8.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Miniseikkailijan valinta – KTM 390 Adventure Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 390 Adventure sopii pienestä koostaan huolimatta monipuolisesti matkailuun ja maastoon. Hyvää: monipuolisuus, varustetaso, sopii isokokoisellekin kuljettajalle. Huonoa: ajotietokoneen näyttöjen pieni fonttikoko, hieman nykivä vaihdeavustin. KTM tarjoaa nyt myös A2-kortilliselle kuljettajalle sopivan kevyen, mutta silti monipuolisen seikkailupyörän. Tekniikka perustuu 390 Dukeen, mutta pidemmillä joustomatkoilla, uudella muotoilulla ja paremmalla -varustelulla kyseessä on yhtä kokoluokkaa suurempi pyörä. Silti KTM 390 Adventure on vain 800 euroa 390 Dukea kalliimpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitoiltaan täysiverinen seikkailija Kulmikas, napakka ja 855 millimetrin korkeudella oleva satula antaa pyörästä heti kookkaan vaikutelman. Hallintalaitteet ja mittaristo ovat KTM:n muista malleista tutut. Väri-TFT-mittariston luettavuus on hyvä, joskin ajotietokoneen näyttöjen fonttikoko on pieni. Ohjaustangon katkaisimet ovat laadukkaat ja käteen sopivat, lisäksi valikkorakenne on selkeäkäyttöinen. Kuljettaja voi valita ABS-jarruista myös offroad-asetuksen, jolloin ABS toimii vain etupyörässä ja sallii sillekin enemmän luistoa. Luistonestossa on kaksi asetusta, on ja off. Välitykset ovat lyhyet: ykkönen riittää 57 km/h mittarinopeuteen, kakkonen 82:een ja kolmonen 108:aan. Yksisylinterinen 44-hevosvoimainen moottori tykkää kierroksista, ja suorituskyvyn esiin kaivamiseksi niitä on myös käytettävä. Se ei ole moite, vaan 390 Adventurea ajetaan kuten moottoripyörää kuuluu ajaa, käyttämällä ahkerasti vaihteita ja moottorin koko kierroslukualuetta hyväksi. Hauska mutkateillä, pystyvä maastossa Jousituksen toiminta on kaksijakoinen, itse jouset ovat jäykähköt mutta vaimennukset perussäädöissään pehmeät. Asvalttitiellä kevyt ja akseliväliltään lyhyt Adventure kääntyy herkästi mutkiin. Matka-ajossa pieni tuulilasi suojaa kohtuullisesti, ajoviima osuu kuljettajaa vain rinnan yläosasta ylöspäin. Maastoajossa 390 Adventure yllättää positiivisesti. Asvaltilla hienosti toimivat Continentalin renkaat purivat myös karkeaan espanjalaiskivikkoon, ja pienen totuttelun jälkeen maastopoluilla pystyi etenemään vauhdikkaasti. Seisaaltaan ajamiseen ohjaustanko on turhan alhaalla, jolloin ajoasennosta tulee kumara. Alle 8 000 euron hintaluokassa on poikkeuksellista, että ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat myös sivuttaiskallistuksen. Jousitus ja vaimennukset ovat säädettävät, ja ajamista helpottaa luistokytkin. Koeajopyöriin oli asennettu lisävarusteena saatava, molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon salliva vaihdeavustin – sellaista en muista ennen tavanneeni tässä kokoluokassa. Siis melkoinen määrä ominaisuuksia ja varusteita hintaluokassa, jossa kilpailijoita ovat ainoastaan -muiden merkkien käytetyt pyörät. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero ja Sebas Romero KTM 390 Adventure Hinta alkaen 7 988 € Moottori Bensiinimoottori 373 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 32 kW (44 hv), 9000 r/min Vääntö 37 Nm (7000 r/min) Vääntö 37 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 855 mm, kuivapaino 158 kg, akseliväli 1 430 mm, tankin tilavuus 14,5 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 130/80 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe