8.7.2017 Ajoneuvot Parivertailu: räiskyvä Alfa Romeo Giulia kohtaa hillityn BMW 3-sarjan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin uusimman numeron parivertailussa keskitytään kuljettajan hyvinvointiin. Pääosissa ovat italialainen intohimo ja saksalainen teknisyys. Parivertailumme tähdet, Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 210 hv AT8 AWD Veloce ja BMW 320d A xDrive Business Exclusive Edition Sport ovat valmistajilleen maineikkaita malleja. Jo uuden Giulian esi-isä, 1960–70-luvuilla valmistettu kulmikas samanniminen malli vastasi konseptiltaan nykyistä, eli kyseessä oli urheilullinen keskiluokkaan sijoittuva takavetoinen sedan. Perimä jatkui niin ikään takavetoisista Giulietta- ja 75-malleista etuvetoisiin mutta edelleen hauskoihin 155- ja 156-malleihin. Viimeisin etuvetoinen, 159-numeroa kantanut malli paisui ja painoi liikaa, mutta uusi Giulia merkitsi jälleen paluuta ajettavuuden alkulähteille. BMW:n 3-sarja puolestaan on ollut luokassaan käsite siitä lähtien, kun ensimmäinen tämänniminen mallisto esiteltiin 1970-luvun puolivälissä niin sanotun 02-sarjan pikkubemarin seuraajaksi. Kolmossarja elää nyt jo kuudetta sukupolveaan, toki alkuperäisestä tuntuvasti isompana, mutta edelleen omassa segmentissään sporttisella maineella ratsastavana. Kuumalle Italia–Saksa-maaottelulle ei voisi luoda parempaa perustaa. Vastakkain valikoituivat tehokkaat dieselversiot automaattivaihteistoilla ja nelivedoilla höystettynä. Alfa Romeo on jo olemukseltaan selvästi BMW:tä sporttisempi, ja autoyksilöihin valitut ulkovärit vain tehostivat sanomaa. Vertailun pääpaino on, autojen luonteille sopivasti, kuljettajan ympäristössä, suorituskyvyssä ja etenkin ajettavuudessa. Jos odotatte malttamattomana lopputulemaa, voimme paljastaa, että Alfa tulee suoraan kuljettajan iholle, kun taas BMW säilyttää häneen korrektin etäisyyden. Täydellinen artikkeli – yllättävine lopputuloksineen – löytyy uusimmasta Moottorin numerosta 7/2017. Lue se digitaalisesti Lehtiluukun kautta tai käy hakemassa omasi lähimmästä lehtipisteestä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Video: Markus Markkanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?