28.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 200 – parempi hyvää hiomalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun perusauto on kunnossa, ei mallipäivitykseltä vaadita ihmeitä. Mercedes-Benz C-sarjan uudistus keskittyykin tekniikkaan ja moottoreihin. Hyvää: Ajettavuus, mukavuus, parantunut tietoviihdejärjestelmä. Huonoa: Vaihteiston viivyttely. Mercedes-Benz C-sarjan uudistuminen edustaa kasvojenkohotusten oppikirjesimerkkiä: vähän uutta ilmettä, lisää varusteita ja reilusti uutta moottorivalikoimaan. Enempää C-sarja ei kaipaakaan, sen verran hienosti vuonna 2014 esitelty perusauto on aikaa kestänyt.Aloitetaan keulasta: Suomessa vakiovarusteiset täysled-ajovalot ovat saaneet uuden ilmeen. Puskureiden ilmettä on hiottu etenkin urheilullisemmissa Avantgarde- ja AMG Line -malliversioissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridin rajamaillaUlkonäköä merkittävämmät muutokset löytyvät konepellin alta. Kohokohta on C 200 -mallin (184 hv) uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, jonka elämää helpottaa 48 voltin sähköjärjestelmällä toimiva EQ Boost -sähkömoottori. Järjestelmän 10 kilowatin (14 hv) lisäteho ei kuulosta hurjalta, mutta tärkeämpää on liikkeellelähtöjä tehostava 160 newtonmetrin vääntölisä. EQ Boost -järjestelmää käytetään myös jarrutusenergian talteenottoon, ja osaa C 200 toki rullata moottori sammutettunakin. Valmistaja ei kuitenkaan kutsu järjestelmää hybridiksi.Perinteinen tähtikeula on yhä tuotannossa, mutta Suomen tuontiohjelmaan se ei kuulu.Mercedes-Benz on jo aiemmin esitellyt EQ Boost -kevythybridijärjestelmän kolmilitraiseen rivikuutoseensa. Siinä sähkömoottori löytyi kampiakselin yhteydestä. C 200 -malli hyödyntää hihnakäyttöistä järjestelmää, sillä kone on pidetty manuaalivaihteistoille yhteensopivana.Ajoltaan uusi moottori on pääosin hieno, joskin huomaamattomalla tavalla. EQ Boostin ansiosta sammutusautomatiikka toimii lähes huomaamattomasti. Hienoisena kauneusvirheenä moottorin ja 9-portaisen automaatin yhteistyö viivyttelee täyskaasukiihdytyksissä. Uuden voimanlähteen kulutuslupauksiin ei vielä ulkomaankoeajossa uskalla ottaa kantaa.Aina automaattiMuita nelisylinterisiä bensiinivaihtoehtoja ovat 1,6-litraiset C 160 (129 hv) ja C 180 (156 hv) sekä 2-litrainen C 300 (258 hv). Myös dieselpuolella on tapahtunut: E-sarjasta tuttu 2-litrainen löytyy nyt myös C-sarjan keulalta malleissa C 200d (150 hv) ja C 220d (194 hv). Lisäksi voimanlähteestä on kehitetty uusi 1,6-litrainen painos C 180d -versioon (122 hv).Ainakin aluksi kaikki uudet C-sarjat saapuvat Suomeen automaattivaihteisina. 4Matic -nelivetoa tarjotaan lisärahasta C200 ja C 220d -malleihin. V6-moottorisissa C 400:ssa (333 hv) ja Mercedes-AMG C 43 (390 hv) -mallissa neliveto on vakiovaruste.Enemmän E kuin ALoput muutoksista löytää auton sisältä. Käyttöliittymä ei vielä loikkaa A-sarjassa esiteltyyn MBUX-aikakauteen, vaan tyytyy hiottuun versioon E-sarjassa esitellystä järjestelmästä. Keskikonsolista löytää siis tutun rullan ja kosketuslevynä toimivan rannetuen, minkä lisäksi valikkoja voi selata ohjauspyörän hipaisupainikkein.Keskinäyttö on varustelusta riippuen 7 tai 10,25-tuumaa, ja lisärahalla Business Avantgarde- ja Business AMG -malleihin on saatavilla myös 12,3-tuumainen digitaalimittaristo. Sen graafista ilmettä on hiottu E-sarjasta eteenpäin.Digitaalimittariston näkymää voi muokata kolmella teemalla ja "mittareissa" näytettävillä tiedoilla.Neljä vuotta sitten tapahtuneen C-sarjan ensiesittelyn jälkeen automaailmassa suurin kehitys lienee tapahtunut tietoviihdejärjestelmän ohella aktiivisessa turvavarustelussa. C-sarjan järjestelmät onkin päivitetty käytännössä syksyllä uudistuneen S-sarjan tasolle. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa nyt ennakoida karttatiedon avulla kaarteet ja risteykset, ja osaapa auto vaihtaa kaistaa pelkällä vilkkuviikselläkin. Törmäyksenestojärjestelmä hallitsee nyt jalankulkijat ja pyöräilijätkin.Digitaalimittariston toinen teema.Teknisten uudistusten ohella C-sarja ansaitsee edelleenkin kehut ajettavuudesta ja mukavuudesta. Luonnollinen ohjaustuntuma tekee nykymittapuulla kompaktin auton hallinnasta erittäin vaivatonta, ja alusta tarjoaa erinomaisen yhdistelmän pintapehmeyttä ja jämäkkyyttä. Tunnepuoltakin löytyy reilusti, jos valitsee jonkin kuusisylinterisistä vaihtoehdoista, mutta niihin palaamme myöhemmin.Mallisto laajenee myöhemmin ladattavilla hybrideillä, joita tarjotaan nyt bensiini- ja dieselmoottorin yhteyteen.Uudistuneet Mercedes-Benz C-sarjat saapuvat Suomeen elokuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 200 Hinta alkaen 42 374 € Moottori Bensiinimoottori 1 497 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (184 hv), 5 800–6 100 r/min Vääntö 280 Nm (3 000–4 000 r/min) Vääntö 280 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 239 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä