4.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: piilotetut parannukset – BMW 430i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistetun BMW 430i Gran Coupén urheilullisuus tuntuu, mutta etenkin kuuluu. Hyvää: ergonomia, istuimet, menevä olemus. Huonoa: rengasmelu. BMW 430i Gran Coupé on tyyppiesimerkki saksalaisten nykyisestä kasvojenkohennusmuodista, missä auton alkuperäiselle designille tehdään välietapin malliuudistuksessa vain vähäisiä muutoksia.Nytkin kosmeettisia eroja on etenkin tummasta autosta miltei mahdotonta metsästää, vaikka ilmanottoaukkoja onkin modifioitu ja led-valoja lisäilty eteen sekä taakse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäisesti sporttisempiEnemmän onkin tapahtunut nelossarjan näkymättömissä osissa. Valmistajan mukaan alustaa on jämäköitetty ja ohjausta muokattu entistä urheilullisemman ajotuntuman nimissä. Säätötoimenpiteet koskevat niin vakio-, M Sport- kuin adaptiivista alustaa.Pääsimme ottamaan muutoksista mittaa autoyksilöllä, jota oli tehdastuunattu vieläkin sporttisempaan suuntaan esimerkiksi 19 tuuman vanteilla, mukautuvalla sport-ohjaustehostuksella ja – erinomaisilla – urheiluistuimilla.Kokonaisuuden kruunasi tehokkaampi versio (184 > 252 hv) kaksilitraisesta, nelisylinterisestä ahdetusta bensiinimoottorista. Mukana tulivat pakettiin sopivat neliveto sekä kahdeksanportainen automaattivaihteisto.Etevämpää ergonomiaaSisustuksessa 4-sarjan suurin uutuus on kojelaudan keskinäytön uusi, isoilla kuvakepalikoilla toteutettu logiikka, joka tulee tilaamalla lisävarusteisen Professional-navigointijärjestelmän. Selkeän systeemin käyttö sujuu tutulla ja tunnokkaalla monitoimisäätimellä. Gran Coupé on läheistä sukua 3-sarjan sedanille, jollainen osallistui viime kesänä parivertailuumme yhdessä Alfa Romeo Giulian kanssa. Porrasperään nähden kattolinja kulkee kolme senttiä matalammalla, ja sivuikkunat ovat kehyksettömät.Takatilat ovat näissä kahdessa bemarissa muuten identtiset, mutta kun sedanissa mahtuu 190-senttinen istumaan, Gran Coupéssa loppuvat sentit ylöspäin kesken. Edessä päälle järjestyy riittävästi väljyyttä, ja viistoperäisen korimallin etuna on tietysti iso takaluukku parempine lastausmahdollisuuksineen.Melua MünchenistäTien päälle lähdettäessä havaitsee heti koeajoauton suurimman epäkohdan, nimittäin kovan rengasmelun. Korvia kivistää erityisesti siirryttäessä moottoritiellä vastalevitetyltä asvaltilta vanhemmalle, karhealle pinnalle. Saksan baanoja tulee jälleen kerran ikävä.Ero suoraan kilpailijaan eli Audi A5 Sportbackiin onkin tässä mielessä todella selvä. Vastineeksi 430i Gran Coupé on kompaktimman ja jotenkin käteen istuvamman tuntuinen, eikä jousitusmukavuutta onneksi ole uudistuksen yhteydessä täysin unohdettu.Senkin kuulee, että moottori murisee taajamassa kutsuvasti, ja potkua pellin alta piisaa jo pintapuolisesti pedaalia painamalla. Korkeammilla kierroksilla sporttinen soundi hiipuu, ja automaatin alaspäinvaihdot ottavat toisinaan oman aikansa.Edut selvästi taloudellisimpiin ja pidemmän toimintamatkan tarjoaviin dieseleihin, joita mallistosta löytyy tehohaarukassa 150–313 hv, jäävät kaiken kaikkiaan aika vähäisiksi. Perinteistä bensakuutosen jylinää voi halutessaan hakea 440i:stä (326 hv).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOivemmin ohjattavaTämän 4-sarjalaisyksilön ohjaus vaikutti paremmalta kuin edellä mainitussa 320d-vertailuautossamme – vaikea sanoa, mikä tästä on uudistuksen tuomaa hyvyyttä ja minkä voi laittaa varuste-erojen piikkiin.Joka tapauksessa suora maantieajo oli astetta rauhallisempaa, ja palaute eloisampaa kurvikkaammassa ympäristössä.Silti markkinoilla on tuntuvasti edullisimpiakin sporttiautoja, jotka peittoavat BMW:n nimenomaan ratin kautta välittyvässä ajamisen ilossa – esimerkkinä vaikka Skoda Octavia RS, jonka koeajoimme heti bemarin perään. Statuksen mukanaan tuoma mielihyvä on tietysti sitten ihan eri juttu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.bmw.fi/4-sarja/gran-coupe/ BMW 430i A xDrive Gran Coupé Hinta alkaen 60 921 € Koeajetun auton hinta varusteineen 90 911 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 5200 r/min Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja