8.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Miniseikkailijan valinta – KTM 390 Adventure Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 390 Adventure sopii pienestä koostaan huolimatta monipuolisesti matkailuun ja maastoon. Hyvää: monipuolisuus, varustetaso, sopii isokokoisellekin kuljettajalle. Huonoa: ajotietokoneen näyttöjen pieni fonttikoko, hieman nykivä vaihdeavustin. KTM tarjoaa nyt myös A2-kortilliselle kuljettajalle sopivan kevyen, mutta silti monipuolisen seikkailupyörän. Tekniikka perustuu 390 Dukeen, mutta pidemmillä joustomatkoilla, uudella muotoilulla ja paremmalla -varustelulla kyseessä on yhtä kokoluokkaa suurempi pyörä. Silti KTM 390 Adventure on vain 800 euroa 390 Dukea kalliimpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitoiltaan täysiverinen seikkailijaKulmikas, napakka ja 855 millimetrin korkeudella oleva satula antaa pyörästä heti kookkaan vaikutelman. Hallintalaitteet ja mittaristo ovat KTM:n muista malleista tutut. Väri-TFT-mittariston luettavuus on hyvä, joskin ajotietokoneen näyttöjen fonttikoko on pieni. Ohjaustangon katkaisimet ovat laadukkaat ja käteen sopivat, lisäksi valikkorakenne on selkeäkäyttöinen. Kuljettaja voi valita ABS-jarruista myös offroad-asetuksen, jolloin ABS toimii vain etupyörässä ja sallii sillekin enemmän luistoa. Luistonestossa on kaksi asetusta, on ja off.Välitykset ovat lyhyet: ykkönen riittää 57 km/h mittarinopeuteen, kakkonen 82:een ja kolmonen 108:aan. Yksisylinterinen 44-hevosvoimainen moottori tykkää kierroksista, ja suorituskyvyn esiin kaivamiseksi niitä on myös käytettävä. Se ei ole moite, vaan 390 Adventurea ajetaan kuten moottoripyörää kuuluu ajaa, käyttämällä ahkerasti vaihteita ja moottorin koko kierroslukualuetta hyväksi.Hauska mutkateillä, pystyvä maastossaJousituksen toiminta on kaksijakoinen, itse jouset ovat jäykähköt mutta vaimennukset perussäädöissään pehmeät. Asvalttitiellä kevyt ja akseliväliltään lyhyt Adventure kääntyy herkästi mutkiin. Matka-ajossa pieni tuulilasi suojaa kohtuullisesti, ajoviima osuu kuljettajaa vain rinnan yläosasta ylöspäin.Maastoajossa 390 Adventure yllättää positiivisesti. Asvaltilla hienosti toimivat Continentalin renkaat purivat myös karkeaan espanjalaiskivikkoon, ja pienen totuttelun jälkeen maastopoluilla pystyi etenemään vauhdikkaasti. Seisaaltaan ajamiseen ohjaustanko on turhan alhaalla, jolloin ajoasennosta tulee kumara.Alle 8 000 euron hintaluokassa on poikkeuksellista, että ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat myös sivuttaiskallistuksen. Jousitus ja vaimennukset ovat säädettävät, ja ajamista helpottaa luistokytkin. Koeajopyöriin oli asennettu lisävarusteena saatava, molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon salliva vaihdeavustin – sellaista en muista ennen tavanneeni tässä kokoluokassa. Siis melkoinen määrä ominaisuuksia ja varusteita hintaluokassa, jossa kilpailijoita ovat ainoastaan -muiden merkkien käytetyt pyörät.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero ja Sebas Romero KTM 390 Adventure Hinta alkaen 7 988 € Moottori Bensiinimoottori 373 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 32 kW (44 hv), 9000 r/min Vääntö 37 Nm (7000 r/min) Vääntö 37 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 855 mm, kuivapaino 158 kg, akseliväli 1 430 mm, tankin tilavuus 14,5 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 130/80 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti