28.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 200 – parempi hyvää hiomalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun perusauto on kunnossa, ei mallipäivitykseltä vaadita ihmeitä. Mercedes-Benz C-sarjan uudistus keskittyykin tekniikkaan ja moottoreihin. Hyvää: Ajettavuus, mukavuus, parantunut tietoviihdejärjestelmä. Huonoa: Vaihteiston viivyttely. Mercedes-Benz C-sarjan uudistuminen edustaa kasvojenkohotusten oppikirjesimerkkiä: vähän uutta ilmettä, lisää varusteita ja reilusti uutta moottorivalikoimaan. Enempää C-sarja ei kaipaakaan, sen verran hienosti vuonna 2014 esitelty perusauto on aikaa kestänyt.Aloitetaan keulasta: Suomessa vakiovarusteiset täysled-ajovalot ovat saaneet uuden ilmeen. Puskureiden ilmettä on hiottu etenkin urheilullisemmissa Avantgarde- ja AMG Line -malliversioissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridin rajamaillaUlkonäköä merkittävämmät muutokset löytyvät konepellin alta. Kohokohta on C 200 -mallin (184 hv) uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, jonka elämää helpottaa 48 voltin sähköjärjestelmällä toimiva EQ Boost -sähkömoottori. Järjestelmän 10 kilowatin (14 hv) lisäteho ei kuulosta hurjalta, mutta tärkeämpää on liikkeellelähtöjä tehostava 160 newtonmetrin vääntölisä. EQ Boost -järjestelmää käytetään myös jarrutusenergian talteenottoon, ja osaa C 200 toki rullata moottori sammutettunakin. Valmistaja ei kuitenkaan kutsu järjestelmää hybridiksi.Perinteinen tähtikeula on yhä tuotannossa, mutta Suomen tuontiohjelmaan se ei kuulu.Mercedes-Benz on jo aiemmin esitellyt EQ Boost -kevythybridijärjestelmän kolmilitraiseen rivikuutoseensa. Siinä sähkömoottori löytyi kampiakselin yhteydestä. C 200 -malli hyödyntää hihnakäyttöistä järjestelmää, sillä kone on pidetty manuaalivaihteistoille yhteensopivana.Ajoltaan uusi moottori on pääosin hieno, joskin huomaamattomalla tavalla. EQ Boostin ansiosta sammutusautomatiikka toimii lähes huomaamattomasti. Hienoisena kauneusvirheenä moottorin ja 9-portaisen automaatin yhteistyö viivyttelee täyskaasukiihdytyksissä. Uuden voimanlähteen kulutuslupauksiin ei vielä ulkomaankoeajossa uskalla ottaa kantaa.Aina automaattiMuita nelisylinterisiä bensiinivaihtoehtoja ovat 1,6-litraiset C 160 (129 hv) ja C 180 (156 hv) sekä 2-litrainen C 300 (258 hv). Myös dieselpuolella on tapahtunut: E-sarjasta tuttu 2-litrainen löytyy nyt myös C-sarjan keulalta malleissa C 200d (150 hv) ja C 220d (194 hv). Lisäksi voimanlähteestä on kehitetty uusi 1,6-litrainen painos C 180d -versioon (122 hv).Ainakin aluksi kaikki uudet C-sarjat saapuvat Suomeen automaattivaihteisina. 4Matic -nelivetoa tarjotaan lisärahasta C200 ja C 220d -malleihin. V6-moottorisissa C 400:ssa (333 hv) ja Mercedes-AMG C 43 (390 hv) -mallissa neliveto on vakiovaruste.Enemmän E kuin ALoput muutoksista löytää auton sisältä. Käyttöliittymä ei vielä loikkaa A-sarjassa esiteltyyn MBUX-aikakauteen, vaan tyytyy hiottuun versioon E-sarjassa esitellystä järjestelmästä. Keskikonsolista löytää siis tutun rullan ja kosketuslevynä toimivan rannetuen, minkä lisäksi valikkoja voi selata ohjauspyörän hipaisupainikkein.Keskinäyttö on varustelusta riippuen 7 tai 10,25-tuumaa, ja lisärahalla Business Avantgarde- ja Business AMG -malleihin on saatavilla myös 12,3-tuumainen digitaalimittaristo. Sen graafista ilmettä on hiottu E-sarjasta eteenpäin.Digitaalimittariston näkymää voi muokata kolmella teemalla ja "mittareissa" näytettävillä tiedoilla.Neljä vuotta sitten tapahtuneen C-sarjan ensiesittelyn jälkeen automaailmassa suurin kehitys lienee tapahtunut tietoviihdejärjestelmän ohella aktiivisessa turvavarustelussa. C-sarjan järjestelmät onkin päivitetty käytännössä syksyllä uudistuneen S-sarjan tasolle. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa nyt ennakoida karttatiedon avulla kaarteet ja risteykset, ja osaapa auto vaihtaa kaistaa pelkällä vilkkuviikselläkin. Törmäyksenestojärjestelmä hallitsee nyt jalankulkijat ja pyöräilijätkin.Digitaalimittariston toinen teema.Teknisten uudistusten ohella C-sarja ansaitsee edelleenkin kehut ajettavuudesta ja mukavuudesta. Luonnollinen ohjaustuntuma tekee nykymittapuulla kompaktin auton hallinnasta erittäin vaivatonta, ja alusta tarjoaa erinomaisen yhdistelmän pintapehmeyttä ja jämäkkyyttä. Tunnepuoltakin löytyy reilusti, jos valitsee jonkin kuusisylinterisistä vaihtoehdoista, mutta niihin palaamme myöhemmin.Mallisto laajenee myöhemmin ladattavilla hybrideillä, joita tarjotaan nyt bensiini- ja dieselmoottorin yhteyteen.Uudistuneet Mercedes-Benz C-sarjat saapuvat Suomeen elokuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 200 Hinta alkaen 42 374 € Moottori Bensiinimoottori 1 497 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (184 hv), 5 800–6 100 r/min Vääntö 280 Nm (3 000–4 000 r/min) Vääntö 280 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 239 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa