7.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – klassinen farmari trendikkäillä käyttövoimilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Opel Astra Sports Tourer on koriltaan virkistävän perinteinen. Vanhahtavaksi uutuutta ei kuitenkaan voi haukkua, sillä horisontissa siintää jopa markkinoilla harvinainen täyssähköfarmari. Hyvää: tila, muotoilu, voimalinjavalikoima. Huonoa: Autobahn-napakkuus, lataushybridin pienet yksityiskohdat. Rüsselsheimissa Opelin tehdasalueen pihalla ovat järjestyksessä tehtaan keskikokoiset farmarit Kadett A Caravanista aina Astra K Sports Toureriin. Matka General Motorsilta PSA-ryhmään ja sittemmin Stellantikseen on ollut monivaiheinen, mutta tässä sitä ollaan. Opel Astra Sports Tourer saapuu mallistoon jälleen kerran, tällä kertaa upouudesta L-kirjaimella ristitystä Astra-perheestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärkifarkkuTotta kai Opelilla ollaan tietoisia katumaastureista ja crossoverista, kuuluuhan niitä kolmin kappalein merkin omaankin mallistoon. Silti Astran farmariin on haluttu lähteä intohimolla ja järjellä. Vaikka pitkäkatossa on pidempi akseliväli, ovat autot vielä takaoviltaan identtiset ja farmari on haluttu erottaa vain tavaratilan osalta. Takavalot ovat samat kuin hatchbackissa. Saatavissa oleva musta katto madaltaa autoa visuaalisesti entisestään. Rekisterilaatta on nostettu takaluukkuun, jotta takapuskuri on saatu muotoiltua matalammalle nostokynnykselle.Peruutusvalot hymähdyttävät ensimmäisellä bongauskerralla.Tavaratila on tasapohjainen myös lataushybridiversiossa, mutta tavaratilan pohjan alla oleva tila on muussa käytössä. Polttomoottoriversioissa tavaratilan rullapeite mahtuu pohjan alle säilöön ja lisäksi takaistuinten takana on pienet säilytyslokerot esimerkiksi ensiapupakkaukselle. Lähivuosina mallistoon liittyy vielä täyssähköinen versio. Opel aikoo olla täyssähköinen vuodesta 2028 alkaen, joten oletettavasti nykyinen Astra jää sukunsa viimeiseksi polttomoottorimallipolveksi. Tavaratilaa farmari-Astrassa on 597 litraa perusversiossa ja se on kasvatettavissa 1 634 litraan takaistuimet kääntämällä (40:20:40). Koeajetussa lataushybridiversiossa tarpeellista tavaraa mahtuu 516 litraa ja se on kasvatettavissa 1 553 litraan. Myös takaistuimilla on lisää polvitilaa, kiitos 57 mm hatchbackia pidemmän akselivälin. Edelliseen Astra-farmariin verrattuna auto on lyhentynyt kuusi senttiä, mutta akseliväli on pidentynyt seitsemän senttimetriä.Ladattu tyylilläMuuten Astra on tutussa iskussa, eli keulaa hallitsevat merkin Vizor-keulailme ja Intelli-Lux-ledimatriisivalot. Vanteiden muoviset aerokoristeet voi halutessaan vaihtaa vaikka yksitellen värihyrrää miettien ja värikoodauksen voi halutessaan ulottaa jopa taustapeilin muovikoteloon.Sisustamuotoilussa Opel on rohkeasti omalla linjallaan. Ruutujen suhteen autosta löytyy tiettyä sukulaisuutta Citroënin ja Peugeotin tuotteisiin, mutta Opelin grafiikat jäsentävät samat valikot hiukan selkeämmin. Saksalaismerkki on myös noudattanut omaa linjaa painikkeiden ja säilytyslokeroiden kanssa. Verrattuna korostetun perinteiseen edelliseen Astraan uutuus on kehittynyt vuosiaan enemmän digitaalisuuden suuntaan. AGR-istuin on ryhdikäs ja siinä on kohtuullisen hyvät säädöt. Liikenteessä Opel Astra Sports Tourer on vaivaton ajettava. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas, mutta auton käytös on rauhallista. Alusta on luonteeltaan napakka ja auto on selvästi suunniteltu moottoritienopeuksiin, joten lopullinen arvio farmariversion ajomelusta ja jousitusmukavuudesta täytyy jättää Suomen tiestölle. Lataushybridivoimalinja vaihtaa voimalähteiden välillä hyvin, mutta mahdolliset arviot yhdellä latauksella ajettavasta matkasta täytyy niin jättää pidempään koeajoon. WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on 60 kilometriä, eikä tavoite ole mahdoton 25°C asteessa ajetun koeajolenkin perusteella. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan alle kahdessa tunnissa, suko-kotilatauksella täysi akku vie noin seitsemisen tuntia.Suomea kohtiSports Tourer on ehdottomasti mainio lisä Astra-mallistoon. On hienoa nähdä klassinen farkkumalli aikana, jolloin perinteiset farmariautot ovat olleet viime vuosina melko ahtaalla. Opelin kannalta mielenkiintoista on, että farkun saa halutessaan niin dieselautomaattina kuin lähiaikoina myös täyssähköisenä.Autojen saapumisesta Suomeen ei ole vielä varmaa tietoa, mutta koeajettujen autojen perusteella farmarin tuotanto käynnistyy loppuvuoden aikana. Koeajettu yksilö oli saksalaisella Ultimate-varustelulla. Myös hinnoittelu on avointa, mutta farmarin ja hatchbackin välinen hintaero on perinteisesti Suomessa ollut noin 1 000 euron luokkaa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Astra Sports Tourer 180 A PHEV Ultimate Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1×32 A). Toimintamatka 60 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 133 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4642 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2732 mm Tavaratila: 516–1553 l Omamassa: 1717 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä