25.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: neliveto on pakussakin yliveto – Volkswagen Crafter 4Motion Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi helpottaa Volkswagen Crafter -pakettiauton vetotavan valintaa. Hyvää: ajettavuus, etenemiskyky, automaatti, kuskin paikka. Huonoa: pitkän mallin kankeus, rengasmelu. Volkswagen Crafter on saatavana kolmella vetotavalla. Näistä kevyimmät ja edullisimmat etuvetomallit sutivat tyhjää raskaasti kuormattuna, ja järeämmän pään takavetoiset versiot puolestaan kärsivät tyhjänä kevytperäisyydestään.Neliveto onkin talvella Crafteriin ilmiselvä ratkaisu. Aika moni on sen huomannutkin, sillä lähestulkoon puolet tänä vuonna myydyistä Craftereista on nelivetoisia – suolaisesta kahdeksan tonnin lisähinnasta huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaaja mallistoCrafterin laajasta mallistosta nelivetoversion saa kokonaispainoltaan joko 3,5-tonnisena pakettiautona tai 3,88-tonnisena kuorma-autona. Hyötykuorma jää versiosta riippuen 1 200–1 600 kiloon. Umpikoreja on kolmea pituutta ja korkeutta, tilavuudeksi tulee 10–18 kuutiometriä. Alustamalleja tarjotaan lyhyellä tai pitkällä ohjaamolla.Moottorina on kaksilitrainen diesel, joko 140- tai 177-hevosvoimaisena. Nelivedossa moottori on etuvetoisen tapaan nokalla poikittain, takavetoisessa sama moottori on pitkittäin asennettu. Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanpykäläinen automaatti. Kelpo konttoriCrafterin kuljettajalla ei ole valittamista. Pitkäkin kuljettaja saa ajoasennosta luontevan, ja istuimen muotoilu tukee juuri oikeista paikoista. Leveä ja suoralinjainen kojelauta on tyylikäs ja selkeä, mutta osaa nappuloista joutuu vähän kurottelemaan.Leveyttä ohjaamossa piisaa kahdenkin apukuskin mukaan ottamiseen, ja läpikulku onnistuu helposti. Säilytyslokeroita on runsaasti niin kojelaudassa, ovissa, istuimien alla kuin katon rajassakin.Sähköiseen ohjaustehostimeen siirtyminen on mahdollistanut henkilöautoista tuttujen elektronisten avustimien ja turvajärjestelmien liittämisen myös Crafteriin, valitettavasti ainakin alkuun vain lisävarusteina.Vakaata menoaNelivetoinen Crafter on ajettavuudeltaan raskaiden pakettiautojen aatelia. Kokeiltu pitkä versio ei ole näppärin pyöriteltävä kaupungissa: hulppea akseliväli teettää työtä hitaalla ohjauksella. Ohjaus on kuitenkin tarkka ja tunnokas. Yhdessä jämäkän alustan kanssa se tekee maantiellä kulusta vakaata ja miellyttävää.Crafter on helppo hallittava myös liukkaalla pinnalla äkillisissäkin suunnanmuutoksissa, minkä saimme kokea suljetulla jääradalla. Ajonvakautus suitsee luistoja tehokkaasti, ehkä vähän innokkaastikin. Luistonesto poiskytkettynä ajolinjat levenevät, mutta vauhti ei parane. Ajonvakautus onkin syytä pitää kytkettynä, sillä näin pitkällä autolla pienikin luisu on leveä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Crafter 4Motion 35 2.0 TDI Hinta alkaen 57 965 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 590 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,0 (yhd.) CO2-päästöt 237 g/km Mitat pituus 6836 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 4490 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen