12.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 RF 2.0 – unohda suorin tie kotiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet linjat, vanhat hyveet. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteensiirto, taloudellisuus, lukkoperä vakiona Huonoa: tuulensuhinat katto avattuna, pitkille kuljettajille ahdas Kysymys on yksinkertainen: kangaskattoinen perinteikäs roadster vai aukeava targakatto? Uuden Mazda MX-5 RF -mallin myötä japanilaisklassikkoa tarjotaan ensimmäistä kertaa kahdella erilaisella korimallilla. Aiemmin tarjolla oli vain samoja linjoja noudattavat kangas- ja kovakatot.Nyt sarjavalmisteisessa MX-5:ssä on ensimmäistä kertaa selkeä kattolinja, joka ei häviä korin uumeniin katon auetessa. Se muuttaa auton ulkonäköä huomattavan paljon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLinjat kunnossaMazdan muotoilijat ovat hakeneet RF-malliin inspiraatiota menneiltä vuosikymmeniltä. Sivuprofiililta auto muistuttaa irroitettavalla targa-katolla varustettua coupea, mutta näkymä takaviistosta paljastaa kauas nurkkiin venytetyt C-pilarit – aivan kuin vuonna 1976 esitellyssä Jaguar XJ-S:ssä.Uusi erikoinen kattolinja yhdistyy roadsterista tuttuun alaosaan sulavasti, joskin melkoista katvetta aiheuttaen. Erityisesti alaviistosta tarkasteltuna Mazda näyttää suljettuna linjakkaalta, jopa erikoiselta. Ylempää tarkasteltuna paneelien rajojen jakosaumat paljastavat koko kattorakenteen liikkuvaksi: napin painalluksella massiiviset B-pilarit nousevat ylös takaviistoon, ja takalasi sekä kattopala laskeutuvat korin uumeniin – onneksi katon asento ei vaikuta 127 litran tavaratilaan.Monimutkainen katto tuo MX-5:een 45 arvokasta lisäkiloa, mutta perusauton keveyden ansiota puntari pysyy 1 045 kilossa.Katon avaus sujuu 12 sekunnissa 9 kilometrin tuntivauhtiin saakka. Aukeavalle kovakatolle hienoja lukemia, mutta kangaskattoiseen MX-5:een verrattuna noin 9 sekuntia ja kymmeniä kilometrejä tunnissa heikompia lukemia.Suljettuna sivistyneempiKatto avattuna RF sopii parhaiten taajamakruisailuun, sillä jo 80 kilometrin tuntinopeudessa ilmavirta suhisee rajusti B-pilarin ympärillä, juuri korvan juuressa. Vastapainoksi RF tarjoaa katto suljettuna miellyttävän coupémaisen tunnelman – kunhan autoon mahtuu sisään. Kenties suljettu katto tuo koriin myös hieman lisää jäykkyyttä, mutta vailla suoraa vertailua roadsteriin eroja on mahdoton sanoa.Toisin sanoen: hienoisesta lisäpainosta huolimatta MX-5 RF vetää kuljettajan naaman roadsterista tuttuun kestohymyyn.Matalasta huipputehosta huolimatta voimavarat riittävät mainiosti – takapuolituntuman perusteella kiihtyvyys on 200-hevosvoimaisen Toyota GT86:n luokkaa.Rajua kiihtyvyyttä enemmän MX-5:ssä miellyttää kaksilitraisen ahtamattoman moottorin välitön kaasuvaste, ilahduttavan tarkka vaihteensiirto ja alaspäinvaihdoissa kaasuttelut salliva poljinasettelu.Lisäpisteet Mazda ansaitsee hämmentävästä taloudellisuudesta: luvatun kulutuksen saavuttaminen vaatii huomattavan raskasta kaasujalkaa. Taloudellinen kuski leikkaa lupauksista helposti litran.Auto ja minäVaikka reipas kiihdyttely ei aiheuta vakavia taloudellisia seuraamuksia, nauttii MX-5:stä alhaisista nopeuksista asti. Auto reagoi kuljettajan käskyihin herkästi, mutta hellästi. Väärät komennot aiheuttavat lievää puskua tai yliohjausta, mutta vain sen verran, että kuljettaja ymmärtää ja oppii.Monista urheilullisista nykyautoista poiketen ajamisen hauskuus ei perustu kyvykkään alustan mahdollistamiin korkeisiin äärinopeuksiin, vaan jo tavallisissa vauhdissa tapahtuvaan kuljettajan ja auton vuorovaikutukseen. Roadsterin ensikoeajossa moitittuun kallisteluunkin tottuu lopulta: korin soisi liikehtivän hillitymmin, mutta eipä nykytilanne lopulta haittaa.Eli kumpi? Kysymys on oikeastaan turha. Avoautoilua ja urheiluautojuuria rakastavalle kangaskattoinen MX-5 Roadster on edelleen kenties markkinoiden paras auto. Avoautona uusi RF-malli ei alkuperäistä peittoa – se on vaihtoehto heille, jotka haluavat nauttia MX-5:stä, mutta vierastavat avoautoilua.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G Premium Sport Hinta alkaen 41 556 € Moottori Bensiinimoottori, 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 118 kW (160 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (4000 r/min) Vääntö 200 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 3915 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1230 mm, akseliväli 2310 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta tai 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster