8.7.2017 Ajoneuvot Parivertailu: räiskyvä Alfa Romeo Giulia kohtaa hillityn BMW 3-sarjan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin uusimman numeron parivertailussa keskitytään kuljettajan hyvinvointiin. Pääosissa ovat italialainen intohimo ja saksalainen teknisyys. Parivertailumme tähdet, Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 210 hv AT8 AWD Veloce ja BMW 320d A xDrive Business Exclusive Edition Sport ovat valmistajilleen maineikkaita malleja. Jo uuden Giulian esi-isä, 1960–70-luvuilla valmistettu kulmikas samanniminen malli vastasi konseptiltaan nykyistä, eli kyseessä oli urheilullinen keskiluokkaan sijoittuva takavetoinen sedan. Perimä jatkui niin ikään takavetoisista Giulietta- ja 75-malleista etuvetoisiin mutta edelleen hauskoihin 155- ja 156-malleihin. Viimeisin etuvetoinen, 159-numeroa kantanut malli paisui ja painoi liikaa, mutta uusi Giulia merkitsi jälleen paluuta ajettavuuden alkulähteille. BMW:n 3-sarja puolestaan on ollut luokassaan käsite siitä lähtien, kun ensimmäinen tämänniminen mallisto esiteltiin 1970-luvun puolivälissä niin sanotun 02-sarjan pikkubemarin seuraajaksi. Kolmossarja elää nyt jo kuudetta sukupolveaan, toki alkuperäisestä tuntuvasti isompana, mutta edelleen omassa segmentissään sporttisella maineella ratsastavana. Kuumalle Italia–Saksa-maaottelulle ei voisi luoda parempaa perustaa. Vastakkain valikoituivat tehokkaat dieselversiot automaattivaihteistoilla ja nelivedoilla höystettynä. Alfa Romeo on jo olemukseltaan selvästi BMW:tä sporttisempi, ja autoyksilöihin valitut ulkovärit vain tehostivat sanomaa. Vertailun pääpaino on, autojen luonteille sopivasti, kuljettajan ympäristössä, suorituskyvyssä ja etenkin ajettavuudessa. Jos odotatte malttamattomana lopputulemaa, voimme paljastaa, että Alfa tulee suoraan kuljettajan iholle, kun taas BMW säilyttää häneen korrektin etäisyyden. Täydellinen artikkeli – yllättävine lopputuloksineen – löytyy uusimmasta Moottorin numerosta 7/2017. Lue se digitaalisesti Lehtiluukun kautta tai käy hakemassa omasi lähimmästä lehtipisteestä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Video: Markus Markkanen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan