25.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: neliveto on pakussakin yliveto – Volkswagen Crafter 4Motion Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi helpottaa Volkswagen Crafter -pakettiauton vetotavan valintaa. Hyvää: ajettavuus, etenemiskyky, automaatti, kuskin paikka. Huonoa: pitkän mallin kankeus, rengasmelu. Volkswagen Crafter on saatavana kolmella vetotavalla. Näistä kevyimmät ja edullisimmat etuvetomallit sutivat tyhjää raskaasti kuormattuna, ja järeämmän pään takavetoiset versiot puolestaan kärsivät tyhjänä kevytperäisyydestään.Neliveto onkin talvella Crafteriin ilmiselvä ratkaisu. Aika moni on sen huomannutkin, sillä lähestulkoon puolet tänä vuonna myydyistä Craftereista on nelivetoisia – suolaisesta kahdeksan tonnin lisähinnasta huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaaja mallistoCrafterin laajasta mallistosta nelivetoversion saa kokonaispainoltaan joko 3,5-tonnisena pakettiautona tai 3,88-tonnisena kuorma-autona. Hyötykuorma jää versiosta riippuen 1 200–1 600 kiloon. Umpikoreja on kolmea pituutta ja korkeutta, tilavuudeksi tulee 10–18 kuutiometriä. Alustamalleja tarjotaan lyhyellä tai pitkällä ohjaamolla.Moottorina on kaksilitrainen diesel, joko 140- tai 177-hevosvoimaisena. Nelivedossa moottori on etuvetoisen tapaan nokalla poikittain, takavetoisessa sama moottori on pitkittäin asennettu. Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanpykäläinen automaatti. Kelpo konttoriCrafterin kuljettajalla ei ole valittamista. Pitkäkin kuljettaja saa ajoasennosta luontevan, ja istuimen muotoilu tukee juuri oikeista paikoista. Leveä ja suoralinjainen kojelauta on tyylikäs ja selkeä, mutta osaa nappuloista joutuu vähän kurottelemaan.Leveyttä ohjaamossa piisaa kahdenkin apukuskin mukaan ottamiseen, ja läpikulku onnistuu helposti. Säilytyslokeroita on runsaasti niin kojelaudassa, ovissa, istuimien alla kuin katon rajassakin.Sähköiseen ohjaustehostimeen siirtyminen on mahdollistanut henkilöautoista tuttujen elektronisten avustimien ja turvajärjestelmien liittämisen myös Crafteriin, valitettavasti ainakin alkuun vain lisävarusteina.Vakaata menoaNelivetoinen Crafter on ajettavuudeltaan raskaiden pakettiautojen aatelia. Kokeiltu pitkä versio ei ole näppärin pyöriteltävä kaupungissa: hulppea akseliväli teettää työtä hitaalla ohjauksella. Ohjaus on kuitenkin tarkka ja tunnokas. Yhdessä jämäkän alustan kanssa se tekee maantiellä kulusta vakaata ja miellyttävää.Crafter on helppo hallittava myös liukkaalla pinnalla äkillisissäkin suunnanmuutoksissa, minkä saimme kokea suljetulla jääradalla. Ajonvakautus suitsee luistoja tehokkaasti, ehkä vähän innokkaastikin. Luistonesto poiskytkettynä ajolinjat levenevät, mutta vauhti ei parane. Ajonvakautus onkin syytä pitää kytkettynä, sillä näin pitkällä autolla pienikin luisu on leveä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Crafter 4Motion 35 2.0 TDI Hinta alkaen 57 965 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 590 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,0 (yhd.) CO2-päästöt 237 g/km Mitat pituus 6836 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 4490 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?