22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeotin valmistajan Stellantiksen tapa tuoda sähköautoja markkinoille on tehdä ne samaan koriin kuin muutkin voimalinjat on tehty. Peugeot e-308 on juuri sellainen. Hyvää: ajettavuus, kokonaisuus. Huonoa: ei vetokoukkumahdollisuutta, aavistuksen pintakova alusta. Tätä kansa kaipaa. Perusautoa, jonka saa tarvittaessa myös täyssähköversiona.Peugeot e-308 on siitä juusi mielenkiintoinen auto kuluttajan näkökulmasta, että se on auto, joka ei näytä sähköautolta. Kuluttajat kaipaavat myös sellaisia autoja.Pösön saakin täyssähkövoimalinjan lisäksi myös lataushybridinä sekä bensiinivoimalinjalla. Peugeot 308 on saatavilla myös SW-farmarina ja täyssähköisen voimalinjan yhteyteen farmarikorimalli on myös tulossa. Sitä on vaikea sanoa, että onko se oikea tai väärä tapa tuottaa sähköautoja, mutta Peugeot 308:sta on sanottava se, että auto on kuitenkin varsin tasapainoinen kokonaisuus. Se on oikeastaan aika hyvä perusauto, jossa on autoilijan näkökulmasta paljon hyvää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylikäs ulkoa ja sisältäAuto on tyylikäs sekä ulkoa ja sisältä. Keulan ilmeestä välittyy voimakkaasti Peugeotin tämän päivän muotokieli.Sisätiloissa on mukavat oltavat, kuljettajan paikalla viihtyy ihan hyvin. Istuinmukavuus edullisemmassa varustelutasossa Alluressa on hyvä, vaikka siinä ei olekaan ihan kaikkia Peugeotin 308-mallistoon tarjoamia herkkuja.Ohjaamo on Peugeotin kielellä i-Cockpit, joka vaatii hieman totuttelua ja myös tarkempaa säätöä ratinkorkeuden ja istuinkorkeuden näkökulmasta. Jos i-Cockpitistä ei tykkää, mutta e-308:n kaltainen auto muuten miellyttäisi, katseen voi kääntää esimerkiksi Opel Astraan. Astra on Peugeot 308:n sisarmalli, teknisesti siis sama auto, joka on täyssähköisenä tulossa viisiovisen mallin lisäksi myöhemmin myös farmarikorilla.Peugeotin ajettavuus on hyvällä tasolla. Auto on matka-ajossa mukavan jämäkkä, vaikka se ei edusta vielä mitään isoa kokoluokkaa. Kompakti koko on muuten, parkkipaikoilla ja kaupungissa varsin järkevä ja ketterä käsitellä.Napakka, mutta aavistuksen pintakova alustaPösön ohjaus on kitkarenkaillakin ihan mukava ja auto on orastavassa talvikelissä, pienessä sohjossakin varsin miellyttävän oloinen ajaa.Alusta Peugeotissa on urheilupainotteinen ja napakka. Tämä näkyy myös aika-ajoin aavistuksenomaisena pintakovuutena, alusta nypyttää hieman joissain tilanteissa.Stellantis on lähtenyt keskikokoluokan sähköautoissaan siitä näkökulmasta, että autoissa ei ole mitään kovin isoa akkua, ainoastaan riittävän kokoinen. Tällöin autossa ei ole turhaa painolastia mukana kuljetettavana. Käytännössä se tarkoittaa reilun 50 kilowattitunnin kokoista möhkälettä auton alustassa. Akkua ladataan maksimissaan 100 kilowatin pikalatausteholla.Peugeot e-308:ssa ei ole ajoakuston esilämmitystä. Koeajossa autolla ajettiin nollakelin tuntumassa, enintään pienessä pakkasessa. Lähes joka kerta poikkeuksessa autoa ladatessa tuli ilmoitus, että auto rajoittaa lataustapahtumaa. Tämä näkyi luonnollisesti hitaana latausnopeutena.Yhden kerran auton ajoakkuun saatiin virtaa vauhdikkaasti, kun autolla oltiin oltu liikenteessä kolmatta tuntia ja akku oli lämmennyt riittävästi – ja oli myös melko tyhjä, kun lataus aloitettiin.Tällä latauskerralla päästiin nauttimaan lähes 100 kilowatin latausnopeudesta jonkin aikaa.Auton akku saatiin 80 prosentin varaustasoon 31 minuutissa, kun lataus aloitettiin varaustason ollessa 14 prosenttia. Peugeot ilmoittaa, että akku täyttyy pikalatauksessa parhaimmillaan nollasta 80 prosentin varaustasoon 27 minuutissa.Peugeot e-308 WLTP-syklin mukainen kulutus on 14,9 kilowattituntia per sata kilometriä. Pösöllä on mahdollista päästä kesäkelissä suhteellisen maltilliseen kulutukseen. Talvikelissä, nollan tuntumassa, autolla päästiin pääkaupunkiseudulla ja kehäteillä pyöriessä noin 16,5 kilowattitunnin kulutukseen, matka-ajossa ja moottoritieajossa, jossa välillä ajettiin myös sadan kilometrin tuntinopeudella, kulutus pyöri 19–19,5 kilowattitunnin paikkeilla.Farmarimallia odotellessaPeugeot e-308 -täyssähköauto on perus-Pösö, joka kattaa varmasti monen suomalaisen sähköautoilijan tarpeet. Sen farmariversion voi uskoa myös helposti nousevan suomalaisten suosikiksi, sen verran tasapainoisesta mallista jo viisiovisessa on kysymys – ja suomalaisethan ovat farkkukansaa, johon isompi tavaratila ja farmariperä tunnetusti vetoavat.Negatiivinen puoli e-308:ssa on se, että autoon ei saa vetokoukkua, sitä monet suomalaiset kaipaavat myös. Peugeot e-308 vetomassat ovat pyöreä nolla.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenPeugeot e-308 Allure 54 kWh 156 Aut SÄHKÖAUTO, etuveto 115 kW (156 hv), 270 Nm Akku brutto / netto 54,0 / 51,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 14,9 kWh / 100 km toimintamatka 410 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 367 mm Leveys 1 852 mm Korkeus 1 481 mm Akseliväli 2 675 mm Tavaratila 361 l Omamassa 1 759 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP 4 tähteä (2022) Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 45 990 € koeajoauto 48 090 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä