23.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: pihi kuormajuhta – Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Combi 1.5 TSI on kuluja ja kulutusta vahtaavan valinta: pihi mutta vaivaton matkakumppani. Hyvää: moottori, kulutus, ajettavuus, sisätilat. Huonoa: vaihteiston hetkellinen viivyttely, pienet sivupeilit, näyttö altis häikäisyille. Riittävän tehokas mutta kukkaroa hellivän taloudellinen. Yhtälö on haastava, mutta mahdollinen. Škodan ratkaisu kantaa mallinimeä Škoda Octavia Combi 1.5 TSI Style DSG.Suomessa suosituimman automallin konepellin alle on nyt tarjolla uusi voimanlähde. Nelisylinterinen ja turboahdettu 1,5-litrainen TSI-moottori on varustettu polttoaineen suoraruiskutuksella. Mutta se jokin on sylinterien lepuutustoiminto.Ratkaisun nimilyhenne on ACT eli Active Cylinder Management. Järjestelmä toimii luvatusti eli huomaamattomasti. Autolla ajava huomaa moottorin työtavan vain mittaristosta. Lepuutustoiminto sammuttaa kaksi neljästä sylinteristä, kun moottori käy kierrosalueella 1 400–4 000 r/min ja auton nopeus on alle 130 kilometriä tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavat kulutuslukematVaikkei kuljettaja huomaa sylinterien lepuutusta ajon aikana, selviävät teknisen ratkaisun edut tankkaustilanteessa – ainakin pidemmän aikavälin kulutusta tarkkaillen.Koeajo sisälsi painotetusti kaupunki- ja taajama-ajoa, alle neljänneksen verran maantieajoa. Koeajon aikana ajokeli oli talvinen, mutta säätila leuto: ulkolämpötila vaihteli 1–5 miinusasteen välillä.Luvattu EU-keskikulutus on 4,9 litraa sadalla kilometrillä. Koeajossa ei aivan ylletty alle viiteen litraan, mutta kuuden litran kulutukseen kuitenkin. Autolle luvattu kaupunkikulutus on 6,1 litraa satasella.Koeajon aikana ajettiin eco-ajotila valittuna, taloudellisen ajamisen näkökulmasta mahdollisimman järkevästi mutta kuitenkin niin, ettei liikennevirrassa jääty muiden jalkoihin riesaksi.Auto myös rullaa kevyesti, joten punaisten liikennevalojen siintäessä ennakoivalla ajotavalla voi säästää silläkin polttoaineen kulutusta.Liikahtaa kylläVaikka konepellin alla lymyää pihi moottori, liikahtaa farmarikorinen kerkeästi. Voimaa on siis arkiajoon aivan riittävästi. Tehoa on 150 hevosvoimaa ja sen saa käyttöön mukavan laajalla käyntikierrosalueella 1 500– 3 500 r/min. Vääntöä on tarjolla 250 newtonmetrin verran.Vaikkei koeajossa ole alla Octavian rivakkaa RS-malli, kiihtyy auto aivan riittävästi. Nollasta sataan 8,3 sekunnissa. Ja mikä mukavaa moottorin käyntiääni on säyseä.Moottorin piheyttä edesauttaa myös sylinterien pinnoitus. Hienonhieno spraypinnoite sylinterien pinnalla muodostaa sylintereiden seinämiin eränaliset voitelutaskut, jotka pienentävät kitkaa ja kohentavat kulutuskestävyyttä. Mitä visummin kitkahäviöt ovat kurissa, sitä taloudellisimpia kilometrejä on luvassa.Polttoaineen ruiskutuspainetta on voitu nostaa 350 bariin, joka tehokkaamman seoksenmuodostuksen kautta kohentaa polttoaineen sumuttumista palotiloihin. Ja tämä taas alentaa palotapahtuman tuottamia hiukkaspäästöjä.Ajoittaista aprikointiaVoimalinja tekee yhteistyötä sangen saumattomasti. Liikkeellelähdöt ovat seitsenlovisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston akilleen kantapää: liikahtamista kun edeltää ajoittain hetken kestävä aprikointi – ja sen aikana oikea jalkaterä suoristuu tahattomasti liikaa. Ja kun kaasua annostelee liian reippaasti, voi rengas raapaista äkäisesti asvalttia. Vaihteiston aprikointi vaivaa ajoittain myös voimakkaiden kiihdytysten alkuvaiheissa. On makuasia, onko kyseessä epäkohta vai ominaisuus, yhtä kaikki, käytökseen tottuu. Olemus hieman lientyy muilla ajoasetuksilla.Sivupeilit ja taustapeili ovat toki muotoilultaan siroja, mutta samalla näyttävät turhan pienen alan maailmasta auton sivuilta ja takaa.Octavioista on tarjolla laaja katras bensiini-, diesel- ja kaasuversioita. Uusi voimanlähde täydentää kansansuosikin mallivalikoimaa. Edullisimmillaan tällä moottorilla ja manuaalivaihteisena tsekkiläisen saa 26 468 eurolla. Koeajettu malliversio ilman lisäherkkuja Style-varustetasoisena maksaa 30 413 euroa.Koeajoyksilö lisävarustein kuorrutettuna nostaa hintaa jo kipurajoille: yli 39 000 euroon. Lisävarusteina autossa ovat muun muassa automaattinen pysäköintiavustin, mukautuva alustan säätö, sähkötoiminen panoraama-kattoikkuna, istuinten osanahkaverhous, mukautuva vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, matkapuhelimen langaton lataus, liikennemerkkien tunnistus, kaista-avustin ja 9,2-tuumainen värillinen kosketusnäyttö.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.skoda.fi/octavia-combi Škoda Octavia Combi 1.5 TSI Style DSG Hinta alkaen 30 413 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 019 € Moottori Bensiinimoottori 1 495 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin