27.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mestarin paluu – Yamaha XTZ 700 Ténéré Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha XTZ 700 Ténéré tarjoaa monipuoliset ominaisuudet pikkurahalla. Hyvää: maasto-ominaisuudet, monipuolisuus, hinta/laatusuhde. Huonoa: tuulilasin säädön puute, suuri istuinkorkeus hankala pienikokoisille kuljettajille. Yamaha otti Ténéré-mallinimen käyttöön jo vuonna 1983. Nimeä ovat saaneet kantaa vain täysiveriset seikkailupyörät, eikä uusi XTZ 700 Ténéré tee poikkeusta linjasta.Enduromainen ulkonäkö, suuri istuinkorkeus ja karkeat Pirelli Scorpion Rally STR -palakumit epäilyttävät, kun koeajon aluksi startataan asvalttiosuudelle. Hämmästys onkin suuri, kun uusi Ténéré osoittautuu espanjalaisilla vuoristoteillä sekä nopeaksi että mukavaksi.Kunhan ajolinjat pysyvät pyöreinä ja ajotavan pitää pehmeänä, Yamahalla voi edetä varsin urheilullisesti. Enduromaisen pehmeä jousitus pitkine joustomatkoineen tekee ajamisesta kulmikasta ja tapahtumarikasta vasta sitten, jos edetään aggressiivisemmilla linjoilla ja jarrutetaan mutkiin rajummin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotonaan maastossaMaastoon siirryttäessä Ténéré tuntuu olevan vieläkin paremmin kotonaan. Pirellin renkaan pito espanjalaisilla sora- ja hiekkapinnoilla on uskomattoman hyvä. Pehmeällä soralla kulku on erittäin vakaata, ja pyörä elää sivusuunnassa olemattoman vähän. Epätasaisemmassa maastossa jousitus pohjaa pari kertaa reilun kolahduksen saattelemana. Pyörän 187 kilon kuivapaino tuntuu ja muistuttaa samalla siitä, että kyseessä on seikkailupyörä eikä puhdas maastokäyttöön tarkoitettu enduro.Maastossa huomaa keskittyvänsä vain ajolinjoihin ja edellä ajavien edesottamuksiin, sillä itse pyörä käyttäytyy lähes ajatuksen lailla, eikä siihen tarvitse kiinnittää erikseen huomiota.Luonteva ajoasento löytyy niin istuen kuin seisaaltaankin ajamiseen. Vaihtaminen sekä ylös että alas onnistuu pehmeästi ilman kytkintä. Moottorinkin toiminta on pehmeää, eikä luistonestoa osaa kaivata. Korkeasta huipputehon kierrosluvusta huolimatta kone tuntuu pienilläkin kierroksilla vääntävältä. Tehoa ei kaipaa missään tilanteessa lisää – harvasta 73-hevosvoimaisesta moottorista voi sanoa samaa.Kilpailijat kovillaMatka-ajokin sujuu suhteellisen mukavasti, joskin lyhyet välitykset nostavat kierrosluvun maantienopeuksissa korkeaksi. Myös tuulilasille kaipaisi matka-ajossa säädettävyyttä ja lisää kokoa.700-kuutioinen Ténéré iskee oivaan markkinarakoon, sillä kilpailijoiden pyörät ovat järjestään pykälää tehokkaampia ja selvästi kalliimpia. Silti Yamaha tarjoaa jopa paremmat ominaisuudet maastoon ja sorateille, eikä matkaominaisuuksiakaan voi moittia. Kokonaisuuden kruunaa luokassaan uskomattoman suorituskykyinen moottori.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero Yamaha XTZ 700 Ténéré Hinta alkaen 12 696 € Moottori Bensiinimoottori 689 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 54 kW (73 hv), 9000 r/min Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 875 mm, paino tankattuna 204 kg, akseliväli 1 590 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90 R21, takana 150/70 R18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle