27.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mestarin paluu – Yamaha XTZ 700 Ténéré Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha XTZ 700 Ténéré tarjoaa monipuoliset ominaisuudet pikkurahalla. Hyvää: maasto-ominaisuudet, monipuolisuus, hinta/laatusuhde. Huonoa: tuulilasin säädön puute, suuri istuinkorkeus hankala pienikokoisille kuljettajille. Yamaha otti Ténéré-mallinimen käyttöön jo vuonna 1983. Nimeä ovat saaneet kantaa vain täysiveriset seikkailupyörät, eikä uusi XTZ 700 Ténéré tee poikkeusta linjasta.Enduromainen ulkonäkö, suuri istuinkorkeus ja karkeat Pirelli Scorpion Rally STR -palakumit epäilyttävät, kun koeajon aluksi startataan asvalttiosuudelle. Hämmästys onkin suuri, kun uusi Ténéré osoittautuu espanjalaisilla vuoristoteillä sekä nopeaksi että mukavaksi.Kunhan ajolinjat pysyvät pyöreinä ja ajotavan pitää pehmeänä, Yamahalla voi edetä varsin urheilullisesti. Enduromaisen pehmeä jousitus pitkine joustomatkoineen tekee ajamisesta kulmikasta ja tapahtumarikasta vasta sitten, jos edetään aggressiivisemmilla linjoilla ja jarrutetaan mutkiin rajummin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotonaan maastossaMaastoon siirryttäessä Ténéré tuntuu olevan vieläkin paremmin kotonaan. Pirellin renkaan pito espanjalaisilla sora- ja hiekkapinnoilla on uskomattoman hyvä. Pehmeällä soralla kulku on erittäin vakaata, ja pyörä elää sivusuunnassa olemattoman vähän. Epätasaisemmassa maastossa jousitus pohjaa pari kertaa reilun kolahduksen saattelemana. Pyörän 187 kilon kuivapaino tuntuu ja muistuttaa samalla siitä, että kyseessä on seikkailupyörä eikä puhdas maastokäyttöön tarkoitettu enduro.Maastossa huomaa keskittyvänsä vain ajolinjoihin ja edellä ajavien edesottamuksiin, sillä itse pyörä käyttäytyy lähes ajatuksen lailla, eikä siihen tarvitse kiinnittää erikseen huomiota.Luonteva ajoasento löytyy niin istuen kuin seisaaltaankin ajamiseen. Vaihtaminen sekä ylös että alas onnistuu pehmeästi ilman kytkintä. Moottorinkin toiminta on pehmeää, eikä luistonestoa osaa kaivata. Korkeasta huipputehon kierrosluvusta huolimatta kone tuntuu pienilläkin kierroksilla vääntävältä. Tehoa ei kaipaa missään tilanteessa lisää – harvasta 73-hevosvoimaisesta moottorista voi sanoa samaa.Kilpailijat kovillaMatka-ajokin sujuu suhteellisen mukavasti, joskin lyhyet välitykset nostavat kierrosluvun maantienopeuksissa korkeaksi. Myös tuulilasille kaipaisi matka-ajossa säädettävyyttä ja lisää kokoa.700-kuutioinen Ténéré iskee oivaan markkinarakoon, sillä kilpailijoiden pyörät ovat järjestään pykälää tehokkaampia ja selvästi kalliimpia. Silti Yamaha tarjoaa jopa paremmat ominaisuudet maastoon ja sorateille, eikä matkaominaisuuksiakaan voi moittia. Kokonaisuuden kruunaa luokassaan uskomattoman suorituskykyinen moottori.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero Yamaha XTZ 700 Ténéré Hinta alkaen 12 696 € Moottori Bensiinimoottori 689 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 54 kW (73 hv), 9000 r/min Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 875 mm, paino tankattuna 204 kg, akseliväli 1 590 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90 R21, takana 150/70 R18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija