vanha automalli, mutta se on edelleen erittäin hyvin ajan tasalla – joiltain osin jopa vain paranee vanhetessaan. Nykyinen Mazda 3 on jo viisi vuotta vanha automalli. Se esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2018 ja myyntiin se tuli vuoden 2019 aikana.Teknisesti Mazda 3 ei ole muuttunut mihinkään, mutta varustelutaso siinä on nyt parempi kuin aiemmin ja auto vain paranee vanhetessaan – ajettavuudeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan se ei missään tapauksessa ole huono valinta iästään huolimatta.Lisäksi muotoilu Mazdalla osataan, Mazdat ovat todella tyylikkäitä ja ne vetoavat urheilullisesta olemuksesta pitävään autokansaan.Mazdan muotoilu on suorastaan silmiä hivelevää ja toisaalta melkein toiselta planeetalta verrattuna esimerkiksi muihin kilpailijoihin. Muotoilu on veistoksellista, kaikki linjat on piirretty hyvin sulaviksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVapaasti hengittävällä mennäänMazdan kokoluokalle ja koko muulle autoteollisuudelle on tyypillistä, että Mazda 3:n edustamassa kokoluokassa on siirrytty pieniin turboahdettuihin bensiinimoottoreihin – jo itse asiassa ajat sitten.Mazdan keulalla tilanne on toinen, auton moottori on Mazdan valitseman tien mukaisesti 2-litrainen nelisylinterinen bensiinikone, jossa ei turboa ole. Mazdan voimalinjassa on myös kevythybriditekniikkaa, eli autossa on käynnistingeneraattori. Hihnakäyttöisen käynnistingeneraattorin teho Mazdassa on 4,8 kilowattia ja se tarkoituksena on auttaa polttomoottoria esimerkiksi kiihdytyksissä. Se antaa siis tehoa suoraan polttomoottorille, jolloin se kovemmassa kuormituksessa keventää polttomoottorin rasitusta ja samalla myös pienentää polttoaineen kulutusta.Koeajoauton moottori kehittää 137 kilowattia eli 187 hevosvoimaa, joka on paperilla ihan reipas luku. Nollasta sataan mennäänkin noin kahdeksaan sekuntiin – ilman turboakin siis Mazdalla pääsee, vaikka menosta puuttuu samanlainen puhdikas vedon tunne kuin turbomoottorilla ajaessa.Mazdan vapaasti hengittävä moottori on kiva ajaa matka-ajossa, se on hiljainen, tosin silloin kun moottorilta vaatii esimerkiksi räväkkyyttä ohituksissa ja kiihdytyksissä, manuaalivaihteistoa täytyy kepittää kovasti pienemmälle vaihteelle. Mazdan manuaalivaihteiston hyvyys tulee siinä esiin, vaihteet naksuvat mukavasti paikoilleen ja kepin liikkeet ovat lyhyet. Manuaalivaihteistoksi se on erittäin mukava ja miellyttävä käyttää. Hieman raaka alustaMazda 3 on sporttisen ulkomuodon lisäksi sporttinen ajettava. Ajomukavuus kuitenkin hieman kolmosessa kärsii, alusta siinä on napakka, mutta ei se kaikkein mukavin. Välillä tien epätasaisuudet tulevat alustasta läpi hieman kovahkosti, alusta on hieman raaka eikä siinä ole sellaista mukavuuden tunnetta, kun monissa muissa saman kokoluokan autoissa parhaimmillaan. Matalaprofiilirenkailla on myös oma osuutensa asiaan. Mazdan alusta on kuitenkin viritetty niin, että mutkiin autolla on mukava taittaa, auto ei kallistele paljoa.Ajettavuus Mazdassa on muuten kohdillaan, se on moottoritieajossakin kesänopeuksilla mukava menijä, jolla taittaa matkaa mielellään. Ohjaus on hyvin keskittävä ja riittävän tunnokas, auton avustinjärjestelmät, kuten esimerksi kaistavahti, toimivat erinomaisesti eikä mitenkään yliaktiivisesti.Mazdalla on panostettu urheilullisen ulkomuodon lisäksi myös kuljettajan ergonomiaan, ajoasento kolmosen ratissa lähentelee täydellistä. Istuinten muotoilu on erittäin mukava, tukeva, mutta ei millään tavalla ahdistava. Lisäksi istuimen ja ohjauspyörän säädöt ovat riittävät, jolloin ajoasennon saa mukavaksi. Kun infotainmentin käyttö ja kaikkien muidenkin auton ajamiseen kuuluvien toimintojen käyttö on Mazda 3:ssä erinomaisesti mietitty, siitä voi todeta, että se on kaikin puolin erittäin pätevä ja mukava auto ajaa.Sisätiloissa aistii laadunMazda henkii sisätiloissa myös samaa laatua kuin ulkoakin, sisätilat on hyvin viimeistellyt ja hillityt niinkuin auto ulkomuotokin.Moitteita hieman raa’an alustan lisäksi kolmoselle täytyy antaa takaistuimesta. Se ei ole luokkansa tilavimpia, sisäänkäynti on hieman ahdas ja takana tilat eivät ole ne väljimmät. Tavaratila on myös suunniteltu auton ulkomuodot edellä ja siihen jää korkea nostokynnys.Ja se miksi Mazda paranee vanhetessaani, johtuu varustelusta. Mazda 3 on ollut hyvä auto koko elinkaarensa ajan ja kun autolle tulee ikää, sen houkuttelevuutta lisätään sillä, että elinkaaripäivitysten aikana varusteiden määrää lisätään. Mazda on tullut turvallisemmaksi, sen jalankulkijoiden tunnistus on nyt laajempi kuin aiemmin, 52 asteen sijaan kolmosen kamera tunnistaa nyt 100 asteen säteellä jalankulkijat.Mazda kolmonen on saanut nyt myös älypuhelinten peilaukset ja sekä langattoman latauksen. Myös infotainmentin näyttö on kasvanut kokoa. Autoa voi varustaa nyt entistä paremmin erilaisilla paketeille, joissa mukana tulee sekä viihteeseen, että turvallisuuteen liittyvä varusteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ajettavuus Muotoilu Infotainment Moottorin vääntö alakierroksilla Ahdas takapenkki Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm 3 6-v. manuaalivaihteisto 137 kW (186 hv), 240 Nm WLTP-kulutus 5,4 l/100km CO 2 -päästöt 120 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s huippunopeus 216 km/h Mitat Pituus 4 460 mm Leveys 1 795 mm Korkeus 1 435 mm Akseliväli 2 725 mm Tavaratila 330 l Omamassa 1 359 kg perävaunu 1 300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä 2019 Takuu 6 v / 150 000 km Hinta alkaen 28 990 € koeajoauto 34 852 € Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?