4.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: piilotetut parannukset – BMW 430i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistetun BMW 430i Gran Coupén urheilullisuus tuntuu, mutta etenkin kuuluu. Hyvää: ergonomia, istuimet, menevä olemus. Huonoa: rengasmelu. BMW 430i Gran Coupé on tyyppiesimerkki saksalaisten nykyisestä kasvojenkohennusmuodista, missä auton alkuperäiselle designille tehdään välietapin malliuudistuksessa vain vähäisiä muutoksia. Nytkin kosmeettisia eroja on etenkin tummasta autosta miltei mahdotonta metsästää, vaikka ilmanottoaukkoja onkin modifioitu ja led-valoja lisäilty eteen sekä taakse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisäisesti sporttisempi Enemmän onkin tapahtunut nelossarjan näkymättömissä osissa. Valmistajan mukaan alustaa on jämäköitetty ja ohjausta muokattu entistä urheilullisemman ajotuntuman nimissä. Säätötoimenpiteet koskevat niin vakio-, M Sport- kuin adaptiivista alustaa. Pääsimme ottamaan muutoksista mittaa autoyksilöllä, jota oli tehdastuunattu vieläkin sporttisempaan suuntaan esimerkiksi 19 tuuman vanteilla, mukautuvalla sport-ohjaustehostuksella ja – erinomaisilla – urheiluistuimilla. Kokonaisuuden kruunasi tehokkaampi versio (184 > 252 hv) kaksilitraisesta, nelisylinterisestä ahdetusta bensiinimoottorista. Mukana tulivat pakettiin sopivat neliveto sekä kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Etevämpää ergonomiaa Sisustuksessa 4-sarjan suurin uutuus on kojelaudan keskinäytön uusi, isoilla kuvakepalikoilla toteutettu logiikka, joka tulee tilaamalla lisävarusteisen Professional-navigointijärjestelmän. Selkeän systeemin käyttö sujuu tutulla ja tunnokkaalla monitoimisäätimellä. Gran Coupé on läheistä sukua 3-sarjan sedanille, jollainen osallistui viime kesänä parivertailuumme yhdessä Alfa Romeo Giulian kanssa. Porrasperään nähden kattolinja kulkee kolme senttiä matalammalla, ja sivuikkunat ovat kehyksettömät. Takatilat ovat näissä kahdessa bemarissa muuten identtiset, mutta kun sedanissa mahtuu 190-senttinen istumaan, Gran Coupéssa loppuvat sentit ylöspäin kesken. Edessä päälle järjestyy riittävästi väljyyttä, ja viistoperäisen korimallin etuna on tietysti iso takaluukku parempine lastausmahdollisuuksineen. Melua Münchenistä Tien päälle lähdettäessä havaitsee heti koeajoauton suurimman epäkohdan, nimittäin kovan rengasmelun. Korvia kivistää erityisesti siirryttäessä moottoritiellä vastalevitetyltä asvaltilta vanhemmalle, karhealle pinnalle. Saksan baanoja tulee jälleen kerran ikävä. Ero suoraan kilpailijaan eli Audi A5 Sportbackiin onkin tässä mielessä todella selvä. Vastineeksi 430i Gran Coupé on kompaktimman ja jotenkin käteen istuvamman tuntuinen, eikä jousitusmukavuutta onneksi ole uudistuksen yhteydessä täysin unohdettu. Senkin kuulee, että moottori murisee taajamassa kutsuvasti, ja potkua pellin alta piisaa jo pintapuolisesti pedaalia painamalla. Korkeammilla kierroksilla sporttinen soundi hiipuu, ja automaatin alaspäinvaihdot ottavat toisinaan oman aikansa. Edut selvästi taloudellisimpiin ja pidemmän toimintamatkan tarjoaviin dieseleihin, joita mallistosta löytyy tehohaarukassa 150–313 hv, jäävät kaiken kaikkiaan aika vähäisiksi. Perinteistä bensakuutosen jylinää voi halutessaan hakea 440i:stä (326 hv). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oivemmin ohjattava Tämän 4-sarjalaisyksilön ohjaus vaikutti paremmalta kuin edellä mainitussa 320d-vertailuautossamme – vaikea sanoa, mikä tästä on uudistuksen tuomaa hyvyyttä ja minkä voi laittaa varuste-erojen piikkiin. Joka tapauksessa suora maantieajo oli astetta rauhallisempaa, ja palaute eloisampaa kurvikkaammassa ympäristössä. Silti markkinoilla on tuntuvasti edullisimpiakin sporttiautoja, jotka peittoavat BMW:n nimenomaan ratin kautta välittyvässä ajamisen ilossa – esimerkkinä vaikka Skoda Octavia RS, jonka koeajoimme heti bemarin perään. Statuksen mukanaan tuoma mielihyvä on tietysti sitten ihan eri juttu. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.bmw.fi/4-sarja/gran-coupe/ BMW 430i A xDrive Gran Coupé Hinta alkaen 60 921 € Koeajetun auton hinta varusteineen 90 911 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 5200 r/min Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan