25.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: pari lisäkantajaa apuun – Citroën Jumpy 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Citroën Jumpy vie tavaraa talvimäkienkin tuolle puolen. Hyvää: etenemiskyky, moottorin ominaisuudet. Huonoa: tilat pitkälle kuljettajalle, seisontajarruvivun sijoitus. Olemme jo aiemmin kertoneet, miten normaalisti etuvetoinen Citroën Jumpy muunnellaan joka nurkasta raapivaksi ranskalaisen, pitkän linjan nelivetokokemuksen omaavan Dangel-yrityksen toimesta. Paitsi kaksi vetävää lisäpyörää, Jumpy saa tässä käsittelyssä maavaraansa 20 millimetrin korotuksen ja pohjaansa lisäsuojauksen varjelemaan moottoria, vaihteistoa, polttoainesäiliötä, taka-akselia sekä seisontajarrun vaijereita. Kojelautaan puolestaan asennetaan sähköinen vetotavan valitsin ja pikanttina yksityiskohtana numeroitu laatta merkiksi siitä, millaisesta nelivetokoulusta auto onkaan peräisin. Koeajoautossa oli lisävarusteena vielä 1 100 euron hintainen 40 millin ekstrakorotus, millä lähestytään jo maasturimaisia maavaralukemia. Alin kohta on tällöin moottorin pohjapanssarin alla, missä matkaa maanpintaan on auton varustelusta riippuen 190–200 mm. Taka-akselin ja ohjaamon alla maavaraa ilmoitetaan olevan vieläkin reilummin, tässä järjestyksessä 260–270 ja 275–285 mm. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi konetta ja pituutta Nelivetomallisto on hieman suppeampi kuin etuvetoisessa Jumpyssa; tehottomin eli 95-hevosvoimainen sekä tehokkain eli 177-heppainen kone jäävät ulkopuolelle, joten joka nurkasta raapivan pakun saa joko 122 tai 150 hevosvoiman tehopainoksena kaksilitraisesta dieselistä. Vaihteisto on aina kuusinopeuksinen manuaali, ja valittavana on lisäksi kaksi koripituutta. Koeajossamme oli pidempi versio vähävoimaisemmalla moottorilla. Käytännössä senkin potku riittää oikein mukavasti, ainakin jos autolla ei innostuta viemään 1 269-kiloista suurinta sallittua nyyttiä. Nelivetoisen mallin kantavuus on vajaat 150 kiloa etuvetoista pienempi, mutta perävaunumassat ovat yhtä suuret. Moottori vetää ranskalaisdieselien tapaan erittäin pehmeästi jo tyhjäkäynniltä lähtien, ja kojelautaan sijoitettua vaihteenvalitsintakin käyttelee ilokseen. Jämäkkä alakerta Voimalinjan lisäksi ajettavuus on muutenkin hyvin henkilöautomaista, joten päällimmäisiksi epäkohdiksi jäävät liian alas lattiaan sijoitettu, raskaskäyttöinen seisontajarrun vipu sekä kojelaudan puutteellinen valaistus – nyt liian montaa asiaa joutuu haeskelemaan pitkiksi venyneinä kuljetusiltoina käsikopelolla. Arvostelun kohteeksi joutuvat myös kuljettajan tilat: 190-senttisellä kropalla varustettu koeajaja joutuu istumaan liiaksi pakaroidensa varassa. Pitkittäissäädön rajallisuus on toki yleinen epäkohta väliseinällisissä pakuissa, muttei sentään aivan kaikissa. Ihan isokenkäisimmät eivät myöskään ilahdu melko ahtaasta poljintilasta. Lyhyemmät kuskit eivät valittane, sillä istuinmukavuudessa ei ole moitteen sijaa. Korkeampi alusta ei tuota tien päällä huojahteluja, pikemminkin päinvastoin, sillä jousitus vaikuttaa varsin jämäkältä. Aiemmin koeajamassamme Citroën Spacetourer -bussiversiossa esiintyneessä keulan heijaamisessa ei nyt ollut tietoakaan. Maavara aiheuttaa kyllä lastauksen lomassa pientä lisävoimistelua: tavaratilaan täytyy loikata hieman isommin harppauksin, ja katto on tähän suhteutettuna varsin matalalla. Kolme vetovaihtoehtoa Koska koeajon pääaiheena oli nimenomaan nelivetoisuus, kokeilimme mäkilähtöä erittäin jyrkässä, jäisessa mäessä. Kunnollisista talvirenkaista huolimatta ensiyritys etuvedolla tyssäsi tietysti kuin seinään, joten käsi kävi nelivedon valintakiekolla. Ero oli suorastaan dramaattinen: vaikka kaikki neljä pyörää jauhoivat tyhjää, Jumpy lähti eteenpäin ja nousi ylös – tosin keula siirtyi samalla melko paljon oikealle ja tapasi jo ulkokaarteen lumista penkkaa. Kolmas, vieläkin etenemiskykyisempi vaihtoehto on kytkeä Dangelin erikoisuus, 1 050 euron lisähintainen takatasauspyörästön lukko. Se kytkettynä perä tuntui menettävän sivuttaispitonsa ensimmäisenä, eli auto oli perusnelivetoa paremmin ohjattavissa. 100-prosenttista lukkoperää luonnollisesti suositellaan käytettäväksi vain liukkaalla pinnalla tai maastoajossa. Erittäin voimakas piippari takaa sen, ettei lukko päällä lähde kukaan kuuleva ihminen tietä pitkin ajelemaan. Jos näin kuitenkin tulee tehtyä, lukko kytkeytyy itsestään pois yli 30 km/h nopeudessa. Kaikista kulmistaan kuopiva kaappiauto on erinomaisen suositeltava väline hänelle, joka joutuu viemään tavaraa tiettömien tai auraamattomien taipaleiden taakse. Suomalaista talvea ajatellen onkin oikeastaan hämmästyttävää, että nelivetoiset ovat haukanneet kaikista viime vuosina rekisteröidyistä pakettiautoista vain vajaan neljänneksen siivun. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Citroën Jumpy 4x4 Blue HDi 120 XL Hinta alkaen 41 724 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 058 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 90 kW (122 hv), 3750 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,8 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan