4.10.2017

Koeajo: piilotetut parannukset – BMW 430i

BMW 430i Grand Coupe

Uudistetun BMW 430i Gran Coupén urheilullisuus tuntuu, mutta etenkin kuuluu. Hyvää: ergonomia, istuimet, menevä olemus. Huonoa: rengasmelu.

BMW 430i Gran Coupé on tyyppiesimerkki saksalaisten nykyisestä kasvojenkohennusmuodista, missä auton alkuperäiselle designille tehdään välietapin malliuudistuksessa vain vähäisiä muutoksia.

Nytkin kosmeettisia eroja on etenkin tummasta autosta miltei mahdotonta metsästää, vaikka ilmanottoaukkoja onkin modifioitu ja led-valoja lisäilty eteen sekä taakse.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisäisesti sporttisempi

Enemmän onkin tapahtunut nelossarjan näkymättömissä osissa. Valmistajan mukaan alustaa on jämäköitetty ja ohjausta muokattu entistä urheilullisemman ajotuntuman nimissä. Säätötoimenpiteet koskevat niin vakio-, M Sport- kuin adaptiivista alustaa.

Pääsimme ottamaan muutoksista mittaa autoyksilöllä, jota oli tehdastuunattu vieläkin sporttisempaan suuntaan esimerkiksi 19 tuuman vanteilla, mukautuvalla sport-ohjaustehostuksella ja – erinomaisilla – urheiluistuimilla.

BMW 430i Grand Coupe

Kokonaisuuden kruunasi tehokkaampi versio (184 > 252 hv) kaksilitraisesta, nelisylinterisestä ahdetusta bensiinimoottorista. Mukana tulivat pakettiin sopivat neliveto sekä kahdeksanportainen automaattivaihteisto.

Etevämpää ergonomiaa

Sisustuksessa 4-sarjan suurin uutuus on kojelaudan keskinäytön uusi, isoilla kuvakepalikoilla toteutettu logiikka, joka tulee tilaamalla lisävarusteisen Professional-navigointijärjestelmän. Selkeän systeemin käyttö sujuu tutulla ja tunnokkaalla monitoimisäätimellä.

Gran Coupé on läheistä sukua 3-sarjan sedanille, jollainen osallistui viime kesänä parivertailuumme yhdessä Alfa Romeo Giulian kanssa. Porrasperään nähden kattolinja kulkee kolme senttiä matalammalla, ja sivuikkunat ovat kehyksettömät.

BMW 430i Grand Coupe

Takatilat ovat näissä kahdessa bemarissa muuten identtiset, mutta kun sedanissa mahtuu 190-senttinen istumaan, Gran Coupéssa loppuvat sentit ylöspäin kesken. Edessä päälle järjestyy riittävästi väljyyttä, ja viistoperäisen korimallin etuna on tietysti iso takaluukku parempine lastausmahdollisuuksineen.

BMW 430i Grand Coupe

Melua Münchenistä

Tien päälle lähdettäessä havaitsee heti koeajoauton suurimman epäkohdan, nimittäin kovan rengasmelun. Korvia kivistää erityisesti siirryttäessä moottoritiellä vastalevitetyltä asvaltilta vanhemmalle, karhealle pinnalle. Saksan baanoja tulee jälleen kerran ikävä.

Ero suoraan kilpailijaan eli Audi A5 Sportbackiin onkin tässä mielessä todella selvä. Vastineeksi 430i Gran Coupé on kompaktimman ja jotenkin käteen istuvamman tuntuinen, eikä jousitusmukavuutta onneksi ole uudistuksen yhteydessä täysin unohdettu.

Senkin kuulee, että moottori murisee taajamassa kutsuvasti, ja potkua pellin alta piisaa jo pintapuolisesti pedaalia painamalla. Korkeammilla kierroksilla sporttinen soundi hiipuu, ja automaatin alaspäinvaihdot ottavat toisinaan oman aikansa.

Edut selvästi taloudellisimpiin ja pidemmän toimintamatkan tarjoaviin dieseleihin, joita mallistosta löytyy tehohaarukassa 150–313 hv, jäävät kaiken kaikkiaan aika vähäisiksi. Perinteistä bensakuutosen jylinää voi halutessaan hakea 440i:stä (326 hv).

BMW 430i Grand Coupe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oivemmin ohjattava

Tämän 4-sarjalaisyksilön ohjaus vaikutti paremmalta kuin edellä mainitussa 320d-vertailuautossamme – vaikea sanoa, mikä tästä on uudistuksen tuomaa hyvyyttä ja minkä voi laittaa varuste-erojen piikkiin.

BMW 430i Grand Coupe

Joka tapauksessa suora maantieajo oli astetta rauhallisempaa, ja palaute eloisampaa kurvikkaammassa ympäristössä.

Silti markkinoilla on tuntuvasti edullisimpiakin sporttiautoja, jotka peittoavat BMW:n nimenomaan ratin kautta välittyvässä ajamisen ilossa – esimerkkinä vaikka Skoda Octavia RS, jonka koeajoimme heti bemarin perään. Statuksen mukanaan tuoma mielihyvä on tietysti sitten ihan eri juttu.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov

Lisätietoja: www.bmw.fi/4-sarja/gran-coupe/

BMW 430i A xDrive Gran Coupé

Hinta alkaen

60 921 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

90 911 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

185 kW (252 hv), 5200 r/min

Vääntö

350 Nm (1450–4800 r/min)

Vääntö

350 Nm (1450–4800 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,9 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

144 g/km

Mitat

pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2810 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat