8.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Miniseikkailijan valinta – KTM 390 Adventure Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 390 Adventure sopii pienestä koostaan huolimatta monipuolisesti matkailuun ja maastoon. Hyvää: monipuolisuus, varustetaso, sopii isokokoisellekin kuljettajalle. Huonoa: ajotietokoneen näyttöjen pieni fonttikoko, hieman nykivä vaihdeavustin. KTM tarjoaa nyt myös A2-kortilliselle kuljettajalle sopivan kevyen, mutta silti monipuolisen seikkailupyörän. Tekniikka perustuu 390 Dukeen, mutta pidemmillä joustomatkoilla, uudella muotoilulla ja paremmalla -varustelulla kyseessä on yhtä kokoluokkaa suurempi pyörä. Silti KTM 390 Adventure on vain 800 euroa 390 Dukea kalliimpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitoiltaan täysiverinen seikkailijaKulmikas, napakka ja 855 millimetrin korkeudella oleva satula antaa pyörästä heti kookkaan vaikutelman. Hallintalaitteet ja mittaristo ovat KTM:n muista malleista tutut. Väri-TFT-mittariston luettavuus on hyvä, joskin ajotietokoneen näyttöjen fonttikoko on pieni. Ohjaustangon katkaisimet ovat laadukkaat ja käteen sopivat, lisäksi valikkorakenne on selkeäkäyttöinen. Kuljettaja voi valita ABS-jarruista myös offroad-asetuksen, jolloin ABS toimii vain etupyörässä ja sallii sillekin enemmän luistoa. Luistonestossa on kaksi asetusta, on ja off.Välitykset ovat lyhyet: ykkönen riittää 57 km/h mittarinopeuteen, kakkonen 82:een ja kolmonen 108:aan. Yksisylinterinen 44-hevosvoimainen moottori tykkää kierroksista, ja suorituskyvyn esiin kaivamiseksi niitä on myös käytettävä. Se ei ole moite, vaan 390 Adventurea ajetaan kuten moottoripyörää kuuluu ajaa, käyttämällä ahkerasti vaihteita ja moottorin koko kierroslukualuetta hyväksi.Hauska mutkateillä, pystyvä maastossaJousituksen toiminta on kaksijakoinen, itse jouset ovat jäykähköt mutta vaimennukset perussäädöissään pehmeät. Asvalttitiellä kevyt ja akseliväliltään lyhyt Adventure kääntyy herkästi mutkiin. Matka-ajossa pieni tuulilasi suojaa kohtuullisesti, ajoviima osuu kuljettajaa vain rinnan yläosasta ylöspäin.Maastoajossa 390 Adventure yllättää positiivisesti. Asvaltilla hienosti toimivat Continentalin renkaat purivat myös karkeaan espanjalaiskivikkoon, ja pienen totuttelun jälkeen maastopoluilla pystyi etenemään vauhdikkaasti. Seisaaltaan ajamiseen ohjaustanko on turhan alhaalla, jolloin ajoasennosta tulee kumara.Alle 8 000 euron hintaluokassa on poikkeuksellista, että ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat myös sivuttaiskallistuksen. Jousitus ja vaimennukset ovat säädettävät, ja ajamista helpottaa luistokytkin. Koeajopyöriin oli asennettu lisävarusteena saatava, molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon salliva vaihdeavustin – sellaista en muista ennen tavanneeni tässä kokoluokassa. Siis melkoinen määrä ominaisuuksia ja varusteita hintaluokassa, jossa kilpailijoita ovat ainoastaan -muiden merkkien käytetyt pyörät.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero ja Sebas Romero KTM 390 Adventure Hinta alkaen 7 988 € Moottori Bensiinimoottori 373 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 32 kW (44 hv), 9000 r/min Vääntö 37 Nm (7000 r/min) Vääntö 37 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 855 mm, kuivapaino 158 kg, akseliväli 1 430 mm, tankin tilavuus 14,5 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 130/80 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle