7.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – klassinen farmari trendikkäillä käyttövoimilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Opel Astra Sports Tourer on koriltaan virkistävän perinteinen. Vanhahtavaksi uutuutta ei kuitenkaan voi haukkua, sillä horisontissa siintää jopa markkinoilla harvinainen täyssähköfarmari. Hyvää: tila, muotoilu, voimalinjavalikoima. Huonoa: Autobahn-napakkuus, lataushybridin pienet yksityiskohdat. Rüsselsheimissa Opelin tehdasalueen pihalla ovat järjestyksessä tehtaan keskikokoiset farmarit Kadett A Caravanista aina Astra K Sports Toureriin. Matka General Motorsilta PSA-ryhmään ja sittemmin Stellantikseen on ollut monivaiheinen, mutta tässä sitä ollaan. Opel Astra Sports Tourer saapuu mallistoon jälleen kerran, tällä kertaa upouudesta L-kirjaimella ristitystä Astra-perheestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Järkifarkku Totta kai Opelilla ollaan tietoisia katumaastureista ja crossoverista, kuuluuhan niitä kolmin kappalein merkin omaankin mallistoon. Silti Astran farmariin on haluttu lähteä intohimolla ja järjellä. Vaikka pitkäkatossa on pidempi akseliväli, ovat autot vielä takaoviltaan identtiset ja farmari on haluttu erottaa vain tavaratilan osalta. Takavalot ovat samat kuin hatchbackissa. Saatavissa oleva musta katto madaltaa autoa visuaalisesti entisestään. Rekisterilaatta on nostettu takaluukkuun, jotta takapuskuri on saatu muotoiltua matalammalle nostokynnykselle. Peruutusvalot hymähdyttävät ensimmäisellä bongauskerralla. Tavaratila on tasapohjainen myös lataushybridiversiossa, mutta tavaratilan pohjan alla oleva tila on muussa käytössä. Polttomoottoriversioissa tavaratilan rullapeite mahtuu pohjan alle säilöön ja lisäksi takaistuinten takana on pienet säilytyslokerot esimerkiksi ensiapupakkaukselle. Lähivuosina mallistoon liittyy vielä täyssähköinen versio. Opel aikoo olla täyssähköinen vuodesta 2028 alkaen, joten oletettavasti nykyinen Astra jää sukunsa viimeiseksi polttomoottorimallipolveksi. Tavaratilaa farmari-Astrassa on 597 litraa perusversiossa ja se on kasvatettavissa 1 634 litraan takaistuimet kääntämällä (40:20:40). Koeajetussa lataushybridiversiossa tarpeellista tavaraa mahtuu 516 litraa ja se on kasvatettavissa 1 553 litraan. Myös takaistuimilla on lisää polvitilaa, kiitos 57 mm hatchbackia pidemmän akselivälin. Edelliseen Astra-farmariin verrattuna auto on lyhentynyt kuusi senttiä, mutta akseliväli on pidentynyt seitsemän senttimetriä. Ladattu tyylillä Muuten Astra on tutussa iskussa, eli keulaa hallitsevat merkin Vizor-keulailme ja Intelli-Lux-ledimatriisivalot. Vanteiden muoviset aerokoristeet voi halutessaan vaihtaa vaikka yksitellen värihyrrää miettien ja värikoodauksen voi halutessaan ulottaa jopa taustapeilin muovikoteloon. Sisustamuotoilussa Opel on rohkeasti omalla linjallaan. Ruutujen suhteen autosta löytyy tiettyä sukulaisuutta Citroënin ja Peugeotin tuotteisiin, mutta Opelin grafiikat jäsentävät samat valikot hiukan selkeämmin. Saksalaismerkki on myös noudattanut omaa linjaa painikkeiden ja säilytyslokeroiden kanssa. Verrattuna korostetun perinteiseen edelliseen Astraan uutuus on kehittynyt vuosiaan enemmän digitaalisuuden suuntaan. AGR-istuin on ryhdikäs ja siinä on kohtuullisen hyvät säädöt. Liikenteessä Opel Astra Sports Tourer on vaivaton ajettava. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas, mutta auton käytös on rauhallista. Alusta on luonteeltaan napakka ja auto on selvästi suunniteltu moottoritienopeuksiin, joten lopullinen arvio farmariversion ajomelusta ja jousitusmukavuudesta täytyy jättää Suomen tiestölle. Lataushybridivoimalinja vaihtaa voimalähteiden välillä hyvin, mutta mahdolliset arviot yhdellä latauksella ajettavasta matkasta täytyy niin jättää pidempään koeajoon. WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on 60 kilometriä, eikä tavoite ole mahdoton 25°C asteessa ajetun koeajolenkin perusteella. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan alle kahdessa tunnissa, suko-kotilatauksella täysi akku vie noin seitsemisen tuntia. Suomea kohti Sports Tourer on ehdottomasti mainio lisä Astra-mallistoon. On hienoa nähdä klassinen farkkumalli aikana, jolloin perinteiset farmariautot ovat olleet viime vuosina melko ahtaalla. Opelin kannalta mielenkiintoista on, että farkun saa halutessaan niin dieselautomaattina kuin lähiaikoina myös täyssähköisenä. Autojen saapumisesta Suomeen ei ole vielä varmaa tietoa, mutta koeajettujen autojen perusteella farmarin tuotanto käynnistyy loppuvuoden aikana. Koeajettu yksilö oli saksalaisella Ultimate-varustelulla. Myös hinnoittelu on avointa, mutta farmarin ja hatchbackin välinen hintaero on perinteisesti Suomessa ollut noin 1 000 euron luokkaa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Astra Sports Tourer 180 A PHEV Ultimate Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1×32 A). Toimintamatka 60 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 133 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4642 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2732 mm Tavaratila: 516–1553 l Omamassa: 1717 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 - Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 11.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Jaguar XJR-15 eli suoraan Le Mansista kadulle (ja vielä takaisin Le Mansiin) 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe