27.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mestarin paluu – Yamaha XTZ 700 Ténéré Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha XTZ 700 Ténéré tarjoaa monipuoliset ominaisuudet pikkurahalla. Hyvää: maasto-ominaisuudet, monipuolisuus, hinta/laatusuhde. Huonoa: tuulilasin säädön puute, suuri istuinkorkeus hankala pienikokoisille kuljettajille. Yamaha otti Ténéré-mallinimen käyttöön jo vuonna 1983. Nimeä ovat saaneet kantaa vain täysiveriset seikkailupyörät, eikä uusi XTZ 700 Ténéré tee poikkeusta linjasta.Enduromainen ulkonäkö, suuri istuinkorkeus ja karkeat Pirelli Scorpion Rally STR -palakumit epäilyttävät, kun koeajon aluksi startataan asvalttiosuudelle. Hämmästys onkin suuri, kun uusi Ténéré osoittautuu espanjalaisilla vuoristoteillä sekä nopeaksi että mukavaksi.Kunhan ajolinjat pysyvät pyöreinä ja ajotavan pitää pehmeänä, Yamahalla voi edetä varsin urheilullisesti. Enduromaisen pehmeä jousitus pitkine joustomatkoineen tekee ajamisesta kulmikasta ja tapahtumarikasta vasta sitten, jos edetään aggressiivisemmilla linjoilla ja jarrutetaan mutkiin rajummin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotonaan maastossaMaastoon siirryttäessä Ténéré tuntuu olevan vieläkin paremmin kotonaan. Pirellin renkaan pito espanjalaisilla sora- ja hiekkapinnoilla on uskomattoman hyvä. Pehmeällä soralla kulku on erittäin vakaata, ja pyörä elää sivusuunnassa olemattoman vähän. Epätasaisemmassa maastossa jousitus pohjaa pari kertaa reilun kolahduksen saattelemana. Pyörän 187 kilon kuivapaino tuntuu ja muistuttaa samalla siitä, että kyseessä on seikkailupyörä eikä puhdas maastokäyttöön tarkoitettu enduro.Maastossa huomaa keskittyvänsä vain ajolinjoihin ja edellä ajavien edesottamuksiin, sillä itse pyörä käyttäytyy lähes ajatuksen lailla, eikä siihen tarvitse kiinnittää erikseen huomiota.Luonteva ajoasento löytyy niin istuen kuin seisaaltaankin ajamiseen. Vaihtaminen sekä ylös että alas onnistuu pehmeästi ilman kytkintä. Moottorinkin toiminta on pehmeää, eikä luistonestoa osaa kaivata. Korkeasta huipputehon kierrosluvusta huolimatta kone tuntuu pienilläkin kierroksilla vääntävältä. Tehoa ei kaipaa missään tilanteessa lisää – harvasta 73-hevosvoimaisesta moottorista voi sanoa samaa.Kilpailijat kovillaMatka-ajokin sujuu suhteellisen mukavasti, joskin lyhyet välitykset nostavat kierrosluvun maantienopeuksissa korkeaksi. Myös tuulilasille kaipaisi matka-ajossa säädettävyyttä ja lisää kokoa.700-kuutioinen Ténéré iskee oivaan markkinarakoon, sillä kilpailijoiden pyörät ovat järjestään pykälää tehokkaampia ja selvästi kalliimpia. Silti Yamaha tarjoaa jopa paremmat ominaisuudet maastoon ja sorateille, eikä matkaominaisuuksiakaan voi moittia. Kokonaisuuden kruunaa luokassaan uskomattoman suorituskykyinen moottori.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero Yamaha XTZ 700 Ténéré Hinta alkaen 12 696 € Moottori Bensiinimoottori 689 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 54 kW (73 hv), 9000 r/min Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 875 mm, paino tankattuna 204 kg, akseliväli 1 590 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90 R21, takana 150/70 R18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä