12.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 RF 2.0 – unohda suorin tie kotiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet linjat, vanhat hyveet. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteensiirto, taloudellisuus, lukkoperä vakiona Huonoa: tuulensuhinat katto avattuna, pitkille kuljettajille ahdas Kysymys on yksinkertainen: kangaskattoinen perinteikäs roadster vai aukeava targakatto? Uuden Mazda MX-5 RF -mallin myötä japanilaisklassikkoa tarjotaan ensimmäistä kertaa kahdella erilaisella korimallilla. Aiemmin tarjolla oli vain samoja linjoja noudattavat kangas- ja kovakatot.Nyt sarjavalmisteisessa MX-5:ssä on ensimmäistä kertaa selkeä kattolinja, joka ei häviä korin uumeniin katon auetessa. Se muuttaa auton ulkonäköä huomattavan paljon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLinjat kunnossaMazdan muotoilijat ovat hakeneet RF-malliin inspiraatiota menneiltä vuosikymmeniltä. Sivuprofiililta auto muistuttaa irroitettavalla targa-katolla varustettua coupea, mutta näkymä takaviistosta paljastaa kauas nurkkiin venytetyt C-pilarit – aivan kuin vuonna 1976 esitellyssä Jaguar XJ-S:ssä.Uusi erikoinen kattolinja yhdistyy roadsterista tuttuun alaosaan sulavasti, joskin melkoista katvetta aiheuttaen. Erityisesti alaviistosta tarkasteltuna Mazda näyttää suljettuna linjakkaalta, jopa erikoiselta. Ylempää tarkasteltuna paneelien rajojen jakosaumat paljastavat koko kattorakenteen liikkuvaksi: napin painalluksella massiiviset B-pilarit nousevat ylös takaviistoon, ja takalasi sekä kattopala laskeutuvat korin uumeniin – onneksi katon asento ei vaikuta 127 litran tavaratilaan.Monimutkainen katto tuo MX-5:een 45 arvokasta lisäkiloa, mutta perusauton keveyden ansiota puntari pysyy 1 045 kilossa.Katon avaus sujuu 12 sekunnissa 9 kilometrin tuntivauhtiin saakka. Aukeavalle kovakatolle hienoja lukemia, mutta kangaskattoiseen MX-5:een verrattuna noin 9 sekuntia ja kymmeniä kilometrejä tunnissa heikompia lukemia.Suljettuna sivistyneempiKatto avattuna RF sopii parhaiten taajamakruisailuun, sillä jo 80 kilometrin tuntinopeudessa ilmavirta suhisee rajusti B-pilarin ympärillä, juuri korvan juuressa. Vastapainoksi RF tarjoaa katto suljettuna miellyttävän coupémaisen tunnelman – kunhan autoon mahtuu sisään. Kenties suljettu katto tuo koriin myös hieman lisää jäykkyyttä, mutta vailla suoraa vertailua roadsteriin eroja on mahdoton sanoa.Toisin sanoen: hienoisesta lisäpainosta huolimatta MX-5 RF vetää kuljettajan naaman roadsterista tuttuun kestohymyyn.Matalasta huipputehosta huolimatta voimavarat riittävät mainiosti – takapuolituntuman perusteella kiihtyvyys on 200-hevosvoimaisen Toyota GT86:n luokkaa.Rajua kiihtyvyyttä enemmän MX-5:ssä miellyttää kaksilitraisen ahtamattoman moottorin välitön kaasuvaste, ilahduttavan tarkka vaihteensiirto ja alaspäinvaihdoissa kaasuttelut salliva poljinasettelu.Lisäpisteet Mazda ansaitsee hämmentävästä taloudellisuudesta: luvatun kulutuksen saavuttaminen vaatii huomattavan raskasta kaasujalkaa. Taloudellinen kuski leikkaa lupauksista helposti litran.Auto ja minäVaikka reipas kiihdyttely ei aiheuta vakavia taloudellisia seuraamuksia, nauttii MX-5:stä alhaisista nopeuksista asti. Auto reagoi kuljettajan käskyihin herkästi, mutta hellästi. Väärät komennot aiheuttavat lievää puskua tai yliohjausta, mutta vain sen verran, että kuljettaja ymmärtää ja oppii.Monista urheilullisista nykyautoista poiketen ajamisen hauskuus ei perustu kyvykkään alustan mahdollistamiin korkeisiin äärinopeuksiin, vaan jo tavallisissa vauhdissa tapahtuvaan kuljettajan ja auton vuorovaikutukseen. Roadsterin ensikoeajossa moitittuun kallisteluunkin tottuu lopulta: korin soisi liikehtivän hillitymmin, mutta eipä nykytilanne lopulta haittaa.Eli kumpi? Kysymys on oikeastaan turha. Avoautoilua ja urheiluautojuuria rakastavalle kangaskattoinen MX-5 Roadster on edelleen kenties markkinoiden paras auto. Avoautona uusi RF-malli ei alkuperäistä peittoa – se on vaihtoehto heille, jotka haluavat nauttia MX-5:stä, mutta vierastavat avoautoilua.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G Premium Sport Hinta alkaen 41 556 € Moottori Bensiinimoottori, 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 118 kW (160 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (4000 r/min) Vääntö 200 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 3915 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1230 mm, akseliväli 2310 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta tai 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous